در نشست هم‌اندیشی روسای کمیسیون‌ها با رئیس اتاق ایران مطرح شد

دولت با پیشنهادهای کارشناسی اتاق ایران قدرتمندتر می‌شود

در نشست هم‌اندیشی روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران با صمد حسن‌زاده، بر حضور مؤثر اتاق ایران در ارائه نظرات کارشناسی و راهکارهای اقتصادی برای حل مشکلات و انتخاب وزرای شایسته، تأکید شد.
خبرنگار
تاریخ: 19 تیر 1403
شناسه: 70361

روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران در نشست هم‌اندیشی با رئیس اتاق ایران، حفظ جایگاه و شأن بخش خصوصی را با توجه به شروع فعالیت دولت چهاردهم، مهم ارزیابی کردند و خواستار حضور مؤثر اتاق ایران در روند انتخاب وزرا به ویژه وزرای اقتصادی و ارائه پیشنهادهای دقیق و اجرایی برای حل مسائل و مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور، شدند.

در این نشست صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و حضور مردم در صحنه انتخابات، گفت: مردم با رأی خود اعتماد خود را به آقای پزشکیان اعلام کردند و خوشبختانه این انتخابات با مدیریتی خوبی برگزار شد و حال امیدواریم که دولت جدید بتواند در سطح قابل قبولی، چالش‌های و مشکلات اقتصادی را حل کند.

او ادامه داد: نقش هر پارلمانی را کمیسیون‌ها تعریف می‌کنند و باید این اصل را مدنظر قرار دهیم و به سمتی برویم که دولت از تصدی‌گری دست بکشد و آن را به بخش خصوصی بسپارد. این هدف‌گذاری با ارائه نگاه‌های کارشناسی و مطالعاتی محقق خواهد شد.

احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران در ابتدا نگاهی به مجموعه اقداماتی که توسط اعضای کمیسیون طی یک سال گذشته انجام شده، داشت و گفت: در این مدت، بخش واردات با چالش‌های جدی مواجه شده و حال با توجه به تغییر دولت، امیدواریم بتوانیم با این چالش‌ها مقابله کرده و شرایط را بهبود ببخشیم. از طرفی درخواست داریم در همین ابتدای تشکیل دولت جدید، مؤثر ورود کرده و برای حضور افراد و تفکرات جدید در بدنه دولت تلاش کنیم.

احمد آتش‌هوش، رئیس کمیسیون حقوقی اتاق ایران نیز از سیاست‌زدگی در سطح کشور صحبت کرد و گفت: برای حرکت اثرگذار در روند انتخاب وزرا باید سعی کنیم افرادی با شایستگی همه جانبه انتخاب شوند، افرادی که علاوه بر شایستگی فردی، از منظر تخصصی و حرفه‌ای نیز با مسئولیتی که قرار است به عهده بگیرند، هماهنگ باشند.

فرج‌الله معماری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران از نقش‌آفرینی اتاق ایران در چارچوب اتاق فکر اقتصادی دولت صحبت کرد. به اعتقاد او اتاق ایران باید بتواند با نگاه کارشناسی، مطالبات دولت را پاسخ دهد؛ اما مهم‌تر از این باید پیش از دولت، مشکلات و چالش‌هایی که وجود دارند و یا قابل پیش‌بینی هستند را شناسایی کرده و برای آن راهکار پیشنهاد دهد.

این فعال اقتصادی همچنین حضور مؤثر اتاق ایران در انتخاب وزرا را نیز ضروری خواند.

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران پیشنهاد داد: برخی افرادی که در بدنه دولت سیزدهم حضور دارند، عملکرد خوبی داشتند و می‌توانند در دولت چهاردهم نیز حضور داشته باشند. چون در حوزه مسئولیتی خود، تخصص لازم را دارند. در واقع باید به عملکرد، حرفه‌ای‌گری و رویکرد افراد توجه شود.

علی عرب، نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران یکی از نکاتی که باید در انتخاب وزرا ملاک عمل باشد را توانمندی افراد در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه دانست و تصریح کرد: در این راستا ضرورت دارد، اتاق‌های استانی را فعال کنیم تا زمینه تعامل بیشتر بخش خصوصی با تمام ارکان و بدنه دولت مهیا شود.

محسن امینی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران نیز تأکید کرد: در انتخاب وزرا باید شاخص‌ها و معیارهایی متناسب با هر مسئولیتی را مدنظر قرار دهیم. تخصص، حرفه و شایستگی در کنار چند ویژگی عمومی نیاز است و باید مورد توجه باشد.

محمدرضا فاروقی، رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران از شرایط نامناسب تجارت خارجی کشور و نبود اعتماد در صحنه اقتصادی و در بین فعالان اقتصادی خبر داد و گفت: کاهش انگیزه بین فعالان بخش خصوصی، خطرناک است و نباید اجازه دهیم این شرایط تداوم پیدا کند.

صدرالدین نیاورانی، نایب‌رئیس کمیسیون صادرات، عدم بازگشت ارز را به عنوان چالش جدی امروز مطرح کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم افراد مناسبی را به عنوان وزیر معرفی کنیم، نگاه تخصصی را در هر حوزه در نظر بگیریم و پیشنهادها را تهیه و با رئیس‌جمهور در میان بگذاریم. بنابراین بهتر است اتاق ایران روش تعیین شاخص‌ها و معیارهایی که برای انتخاب وزرا نیاز است را مشخص کرده و پیشنهاد دهیم.

باقر شریف‌زاده، نایب‌رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران، ارتقای جایگاه اتاق ایران را خواستار شد و تصریح کرد: باید به گونه‌ای رفتار کنیم که دولت چهاردهم، اتاق ایران را مشاور امین و شایسته خود در طول فعالیت، بداند. فرصتی که به وجود آمده را غنیمت بشماریم و از آن بهره ببریم. بخش خصوصی باید بتواند به دولت قدرت ببخشد و این مهم از طریق مشاوره‌های تخصصی و کارشناسی امکان‌پذیر است.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره انتخاب وزرا گفت: بخش خصوصی می‌تواند روی افرادی که مدنظر رئیس‌جمهور است، نظر مشورتی دهد و این روند مؤثرتر خواهد بود.

او به توافقی که با ریاست‌جمهوری قبل صورت گرفته بود اشاره کرد و گفت: توافقی صورت گرفته بود تا معاونت بهینه‌سازی مصرف انرژی به عنوان یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری شکل بگیرد که متأسفانه به مرحله عمل نرسید. اتاق ایران باید پیگیری کند تا توافق انجام شده، در دولت چهاردهم، اجرایی شود.

آرمان خالقی، نایب‌رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران توجه به انتخاب استانداران را نیز مهم دانست و گفت: اتاق ایران باید درباره انتخاب استانداران نیز حساس باشد چون آنها در روند فعالیت‌های استانی بخش خصوصی بسیار اثر دارند.

محسن میرصدری، رئیس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق ایران استفاده از توانمندی‌های قانونی و برگزاری دوره‌های آموزشی به ویژه در استان‌ها را از اولویت‌های این کمیسیون اعلام کرد و گفت: به صورت تخصصی سعی داریم شاخص‌هایی را مدنظر قرار دهیم و راهکارهای پیشنهادی این حوزه را برای بهبود صحنه فناوری و وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار رئیس‌جمهور جدید قرار دهیم.

سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران معتقد است علاوه بر شخص وزیر، مدیران و کارشناسان هر وزارت‌خانه نیز اهمیت دارند، چون سیاست‌ها و برنامه‌ها توسط این افراد اجرا می‌شود.

او ادامه داد: باید برای ارتقای جایگاه اتاق ایران تلاش کرده و همین امروز، دولت را متوجه کنیم که بخش خصوصی با نگاه کارشناسی و دقیق خود مشاور قوای سه‌گانه است.

محمدعلی، رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، شرایط و وضعیت کشاورزی در ایران را نامناسب خواند و گفت: لازم است توجه ویژه‌ای به این بخش که امنیت غذایی کشور را دربرمی‌گیرد داشته باشیم. باید وزیری توانمند و عمل‌گرا برای این حوزه انتخاب کنیم تا بتواند از پس چالش‌های موجود برآید.

او توجه به کشت فراسرزمینی به عنوان راهکاری برای حل بحران آب در ایران مورد توجه قرار داد و افزود: علاوه بر کشت فراسرزمینی باید ظرفیت‌های کشاورزی ایران را بشناسیم و تولیدات خود را بر اساس همین ظرفیت‌ها، مدیریت کنیم.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران نیز تصریح کرد: فعالان اقتصادی باید به کمک کمیسیون‌ها در کنار تیم کارشناسی دولت قرار گیرند. مشاوره‌های کارشناسی درباره موضوعات مختلف آماده است و سال‌هاست که از طرف بخش خصوصی دنبال می‌شوند، مانند پیشنهادها در بخش انرژی برای مقابله با ناترازی‌ها. بخش خصوصی باید مطالبات ریشه‌ای و اساسی خود را دنبال کند و نباید اجازه دهد که هیچ سیاست‌گذاری بدون مشورت با بخش خصوصی انجام شود. باید از ابتدای تدوین سیاست‌ها در کنار دولت باشیم.

به اعتقاد این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تصمیم‌گیری بر اساس نگاه کارشناسی، یعنی عقلانیت و این رویکرد در رئیس‌جمهور جدید وجود دارد که امیدوارکننده است.

فاطمه قنبرپور، نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران تأکید کرد: کمیسیون‌ها به دلیل اطلاع از تمام مشکلات مترتب بر حوزه‌های تخصصی، می‌توانند نظرات کارشناسی درباره راهکارهای اجرایی، ارائه دهند. بنابراین پیشنهاد بخش خصوصی این است که دولت از این ظرفیت استفاده کند و صدای بخش خصوصی واقعی را بشنود.

او خاطرنشان کرد: دولت باید بداند اگر صدای بخش خصوصی را بشنود می‌تواند به تدریج بر مشکلات اقتصادی فائق آید و چالش‌های موجود را برطرف کند.

محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، استفاده از مشاوران مدیریت در کنار وزرا را ضروری خواند و تصریح کرد: وزیران باید از ظرفیت مشاوران مدیریت استفاده کنند. با این روش، بهره‌وری ارتقا می‌یابد. بنابراین پیشنهاد بخش خصوصی استفاده از مشاوران مدیریت است.

او تأکید کرد: ضرورت دارد در قدم اول، تشکیل شورای عالی مسئولیت اجتماعی را دنبال کنیم. این بخش روی مسائلی متمرکز است که شاید در نگاه اول و زمانی که یک بنگاه اقتصادی فعالیت خود را شروع می‌کند، اهمیت نداشته باشد؛ اما همین که حیات بنگاه ادامه یابد، مسائلی پیش می‌آید که اهمیت موضوعات مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی نمود پیدا می‌کند.

در بخش پایانی این نشست یوسف نجفی، مشاور عالی رئیس اتاق ایران از یک طرف به آنچه برای بهبود شرایط حاکم بر اتاق ایران و اصلاح ساختارها لازم است را تشریح کرد و از سوی دیگر به نگاهی به جایگاه اتاق ایران و اقداماتی که باید برای ارتقای آن صورت گیرد، داشت.

در همین رابطه