در نشست کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد

فشار ناشی از قطعی برق بر صنایع باید کاهش یابد

اعضای کارگروه شورای گفت‌وگو طی نشستی به پیشنهادهایی برای مقابله با فشار ناشی از قطع برق به واحدهای صنعتی رسیدند که با اعمال برخی تغییرات در صحن اصلی شورای گفت‌وگو مصوب شدند.
تاریخ: 19 تیر 1403
شناسه: 70357

تحمیل بار خاموشی‌ها به صنایع مختلف در نشست اخیر شورای گفت‌وگو مطرح و 6 پیشنهادی که در نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو به دست آمده بود با قید برخی نکات به تصویب رسید. این پیشنهادها با بررسی وضعیت صنایع و خسارت‌هایی که هربار خاموشی به روند تولید وارد می‌کند، تدوین شدند.

در نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو، فعالان بخش خصوصی تأکید کردند که هر بار روشن و خاموش کردن صنایع حدود 24 ساعت طول می‌کشد و هر خاموشی برق 24 ساعته موجب افزایش خسارات می‌شود.

به اعتقاد آنها واحدهای تولیدی که قطع برق، پیوستگی تولید آنها را تحت‌الشعاع قرار داده و به ظرفیت مجدد رسیدن آن واحد به سهولت امکان‌پذیر نیست، مدل 12 روز پیوسته در 3 ماه، جایگزین مدل یک روز در هفته شود تا این واحدها بتوانند در دوران قطع برق تعطیلات تابستانی خود را اعمال کنند.

از دیگر درخواست‌های بخش خصوصی حاضر در این نشست این بود چنانچه در فصل گرم، واحدها برای جبران عقب‌افتادگی تولید ناشی از قطع برق، ناچار به فعال کردن واحد در روز جمعه شوند، محاسبه حقوق و مزایا مشمول تعطیل کاری نشود.

در این راستا وزارت نیرو اعتقاد دارد که برای تأمین برق و برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت (یعنی بدون در نظر گرفتن برنامه‌ریزی‌های اضطرار) لازم است متناسب با کمبود، پیش برویم که تولید و مصرف تراز شوند.

بر اساس آنچه گفته شد حل این مسئله در حوزه اختیار وزارت نیرو نیست و نهادهای امنیتی کنترل این بخش را به عهده دارند. این بخش پس از بررسی مشکلات، گزارش‌های کارشناسی را ارزیابی و بر اساس قوانین مشخص می‌کند که آیا صنایع در قطع برق در اولویت هستند یا خیر؟

ماده 25 قانون بهبود محیط کسب‌وکار باید اجرایی شود

در این بین آنچه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید می‌شود، اجرای ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار است.

هماهنگی با وزارت نیرو خواسته وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در نشست کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد.

در این نشست همچنین به تفاهم‌نامه‌ای اشاره شد که بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو در سال 1400 به امضا رسید و مقرر شد بر اساس آن، واحدهای صنعتی بزرگ برای حل مشکل برق خود، نیروگاه تأسیس کنند. به دنبال آن واحدهای صنعتی توانستند سالی 2000 مگاوات برق تولید کنند؛ اما همین واحدهای بزرگ صنعتی مشمول قطعی برق شدند.

باید شورای رقابت ناظر بر مشکلات صنایع در بحث خاموشی‌های برق باشد

متناسب با بحث‌های مطرح شده در این نشست، معاونت حقوقی ریاست جمهوری راه‌حل اساسی این موضوع را در گرو ایجاد نهاد تنظیم‌گر در حوزه برق دانست چراکه آنچه باعث کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه برق می‌شود، به شیوه سیاست‌گذرای برمی‌گردد که جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش برق را کم کرده است.

در نهایت با موافقت اکثریت اعضا مقرر شد پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه در صحن اصلی شورای گفت‌وگو مطرح و بررسی شود.

بنابراین تأکید شد که به تقاضای واحدهای تولیدی که قطع برق، پیوستگی تولید آنها را تحت‌الشعاع قرار داده و به ظرفیت مجدد رسیدن آن واحد به سهولت امکان‌پذیر نیست، مدل 12 روز پیوسته در 3 ماه جایگزین مدل یک روز در هفته شود تا این واحدها بتوانند در دوران قطع برق تعطیلات تابستانی خود را اعمال کنند. بر این اساس شرکت توانیر می‌تواند تعهد واحدهای یاد شده به قطع برق در بازه اعلامی را راستی‌آزمایی کند.

همچنین اگر در فصل گرم، واحدها برای جبران عقب‌افتادگی تولید ناشی از قطع برق، ناچار به فعال کردن واحد در روز جمعه شدند، محاسبه حقوق و مزایا مشمول تعطیل کاری نشود.

تخصیص سوخت مایع مورد نیاز دیزل ژنراتورهای واحدهای تولیدی بر مبنای قبوض برق کارخانه به میزان معادل با کیلووات ساعت برق قطع شده، بدون دریافت تعهد محضری از مدیرعامل واحد تولیدی صورت گیرد. از طرفی بسته تشویقی در ازای قطع برق و تعطیلات تابستانی صنایع ارائه و اجرای کامل ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار دنبال شود.

از سوی دیگر مقرر شد با هماهنگی نماینده شرکت توانیر، با قید فوریت، نشست کارشناسی تنظیم برنامه تعطیلی تابستانی با حضور نمایندگان اتاق (صنایع)، سازمان صنایع کوچک و وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل وزارت نیرو تشکیل شود.

در همین رابطه