ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران مطرح کرد

دولت جدید برای اصلاح وضعیت اقتصادی 5 گام مهم بردارد

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران خواستار تغییر مقررات مخل تجارت، رفع محدودیت‌های مرتبط با واگذاری کوتاژهای صادراتی، حذف ارز چندنرخی و ارتقای سازمان توسعه تجارت ایران به معاونت ریاست جمهوری توسط دولت جدید شد.

23 تیر 1403
کد خبر : 70383
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دولت چهاردهم با شعار عمل به توصیه کارشناسان و واگذاری امور به کارشناسان روی کار آمده و آنگونه که فرایند انتخاب اعضای کابینه دولت نشان می دهد، تا اینجای کار به وعده خود پایبند بوده است.

مسعود پزشکسان، رئیس جمهوری منتخب ایران، یکی از 4 نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود که با حضور در اتاق ایران پای حرف فعالان بخش خصوصی نشست و فعالان اقتصادی اعم از تولیدکنندگان، بازرگانان، اصناف و فعالان حوزه تعاونی، از رئیس جمهور منتخب خواستند آنچه در شعارهای انتخاباتی در مورد نرخ ارز، تورم، قیمتگذاری، رفع تحریم، پیوستن به FATF و ... وعده داده است عمل کند؛ چراکه این مسائل، بزرگترین دغدغه فعالان بخش های مختلف اقتصادی است و رفع و رجوع آنها می‌تواند راه را برای توسعه اقتصادی کشور و افزایش رفاه جامعه هموار کند.

در این میان، یکی از مهمترین برنامه‌های دولت چهاردهم که در ابتدای راه باید انجام دهد، انتخاب مسئولان اقتصادی کابینه، متناسب با نگاه دولت و نیازهای کشور است. موضوعی که از نظر محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران بسیار با اهمیت است و باید در راستای اهداف دولت جدید و با دقت نظر انجام شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با اشاره به اهمیت انتخاب دقیق اعضای اقتصادی کابینه چهاردهم، گفت: با توجه به هدف رئیس جمهور منتخب مبنی بر از بین بردن فقر و توسعه اقتصادی کشور، اعضای تیم اقتصادی کابینه چهاردهم نقش مهمی را در پیشبرد اهداف اقتصادی دولت دارند و بنابراین باید در انتخاب آنها دقت نظر کافی صورت گیرد، به خصوص اینکه تجربه نشان داده هرگونه اختلاف نظر در تیم اقتصادی می‌تواند پیشبرد اهداف را با مشکل مواجه سازد.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با فارس، ضمن تشریح مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی در حوزه تجارت خارجی و صادرکنندگان کشور، افزود: با توجه به چالش‌های متعدد پیش روی تجارت خارجی و به خصوص صادرکنندگان کشور، به نظر می‌رسد دولت چهاردهم در گام اول باید در تبصره ۶ آیین‌نامه اجرایی اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بازنگری جدی صورت داده و شیوه های رفع تعهد ارزی ذیل این تبصره را اصلاح و به صورت عملیاتی مصوب کند.

  لاهوتی با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته پایش و بازنگری در آیین‌نامه‌‌ها و مصوبات در حوزه تجارت خارجی از سال ۹۷ تاکنون، به بیان دومین پیشنهاد خود برای اصلاحات تجاری در دولت چهاردهم پرداخت و گفت: بر این اساس دولت چهاردهم باید در اسرع وقت نسبت به تغییر مقررات و آیین‌نامه‌های مخل تجارت در حوزه واردات و صادرات اقدام کند.

 وی افزود: دستورالعمل‌های مرتبط با بازگشت ارز صادراتی و سهمیه‌بندی واردات که عرصه تامین، تولید و صادرات را مختل کرده، لطمات زیادی به روند ارزآوری و صادرات غیرنفتی کشور وارد آورد که نتیجه آن، تراز تجاری منفی ۱۷ میلیارد دلاری سال گذشته بوده است و اکنون دولت جدید باید آن را متوقف سازد.

 لاهوتی به عنوان پیشنهاد سوم خود به دولت چهاردهم، خواستار رفع محدودیت‌های مرتبط با واگذاری کوتاژهای صادراتی شد و گفت: بنده معتقدم ارز صادراتی می‌تواند نیاز واردات را با نرخ توافقی تامین کرده و چنانچه دولت و بانک‌مرکزی بدون دخالت در نرخ توافقی وظیفه تنظیم‌گری را انجام دهد، نه نیازی به عرضه ارز ارزان برای تامین واردات خواهد بود و نه دولت مجبور به سهمیه‌بندی در واردات و کاهش تولید واحدها می‌شود.

 رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: در گام چهارم، حذف ارز چندنرخی و دستوری نیما و سنا و تعیین نرخ بر اساس فرمول عرضه و تقاضا باید در دستور کار قرار گیرد و کل تامین ارز واردات به استثنای کالاهای اساسی باید از محل صادرات با نرخ توافقی صورت گیرد تا هم باعت جلوگیری از توزیع رانت و سو استفاده های احتمالی شود و هم با واقعی شدن نرخ ارز صادراتی با رشد صادرات مواجه شود.

 لاهوتی ارتقای سازمان توسعه تجارت ایران به معاونت ریاست جمهوری را به عنوان پنجمین پیشنهاد خود به دولت چهاردهم مطرح کرد و گفت: این سازمان باید به ماموریت اصلی خود برگردد و به جای اینکه سیاستگذار ارزی، سیاستگذار تجاری باشد، زیر نظر شخص رییس جمهور اداره شده تا با عدم دخالت چند وزارتخانه در حوزه تجارت خارجی، ریل‌گذاری در حوزه سیاست‌های تجاری به این سازمان واگذار و با توجه به‌ ارتقا جایگاه، مصوبات آن هم ضمانت اجرایی داشته باشد.

در همین رابطه