رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر در نشست بررسی موانع صنایع دریایی خوزستان

بستر قانونی برای تعمیر و بازسازی شناورهای عراقی در خوزستان فراهم شود

سید مصطفی موسوی، رئیس اتاق خرمشهر با اشاره به مغفول ماندن ظرفیت‌های صنایع کشتی‌سازی خوزستان، فراهم شدن بستر قانونی برای ورود شناورهای عراقی به استان برای تعمیر را در ارزی آوری و کمک به صنایع دریایی مؤثر دانست.

12 دی 1402
کد خبر : 7947
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق خرمشهر گفت: صنایع دریایی و کشتی‌سازی استان خوزستان به دلیل فعالیت‌های دیرینه و ظرفیت‌های موجود آبی، یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین صنعت فعال در منطقه است؛ با وجود این، توسعه این صنعت در استان خوزستان و ایجاد زمینه‌های تحصیل درآمد و ارزآوری از دریا و صنعت آبی به دلایل مختلف به بهره‌برداری کامل نرسیده است.

سید مصطفی موسوی در نشست بررسی معضلات توسعه صنایع دریایی در استان خوزستان که با حضور رئیس صندوق حمایت از صنایع دریایی برگزار شد، افزود: وجود مشکلات مختلف در میان فعالان اقتصادی این صنعت، مانعی در مسیر توسعه است و تخصیص تسهیلات اختصاصی، خارج کردن مغروقه‌های اروندرود و احداث شهرک صنعتی اختصاصی در این منطقه، از اصلی‌ترین معضلات و درخواست‌های فعالان اقتصادی استان خوزستان است.

موسوی افزود: با توجه به فاصله بندرگاه‌های خرمشهر و آبادان با خلیج‌فارس و دیگر بنادر جنوبی، لازم است به‌منظور تقویت زمینه توسعه صنایع دریایی، اقدامات لازم در زمینه اختصاص یارانه سوخت تجاری و ترانزیت بین‌المللی به شناورهای فعال این بنادر به‌منظور ایجاد صرفه اقتصادی و بهبود شرایط فعالیت دریایی آنها اختصاص یابد.

رئیس اتاق خرمشهر تأکید کرد: تخصیص تسهیلات و امتیازات ویژه به فعالان اقتصادی جهت صادرات خدمات فنی و مهندسی به بازار مستعد کشور عراق که در مجاورت خرمشهر است، یکی از مواردی است که باید به‌صورت جدی و با توجه به نیازهای وافر این کشور به آن مورد اهتمام قرار گیرد.

وی ایجاد بستر قانونی و فراهم کردن شرایط ورود شناورهای عراقی و پهلو گرفتن در واحدهای صنعتی فعال استان به جهت بازسازی، تعمیر و نوسازی آنها را از ضرورت‌های لازم جهت توسعه ارزآوری و بهبود شرایط صنایع دریایی منطقه برشمرد.

ایران با حاشیه‌های آبی فراوان، توان تبدیل شدن به قطب دریایی منطقه را دارد

رئیس صندوق حمایت از صنایع دریایی کشور نیز در این نشست گفت: ابعاد کار صنایع دریایی بسیار گسترده است و کشورمان با توجه به حاشیه‌های آبی فراوان، می‌بایست با توسعه سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه‌های مختلف این صنعت، تبدیل به قطب دریایی منطقه شود.

محمودی با تأکید بر بخش‌های فروان صنایع دریایی بیان کرد: در صنایع دریایی، مفهوم کسب و کارهای دریایی را با توجه به امکان بخش‌بندی به صنایع مختلفی چون گردشگری، تولید، نفت و گاز، شیلات و … کاربرد بیشتری دارد. صنایع دریایی با ۸ حوزه اصلی و ۸ حوزه پشتیبانی وسعت زیادی از فعالیت‌های اقتصادی را در برمی‌گیرد که صندوق توسعه صنایع دریایی کشور به همین منظور برنامه‌های مختلفی را جهت حمایت از فعالان اقتصادی قرار داده است.

وی با اشاره به اولویت آشنا نمودن فعالان اقتصادی با اقتصاد عظیم دریا در برنامه‌های صندوق توسعه صنایع دریایی افزود: با توجه به ابلاغ سیاست‌های توسعه دریا محور توسط مقام معظم رهبری، و فعالیت مستمر و مدون شورای عالی سیاست‌گذاری صنایع دریایی کشور زیر نظر بالاترین مقامات دولت؛ نیاز است با تعامل مؤثر و مفید، وارد شدن اتاق‌های بازرگانی به بخش‌های مختلف این صنعت پول‌ساز و درآمدزا را در دستور کار قرار دهیم.

موضوعات :
در همین رابطه