با خصوصی‌سازی باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای

عربستان به دنبال درآمد 480 میلیون دلاری از فوتبال است

عربستان سعودی فوتبال را منبعی برای رشد درآمد می‌داند و با خصوصی‌سازی باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای، کسب درآمد 480 میلیون دلاری را هدف گرفته است.
تاریخ: 17 تیر 1403
شناسه: 70320

عربستان سعودی در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف سعی در استفاده از همه ظرفیت‌ها برای تبدیل‌شدن به یک کشور توسعه‌یافته با رشد اقتصادی بالا داشته است. ورزش و به‌خصوص فوتبال که در دنیا تبدیل به یک صنعت پول‌ساز و پرهوادار شده است، یکی از بخش‌هایی که سعودی‌ها سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی آن انجام داده‌اند.

پادشاهی سعودی در حال سرمایه‌گذاری هنگفتی در ورزش است و تلاش می‌کند تصویر بین‌المللی خود را تغییر دهد و گردشگران و سرمایه‌گذاری را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد متکی به نفت جذب کند.

این کشور که در حال حاضر میزبان مسابقات فرمول 1 و مبارزات بوکس سنگین وزن جهان است، تنها نامزد میزبانی جام‌جهانی 2034 هم به شمار می‌رود.

از جذب بازیکنان بزرگی مانند کریستیانو رونالدو و کریم بنزما، نیمار و دوجین ستاره نامدار دیگر گرفته تا میزبانی فینال جام‌های مختلف فوتبال اروپا، بخشی از فعالیت‌های عربستان در راستای استفاده از ظرفیت فوتبال برای توسعه اقتصادی بوده است.

پپ گواردیولا، سرمربی منچسترسیتی، سال گذشته درباره هزینه‌های هنگفت عربستان در فوتبال هشدار داده بود: «پول عربستان کاملاً بازارنقل‌وانتقالات فوتبال را تغییر داده است.»

پول‌پاشی عربستانی‌ها در جذب بازیکنان اسم و رسم‌دار فوتبال جهان سبب شد که 4 تیم الهلال، النصر، الاهلی و الاتحاد که زیر نظر صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی ((PIF، در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی سال گذشته، 957 میلیون دلار هزینه کنند و در رتبه دوم پس از لیگ برتر انگلیس قرار بگیرند.

پس از تجربه واگذاری 4 باشگاه مطرح لیگ حرفه‌ای عربستان به صندوق سرمایه‌گذاری این کشورکه سبب شد این باشگاه‌ها، بتوانند بازیکنان بزرگ را به خدمت بگیرند، حالا وزارت ورزش عربستان در اندیشه واگذاری سایر باشگاه‌ها نیز هست تا این تیم‌ها بتوانند با یک توان مالی، مشکلی برای جذب بازیکنان مطرح فوتبال دنیا نداشته باشند.

بنا بر اعلام وزارت ورزش عربستان، 14 باشگاه فوتبال باقی مانده در لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی در مسیر خصوصی‌سازی و واگذاری قرار دارند.

در بیانیه اخیر این وزارتخانه، عنوان شد که 6 باشگاه دیگر از لیگ 18 تیمی حرفه‌ای عربستان، در ماه آینده در مسیر خصوصی‌سازی، واگذار می‌شوند. در مرحله بعدی نیز 8 باشگاه دیگر واگذار خواهند شد.

الزلفی، النهضه، العخدود، انصار، العروبه و الخلود، 6 باشگاهی هستند که بر اساس فاکتورهایی مانند آمادگی عملیاتی، سلامت مالی، قابلیت‌های اداری و امکانات ورزشی» در ماه آینده واگذار خواهند شد.

وزارت ورزش عربستان مدعی است که خصوصی‌سازی‌های اولیه باعث «رشد درآمد تجاری قابل توجه» شده است و درآمد 1.8 میلیارد ریال سعودی (480 میلیون دلار) در سال، به‌عنوان هدف تازه این وزارتخانه اعلام شده است.

در بیانیه وزارت ورزش آمده است: «این ابتکار (خصوصی‌سازی) تعهد به تسریع تحول بخش ورزش را نشان می‌دهد.»

موضوعات :
در همین رابطه