نظرسنجی رویترز نشان داد

تداوم کاهش تولید نفت، سرعت رشد اقتصاد عربستان را کم کرد

براساس نظرسنجی جدید رویترز از اقتصاددانانی که پیش‌بینی‌های خود از رشد عربستان را نسبت به سه ماه قبل به دلیل تمدید کاهش تولید نفت کاهش داده‌اند، این کشور در سال جاری یکی از کندترین روندهای رشد اقتصادی را خواهد داشت.
تاریخ: 02 مرداد 1403
شناسه: 70461

اقتصاددانان در نظرسنجی جدید رویترز اعلام کردند که انتظار دارند عربستان سعودی در میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس کندترین رشد اقتصادی را تجربه کند. دلیل اصلی این کندی آن است که در سال جاری انتظار می‌رفت اوپک پلاس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه، افزایش تولید نفت را آغاز کنند، اما در ماه ژوئن اعلام کردند که این کاهش تولید تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت.

باوجود جنگ در خاورمیانه، حفظ قیمت نفت تا بالای ۸۰ دلار در هر بشکه به یک چالش تبدیل‌شده است و این امر باعث شد تا صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد امسال عربستان سعودی، بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه را کاهش دهد. آخرین نظرسنجی رویترز از ۲۴ اقتصاددان که در ۸ تا ۲۲ ژوئیه انجام شد، نشان داد که اقتصاد عربستان سعودی در سال جاری ۱٫۳ درصد رشد خواهد کرد که کمتر از ۱٫۹ درصد پیش‌بینی‌شده در نظرسنجی ماه آوریل و بسیار کمتر از ۳ درصد پیش‌بینی‌شده در ماه ژانویه است.

به گفته اقتصاددانان  درآمدهای نفتی پایین ‌بر رشد غیرنفتی تاثیر می‌گذارد. عربستان سعودی در حال بازنگری چشم‌انداز ۲۰۳۰ و تعدیل هزینه‌های سرمایه‌گذاری است. تاثیر درآمد پایین نفتی بر رشد تولید ناخالص داخلی واقعی واضح است و سرمایه‌گذاری کمتر به معنای چشم‌انداز رشد متوسط‌تر خواهد بود.

به گفته اقتصاددانان کاهش درآمدهای نفتی احتمالاً سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرنفتی را محدود خواهد کرد و بر رشد کلی در سال ۲۰۲۴ تأثیر خواهد داشت. اما پیش‌بینی رشد عربستان سعودی برای سال ۲۰۲۵ از ۴٫۱ درصد در ماه آوریل به ۴٫۵ درصد افزایش‌یافته است.

به گفته اقتصاددانان در شرکت اطلاعات بازار S&P، رشد مورد انتظار برای سال ۲۰۲۵ به دلیل انتظار برای تغییر در نرخ تولید نفت افزایش‌یافته است و انتظار می‌رود رشد زودتر ازآنچه قبلاً پیش‌بینی‌شده بود افزایش یابد.

انتظار می‌رود امارات متحده عربی هم که بر متنوع سازی اقتصاد خود تمرکز کرده است، امسال سریع‌تر از همسایه خود و ۳٫۷ درصد رشد کند زیرا به‌زودی تولید نفت خود را افزایش می‌دهد و به تمرکز بر گردشگری ادامه خواهد داد و به دنبال آن، رشد در سال ۲۰۲۵ رشدی ۴٫۲ درصدی خواهد داشت.

به گفته اقتصاددانان در کپیتال اکونومیکس، امارات متحده عربی زودتر از سایر اعضای اوپک پلاس می‌تواند تولید نفت خود را افزایش دهد و به همراه سیاست مالی حمایتی، احتمالاً جایگاه خود را به‌عنوان سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد در خلیج‌فارس هم در سال جاری و هم در سال آینده حفظ خواهد کرد.

در بقیه کشورهای خلیج‌فارس، پس از تصمیم اوپک پلاس برای پایین نگه‌داشتن تولید نفت برای مدت طولانی‌تر، رشد اقتصادی در کویت، عمان و بحرین در سال جاری ضعیف‌تر ازآنچه قبلاً تصور می‌کردیم خواهد بود. درحالی‌که انتظار می‌رود کویت امسال در رکود باقی بماند، قطر، عمان و بحرین به ترتیب ۲٫۲، ۱٫۶ و ۲٫۶ درصد رشد داشته‌اند. رشد کلی در این منطقه در سال ۲۰۲۴ به‌طور متوسط ​​۱٫۹ درصد بوده است.

بااین‌حال، انتظار می‌رود که تورم با پیش‌بینی‌های متوسط ​​بین ۱ تا ۳ درصد در سال ۲۰۲۴ پایین باقی بماند، در شرایطی که کمترین تورم در عمان و بالاترین آن در کویت ثبت خواهد شد. در عربستان سعودی، پیش‌بینی می‌شود که میانگین تورم در سال جاری به ۲٫۱ درصد برسد.

موضوعات :
در همین رابطه