حسین پیرموذن در نشست شورای گفت‌وگوی استان اردبیل

رئیس‌جمهور منتخب به بخش خصوصی اعتماد کند

نایب‌رئیس اتاق ایران، با تشریح مطالبات فعالان بخش خصوصی از رئیس‌جمهور منتخب، اعتماد به بخش خصوصی و مشارکت دادن آن در تصمیم‌گیری‌ها را به‌عنوان مطالبات اساسی بخش خصوصی از دولت جدید، خواستار شد.
تاریخ: 01 مرداد 1403
شناسه: 70445

نائب رئیس اتاق ایران گفت: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در کنار اقشار مردم، با مشارکت در انتخابات به دنبال اصلاح قوانین، تسهیل امور، بهبود فضای کسب‌وکار بودند و بعد از انتخابات، اعتماد به بخش خصوصی و نقش‌آفرینی در تصمیم‌گیری‌ها جزو مطالبات مهم بخش خصوصی از رئیس‌جمهور منتخب است.

حسین پیرموذن در صد و بیست و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل، افزود: انتخابات به‌نوعی مبادله مطلوبیت میان جامعه و سیاستمداران است و بخش خصوصی، صنعت و تولید در مسیری که در انتخابات رقم خورد خواهان کاهش فشارهای اقتصادی هستند.

او با تأکید بر لزوم همکاری و همراهی همگانی برای عبور از وضعیت موجود اقتصاد، اظهار کرد: اصلاح قوانین، تسهیل امور، بهبود فضای کسب‌وکار در کنار اعتماد به بخش خصوصی و نقش‌آفرینی آن در تصمیم‌گیری‌ها، جزو بزرگ‌ترین مطالبات فعالان اقتصادی از رئیس‌جمهور منتخب است.

پیرموذن با تأکید بر لزوم بازنگری و تجدیدنظر در برخی از قوانین تأمین اجتماعی، گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی و صنایع استان گریبان گیر موانع متعددی در رابطه با قوانین تأمین اجتماعی هستند و مسائلی مانند ساماندهی مشاغل سخت و زیان‌آور و قوانین سختی کار و مشمولان این قانون نیازمند بررسی و بازنگری است.

نائب رئیس اتاق ایران، با بیان اینکه حمایت و فراهم آوردن زیرساخت فعالیت‌های دانش‌بنیان در اولویت است، افزود: تأمین و تجهیز زیرساخت‌های لازم در حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات جزو اولویت‌های اتاق‌های سراسر کشور در مسیر تحقق شعار سال و جهش تولید با مشارکت مردم است.

 به گفته پیرموذن، در سطح استان اردبیل از هرگونه سرمایه‌گذاری و فعالیت دانش‌بنیان و نوآورانه حمایت می‌شود.

او در ادامه به جایگاه اردبیل در فضای کسب‌وکار در کشور اشاره کرد و ادامه داد: رتبه فضای کسب‌وکار استان اردبیل نیازمند ارتقا و بهبود است و با توجه به اینکه عوامل متعددی در این موضوع نقش‌آفرین است، ورود جدی و همکاری همه‌جانبه مدیران استانی با بخش خصوصی را می‌طلبد.

پیرموذن همچنین بر رابطه مستقیم تک‌نرخی شدن ارز و حذف رانت از اقتصاد تأکید کرد و افزود: اختصاص ارز یارانه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی و دارو آثار مثبتی را در جامعه متبلور کرده و در رسیدن بازار به ثبات پایدار نیز تأثیرگذار خواهد بود.

 ضرورت توجه جدی به بهبود فضای کسب‌وکار

معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل نیز در این نشست گفت: در حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در سطح استان اقدامات مناسبی انجام شده؛ اما بهبود فضای کسب‌وکار و ارتقای رتبه استان نیازمند یک همت همه‌جانبه است.

یوسف خدادادی با تأکید بر ضرورت همت همه‌جانبه در راستای بهبود محیط کسب‌وکار در استان اظهار کرد: در بحث حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری چه در جلسات و چه به‌صورت میدانی اقدامات مهمی انجام گرفته است اما در رابطه به محیط کسب‌وکار جایگاه استان نسبت به سایر استان‌ها مناسب نبوده و نیازمند یک همت همه‌جانبه است.

او با بیان اینکه مسائل محیط کسب‌وکار را می‌توان از دو منظر شکل و زیرساخت مورد بررسی قرار داد افزود: اقدام به‌موقع بخشی از کارها ازجمله تهیه و تنظیم فرم‌ها و استعلاماتی که می‌تواند در ارتقای رتبه فضای کسب‌وکار استان مؤثر باشد باید جدی گرفته شده و بخشی از مسائل مربوط به تأمین و تجهیز زیرساخت‌ها نیز باید تقویت شود.

معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل، داشتن انگیزه حل مشکل را مهم دانست و ادامه داد: شناسایی موانع و مشکلات توسط دستگاه‌های اجرایی و داشتن انگیزه کافی برای رفع آنها می‌تواند نقش مؤثری در جلب رضایت تولیدکننده و سرمایه‌گذار ایفا کند، ازاین‌رو هر دستگاه دولتی علاوه بر شناسایی و احصا موانع و مشکلات باید به دنبال ارائه راهکار برای رفع موانع نیز باشد.

خدادادی با اشاره به ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم و مشوق‌ها و معافیت‌هایی که در این قانون وجود دارد، گفت: دستگاه‌های مرتبط باید با هدایت و راهنمایی شیوه‌های بهره‌مندی از این معافیت‌ها را برای سرمایه‌گذاران استخراج و زمینه استفاده طیف گسترده‌ای از فعالان اقتصادی استان از این مشوق‌ها و تسهیلات مالیاتی فراهم کنند.

او در پایان بر احساس مسئولیت جمعی در قبال تولیدکننده و سرمایه‌گذار تأکید کرد و افزود: تولید نیازمند یک نگاه کلان و ملی است و راه برون‌رفت از بسیاری از مسائل اجتماعی، اقتصادی منوط به حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری است و باید از نگاه جزیره‌ای نسبت به این موضوع اجتناب کرد.

در همین رابطه