با نظر موافق کمیته اقتصادی خرمشهر

همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری اروند، زمستان برگزار می‌شود

با پیشنهاد رئیس اتاق خرمشهر به کمیته اقتصادی این شهرستان مبنی بر برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مقرر شد همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری اروند در فصل زمستان برگزار شود.
تاریخ: 27 تیر 1403
شناسه: 70406

سومین نشست کمیته اقتصادی خرمشهر در سال ۱۴۰۳ به‌منظور بررسی توسعه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی فناوری‌های نوین در منطقه برگزار شد.

رئیس اتاق خرمشهر در ابتدای این نشست ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری اروند به‌صورت سالانه، گفت: خلأ برگزاری همایش جامعی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های عظیم سرمایه‌گذاری شهرستان‌های خرمشهر و آبادان حساس می‌شود. این همایش می‌تواند با رویکردهایی چون جذب سه گروه سرمایه‌گذاران داخلی، خارجی و شهروندان بومی ساکن در خارج از کشور برگزار شود.

سید مصطفی موسوی، تنوع شاخه‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه برشمرد و افزود: حمل‌ونقل دریایی، گردشگری و زیرساخت‌های آن، استارتاپ‌ها و فناوری‌های نوین، تجارت به‌ویژه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، سلامت و سرگرمی‌های آبی، ترانزیت شمال جنوب و شرق به غرب، صنعت آبزی‌پروری و صنایع وابسته و صنایع پایین‌دستی فولاد و پتروشیمی را بخشی از مهم‌ترین گروه‌های مستعد سرمایه‌گذاری در اروند برشمرد.

دبیر کمیته اقتصادی خرمشهر ادامه داد: ارائه سقف تسهیلاتی کمتر به شهرستان‌های خرمشهر و آبادان نسبت به برخی دیگر از مناطق کشور همواره یکی از سؤال‌های اساسی سرمایه‌گذاران در این منطقه به شمار می‌رود. با توجه به ‌ضرورت تسهیل روند سرمایه‌گذاری و اعطای امتیازات ویژه به این دو شهرستان در جهت جذب سرمایه‌گذار به دلیل شرایط آب و هوایی و محرومیت‌های ناشی از جنگ تحمیلی، انتظار می‌رود که مدیران مؤسسات مالی و بانک‌ها نگاه ویژه‌تری در اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران با مبالغ خارج از سقف معمول داشته باشند که متأسفانه این روند در اروند به شکل معکوس انجام می‌شود.

او اظهار کرد: طولانی و فرسایشی شدن روند اخذ مجوزها در شهرستان‌های خرمشهر و آبادان، ضرورت حاکمیت منطقه آزاد اروند بر محدوده جغرافیایی تحت پوشش و مهم‌تر از همه حذف قانون مخل اخذ ارزش‌افزوده از مناطق آزاد که مزیت این مناطق در جذب سرمایه را از بین برده و سبب فرار سرمایه می‌شود، از دغدغه‌های بخش خصوصی فعال در منطقه اروند است.

مهدی صبورزاده، مشاور رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز در این نشست ضمن بیان ضرورت اجتناب از سرمایه‌گذاری دولتی در امور اقتصادی به‌منظور توسعه همه‌جانبه، گفت: فرهنگ حوزه اقتصادی کشور با چالش‌های متعددی مواجه است. بسیاری از جمعیت فعال کشور در دوران بلوغ فکری برای نبردهای تحصیلی و آزمون‌های سراسری دانشگاه‌ها تربیت و پرورش می‌یابند و این در حالی است که می‌توان با تغییر رویکرد، این نسل را برای فعالیت اقتصادی آماده و آینده سرمایه‌گذاری کشور در امور اقتصادی را تضمین کرد.

صبورزاده ضمن اشاره به‌ضرورت تشکیل دبیرخانه جذب سرمایه‌گذار در اروند و آمادگی بر حمایت از سرمایه‌گذاران اروند، افزود: شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، معرفی فرصت‌های به فعالان اقتصادی، شناسایی سرمایه‌گذاران و ایجاد مزیت، انگیزه و کشش در جذب سرمایه‌ها، پیش‌نیازهای توسعه سرمایه‌گذاری اروند است که دبیرخانه اتاق سرمایه‌گذاری با فراهم شدن این زمینه‌ها آمادگی مساعدت در توسعه و حمایت از سرمایه‌گذاری در این منطقه را خواهد داشت. ایجاد ارتباط سرمایه‌گذاران با مقامات دولتی کشور نیز یکی دیگر از اقداماتی است که برای سرمایه‌گذاران اروند از طریق این دبیرخانه قابل فراهم شدن است.

رئیس هیات مدیره بیمه البرز نیز ضمن تأکید بر بی‌نظیر بودن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اروند در قیاس با دیگر مناطق آزاد کشور، بیان کرد: از مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه، ورود روزانه ۲۰ هزار مسافر و گردشگری خارجی به این منطقه است که با ارائه بسته‌های خدماتی، توسعه امنیت، اعطای کیف پول اعتباری گردشگری در کنار توسعه زیرساخت‌های لازم، می‌توان بر بهره بردن از این ظرفیت مهم کمک کرد.

سیدمحمدحسین ملیحی عنوان کرد: منطقه آزاد فرصتی بهینه است که باید به شکلی اصولی و با تلطیف قوانین و بروکراسی‌های اداری، به توسعه آن رسید. که در کشور این مهم چندان جدی گرفته نمی‌شود.

او در پایان اظهار کرد: برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری بی‌شک اقدامی مهم در توسعه یک منطقه به شمار می‌رود نگاه غالب به این‌گونه رویدادها نباید جذب سرمایه‌گذار بدون تهیه بسته‌های لازم باشد، بلکه باید رویکردی در اجرای این رویدادها در چهارچوب معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قالب شود تا نتیجه بخشی جذب سرمایه و ایجاد توسعه اقتصادی در مناطق محسوس گردد.

در پایان این نشست بر برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند در زمستان سال جاری تأکید شد.

موضوعات :
در همین رابطه