هشدار ۱۶ اقتصاددان برنده جایزه نوبل

ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا، تورم را شعله‌ور خواهد کرد

۱۶ اقتصاددان برنده جایزه نوبل با انتشار نامه مشترکی نسبت به خطرات اقتصادی انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، هشدار دادند.
تاریخ: 09 تیر 1403
شناسه: 70262

اقتصاددانان برنده نوبل در نامه‌ مشترکی که اولین بار توسط پایگاه آکسیوس منتشر شد، هشدار دادند: درحالی‌که هر یک از ما دیدگاه‌های متفاوتی در مورد جزئیات سیاست‌های اقتصادی مختلف داریم، همه ما موافقیم که برنامه اقتصادی جو بایدن بسیار برتر از برنامه دونالد ترامپ است. به‌درستی این نگرانی وجود دارد که دونالد ترامپ با بودجه‌های غیرمسئولانه مالی خود دوباره تورم را تشدید کند.

ترامپ تاکنون پیشنهاد کرده است که کاهش مالیات دوره اول خود را دائمی کند، تعرفه‌های جهانی بر همه واردات اعمال کند، با نرخ تعرفه ویژه بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد برای چین و افزایش فشار بر هیئت مستقل فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره.

اقتصاددانان و تحلیلگران وال‌استریت به‌طور یکسان پیش‌بینی کرده‌اند که هر یک یا همه این پیشنهادها می‌تواند قیمت‌ها را که علیرغم کاهش اندک در ماه‌های اخیر آسیب‌پذیر هستند، دوباره افزایش دهد.

این نامه مشترک به رهبری جوزف استیگلیتز که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه نوبل شد، منتشرشده است. جورج آکرلوف، سر آنگوس دیتون، کلودیا گلدین، سر الیور هارت، اریک ماسکین، دانیل مک فادن، پل میلگروم، راجر میرسون، ادموند فلپس، پل رومر، آلوین راث، ویلیام شارپ، رابرت شیلر، کریستوفر سیمز و رابرت از جمله امضاکنندگان این نامه هستند. این اقتصاددانان نوشتند که محققان غیر حزبی پیش‌بینی می‌کنند که اگر دونالد ترامپ با موفقیت دستور کار خود را اجرا کند، تورم را افزایش خواهد داد.

استیگلیتز گفت که پس از مشاهده نتایج نظرسنجی‌های اخیر که نشان می‌دادند رأی‌دهندگان برای مدیریت اقتصاد آمریکا به ترامپ نسبت به بایدن اعتماد بیشتری دارند، تصمیم به انتشار این نامه گرفته است. این نامه تنها چند روز پیش از اولین مناظره ریاست‌جمهوری در انتخابات سرتاسری آمریکا منتشر شد؛ مناظره‌ای که زمان قابل‌توجهی از آن به اقتصاد و به‌طور خاص تورم اختصاص داشت.

در دوره ترامپ، شاخص قیمت مصرف‌کننده سال‌به‌سال در دسامبر در سه سال از چهار سال ریاست جمهوری او کاهش یافت. کمپین ترامپ به‌شدت موضع اقتصاددانان نوبل را رد کرد. کارولین لیویت، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای به سی‌ان‌بی‌سی گفت که مردم آمریکا به برندگان جایزه صلح نوبل بی‌ارزش نیاز ندارند تا به آن‌ها بگویند کدام رئیس‌جمهور پول بیشتری در جیب خود گذاشته است.

کمپین بایدن از فرصت استفاده کرد و نامه را در روز سه‌شنبه با این توضیح منتشر کرد که اقتصاددانان برجسته، برندگان جایزه نوبل و رهبران تجاری همگی می‌دانند که آمریکا نمی‌تواند برنامه اقتصادی خطرناک ترامپ را تحمل کند. بسیاری از این اقتصاددانان نامه مشابهی را در سپتامبر ۲۰۲۱ امضا کردند که در آن از «بسته بازگشت بهتر» جو بایدن حمایت کردند. منتقدان در آن زمان استدلال می‌کردند که این بسته‌های حمایتی هزینه‌های هنگفت تورم را افزایش می‌دهد.

این بار، استیگلیتز و همکارانش رویکرد محتاطانه‌تری نسبت به تورم در پیش گرفتند، زیرا اقتصاد آمریکا سال گذشته را در حال بهبود از جهش شدید تورم در سال ۲۰۲۳ گذراند. قیمت‌های بالاتر تا حدی به دلیل اختلال زنجیره تأمین در دوران همه‌گیری بود که باعث شد سیستم تجارت جهانی نتواند تقاضای سرکوب‌شده مصرف‌کنندگان آمریکایی را برآورده کند؛ اما این تقاضا خود نتیجه شرایط اقتصاد آمریکا بود که به لطف یارانه‌های سخاوتمندانه دولتی مانند گسترش اعتبار مالیات بر کودکان و برنامه حفاظت از حقوق و دستمزد، بهتر از آن چیزی که بسیاری پیش‌بینی می‌کردند، همه‌گیری را پشت سر گذاشت.

استیگلیتز باور دارد از آن زمان، بایدن تلاش موفقیت‌آمیزی را برای کاهش قله‌های تورم انجام داده است، تورم درواقع به‌سرعت قابل‌توجهی کاهش‌یافته است و این دستاورد دولت بایدن است.

در همین رابطه