رادیو مجازی اتاق ایران - 10 تیرماه 1403

روایت اعداد و ارقام غیررسمی از فساد مالی در فوتبال

10درصد گردش مالی فوتبال در یک باشگاه حیف و میل شد

بررسی افشاگری‌های غیررسمی درباره فساد مالی رخ داده در باشگاه فوتبال مس رفسنجان نشان می‌دهد که مبلغ این فساد، 277 میلیارد و 485 میلیون تومان معادل 10 درصد گردش مالی سالانه فوتبال ایران بوده است.

02 تیر 1403
کد خبر : 70197
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عدم نظارت و پرداخت‌های بی‌ضابطه در کنار جولان دلال‌هایی که در لباس مربی و مدیر هم ظاهر می‌شوند، لیگ برتر فوتبال را تبدیل به یک حیاط خلوت برای گسترش فساد کرده است. آفتی که ریشه در فوتبال دولتی دارد و پمپاژ بدون حساب و کتاب و حسابرسی نشده بودجه دولتی در باشگاه‌های فوتبال، زمینه را برای حیف‌ومیل و البته تخلفات مالی گسترده فراهم کرده است.

در فصل تازه به پایان رسیده لیگ برتر فوتبال، گردش مالی باشگاه‌ها 3 هزار میلیارد برآورد شده است و با وجود حجم پایین این بازار نسبت به سایر بخش‌ها؛ بی‌وبندباری مالی حاکم بر این بخش سبب شده تا هر چند وقت یکبار، پرونده‌ای از فساد در این رشته ورزشی برملا شود.

 در هفته‌های اخیر به جریان افتادن پرونده فساد در باشگاه فوتبال مس رفسنجان در دادگاه استان کرمان، واکنش‌های زیادی را به همراه داشته، پرونده‌ای که گفته می‌شود به سال 1400 بر می‌گردد و با توجه به محتویات غیررسمی مطرح شده، یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد در فوتبال است.

صعود همراه با فساد

تابستان 99 مس رفسنجان توانست با قهرمانی در لیگ دسته اول، برای اولین بار راهی لیگ برتر فوتبال شود تا استان کرمان در کنار گل‌گهر سیرجان و مس کرمان، یک نماینده دیگر هم در لیگ برتر داشته باشد.

آن روزها که رفسنجانی‌ها سرمست از صعود بودند و اولین حضورشان را در لیگ برتر فوتبال جشن می‌گرفتند، زیر پوست این باشگاه اتفاقاتی در جریان بود که پس از سه سال، اوایل امسال، پرونده آن روی میز دادگاه کرمان قرار گرفت.

پس از تغییرات مدیریتی در باشگاه مس رفسنجان در سال گذشته، مدیران جدید با حسابرسی مدارک مالی، با یک انحراف فاحش در بودجه باشگاه در سال 1400 و اولین فصل حضور باشگاه مس رفسنجان روبرو شدند، در شرایطی بودجه باشگاه در آن سال 163 میلیارد تومان لحاظ شده بود که بررسی مدارک مالی نشان داد که مدیران وقت باشگاه مس رفسنجان، بیش از 300 میلیارد تومان هزینه کرده‌اند، یعنی بیش از دو برابر بودجه‌ای که در نظر گرفته شده است.

تا امروز مقامات دستگاه قضایی کرمان، درباره جزئیات و اتهاماتی که متوجه متهمان اظهارنظر نکرده‌اند و در اولین واکنش رسمی، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس‌کل دادگستری کرمان چهارشنبه گذشته درباره این پرونده اینطور توضیح داد: «شاکی اول پرونده فساد در فوتبال شرکت مس در استان است و این مسئله مربوط به سه سال قبل بوده، مسئولان مس رفسنجان این موضوع را اعلام کردند و پرونده به اطلاعات استان ارسال و در دادسرای عمومی و انقلاب رفسنجان ثبت شده است. تاکنون هفت نفر در رابطه با این پرونده به دادگاه احضار، تفهیم اتهام و پرونده تشکیل شده است.»

البته مهدی‌تاج، رئیس فدراسیون فوتبال به عنوان یک مقام رسمی، مدعی شده بود که افراد درگیر در این پرونده، متهم به دریافت 25 سکه هستند.

با وجود اینکه رئیس فدراسیون فوتبال قصد داشت با کوچک‌انگاری تخلفات و فساد رخ داده، فشار را از روی مجموعه فدراسیون فوتبال که چند مدیر آن در بین متهمان قرار دارند، بردارد، شنیده‌های غیررسمی بیانگر این بود که حجم فساد مالی رخ داده در باشگاه مس رفسنجان، بسیار بیشتر از ادعای تاج است.

از سکه و ماشین تا پینت هاوس و ساعت لاکچری

جدول زیر حاوی اعداد و ارقامی است که درباره پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان مطرح می‌شود:

شرح

مبلغ

هزینه بدون فاکتور خرید سکه از یک طلافروشی در یزد

20 میلیارد تومان

هزینه جادوگر

6 میلیارد تومان

 750 سکه طلا پرداخت شده است

27 میلیارد و 375 میلیون

اهدای یک واحد مسکونی پینت هاوس به سرمربی تیم

50 میلیارد تومان

یک واحد آپارتمان در شهرک بنفشه کرج

10 میلیارد تومان

یک دستگاه پژو 2008

یک میلیارد و 800 میلیون تومان

2 دستگاه پژو 207

یک میلیارد و 200 میلیون تومان

یک ساعت رولکس

600 میلیون تومان

یک واحد مغازه تجاری در میدان پالیزی تهران

40 میلیارد تومان

قرارداد سوری برای بازسازی ورزشگاه مس رفسنجان

70 میلیارد تومان

هدیه به داوران

860 میلیون تومان

400 سکه برای هدیه 

14 میلیارد و 600 میلیون تومان

فاکتور غیر واقعی

16 میلیارد و 700 میلیون تومان

خرید سکه جهت تحویل به افراد مؤثر در فدراسیون فوتبال، کمیته داوران، کمیته انضباطی و ... 

یک میلیارد و 350 میلیون تومان

آپارتمان کیش

10 میلیارد تومان

آپارتمان قشم

7 میلیارد تومان

 فسادی معادل  10 درصد گردش مالی سالانه فوتبال

مجموع رقم‌های غیررسمی مربوط به فساد رخ داده در باشگاه مس رفسنجان نشان می‌دهد که در این باشگاه، 277 میلیارد و 485 میلیون تومان با توجه به ارقام اعلامی این باشگاه فساد رخ داده است.

با توجه به گردش مالی سالانه 3 هزار میلیاردی لیگ فوتبال ایران، فساد رخ داده در مس رفسنجان نزدیک به 10 درصد گردش مالی سالانه کل باشگاه‌های ایران است که رقم بزرگی محسوب می‌شود.

البته گفته می‌شود که برخورد با فساد در باشگاه مس رفسنجان، نقطه شروع است و بررسی پرونده‌های مالی باشگاهای دیگر هم آغاز شده و باید منتظر ادامه این دومینو باشیم، دومینویی که در سایه عدم و شفاف‌سازی و ساختار دولتی حاکم بر فوتبال به راه افتاده است.

موضوعات :
در همین رابطه