در راستای حمایت از اقتصاد شکننده

بانک مرکزی چین نرخ بهره را کاهش داد

اقدام ناگهانی چین برای کاهش نرخ‌های بهره کوتاه و بلندمدت بازارها را غافلگیر کرد؛ اقدامی که  نشان از قصد افزایش رشد در دومین اقتصاد بزرگ جهان تنها چند روز پس از نشست بزرگ رهبران حزب کمونیست را دارد.
تاریخ: 01 مرداد 1403
شناسه: 70449

کاهش نرخ‌های کلیدی کوتاه‌مدت بانک مرکزی، نرخ‌های عملیات بازار و نرخ‌های وام‌دهی بانکی معیار پس‌ازآن صورت گرفت که چین در هفته گذشته آمارهای اقتصادی سه‌ماهه دوم ضعیف‌تر از حد انتظار را گزارش کرد.

این کشور در آستانه کاهش تورم است و با یک بحران طولانی‌مدت املاک و مسکن، بدهی‌های فزاینده و ضعف در بخش مصرف و تجارت مواجه است. تنش‌های تجاری نیز در حال شعله‌ور شدن هستند، زیرا رهبران جهانی به‌طور فزاینده‌ای نسبت به سلطه صادرات چین در حال محتاط شدن هستند.

به گفته اقتصاددانان کاهش غیرمنتظره روز دوشنبه احتمالاً به دلیل کاهش شدید شتاب رشد در سه‌ماهه دوم و همچنین درخواست برای دستیابی به هدف رشد امسال در نشست رهبران چین بوده است.

بانک خلق چین روز دوشنبه اعلام کرد که نرخ بازپرداخت معکوس هفت‌روزه را از ۱٫۸ درصد به ۱٫۷ درصد کاهش می‌دهد و همچنین مکانیسم عملیات بازار باز را بهبود می‌بخشد. این اولین کاهش نرخ از اوت ۲۰۲۳ تاکنون به شمار می‌رود.

دقایقی پس از انتشار این خبر ، چین نرخ‌های وام معیار را هم کاهش داد. نرخ اولیه وام یک‌ساله از ۳٫۴۵ درصد قبل به ۳٫۳۵ درصد کاهش یافت، درحالی‌که نرخ وام پنج‌ساله از ۳٫۹۵ درصد به ۳٫۸۵ درصد کاهش یافت. بانک مرکزی متعاقباً نرخ تسهیلات وام‌دهی دائمی خود را هم کاهش داد.

اقتصاددانان باور دارند که افزایش انتظار از فدرال رزرو برای شروع کاهش نرخ‌های بهره به بانک مرکزی چین فرصت داد تا با توجه به فشاری که یوان به دلیل افزایش شدید فشار ناشی از شکاف بازدهی با دلار متحمل شده است، سیاست‌های خود را کاهش دهد.

خبرگزاری رسمی شین هوا به نقل از منابع ناشناس نزدیک به بانک خلق چین اعلام کرد که کاهش «قاطعانه» نرخ بهره نشان‌دهنده عزم این مرکز برای تقویت روند بهبود اقتصاد است و این اقدام در پاسخ به اهداف تعیین‌شده در نشست رهبران چین برای دستیابی به هدف رشد امسال بوده است. بانک مرکزی چین همچنین تغییراتی را در برنامه وام‌دهی خود اعمال کرد و گفت که الزامات وثیقه برای وام‌های تسهیلات وام میان‌مدت از ژوئیه کاهش می‌یابد.

به دنبال کاهش نرخ بهره، یوان چین به پایین‌ترین حد در دو هفته اخیر یعنی ۷٫۲۷۵ درازای هر دلار سقوط کرد. بازده اوراق قرضه دولتی چین هم کاهش یافت و سپس روی ۲٫۲۴ و ۲٫۴۵ درصد تثبیت شد. معاملات آتی خزانه‌داری ۳۰ ساله چین برای تحویل سپتامبر ۲۰۲۴ در معاملات بعدازظهر روز دوشنبه ۰٫۳۳ درصد افزایش یافت.

ژانگ ژیوئی، رئیس و اقتصاددان ارشد در Pinpoint Asset Management می‌گوید این واقعیت که بانک خلق چین ابتدا منتظر کاهش فدرال رزرو نشد، نشان می‌دهد که دولت فشار نزولی بر اقتصاد چین را تشخیص می‌دهد. او انتظار دارد پس‌ازاینکه فدرال رزرو چرخه کاهش نرخ را آغاز کرد، کاهش نرخ بهره در چین بیشتر شود.

موضوعات :
در همین رابطه