ساخت مدال المپیک از آهن برج ایفل و مواد بازیافتی

ارزش مالی مدال‌های المپیک 2024 چقدر است؟

المپیک پاریس در حالی از جمعه آغاز می‌شود که ارزش مالی مدال‌ طلا، نقره و برنز المپیک، به ترتیب 850، 450 و 5 دلار برآورد شده است.
تاریخ: 02 مرداد 1403
شناسه: 70463

 کسب مدال طلا، نقره یا برنز در بازی‌های المپیک یا پارالمپیک یک موفقیت باورنکردنی است اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که سنت اهدای مدال از چه زمانی آغاز شد، این مدال‌ها واقعاً از چه چیزی ساخته شده‌اند یا چقدر ارزش دارند؟

هفته‌نامه TIME آمریکا در گزارشی نوشت: بر اساس اعلام کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) هنگامی که بازی‌ها در سال 1896 در آتن احیا شد، به برندگان مقام اول یک مدال نقره، یک شاخه زیتون و یک دیپلم اهدا شد. ورزشکارانی که مقام دوم را کسب کردند مدال برنز یا مس و همچنین یک شاخه لورل و یک دیپلم دریافت کردند.

طبق اعلام IOC، اولین بار مدال‌های طلا، نقره و برنز برای مقام‌های اول، دوم و سوم در سال 1904 اهدا شد، زمانی که بازی‌ها در سنت لوئیس برگزار شد.

مدال‌ها از چه ساخته شده‌اند؟

با وجود نامش، مدال طلا کاملاً طلای خالص نیست. طبق اعلام IOC، در آخرین بازی‌های المپیک تابستانی که در سال 2021 در توکیو برگزار شد، مدال طلا عمدتاً از نقره خالص و با بیش از 6 گرم روکش طلا تشکیل شده بود. مدال نقره شامل نقره خالص بود و مدال برنز حدود 95 درصد مس و 5 درصد روی بود.

طبق اعلام IOC، مدال‌های بازی‌های توکیو از فلز استخراج‌شده از وسایل الکترونیکی مصرفی بازیافتی ساخته شده بودند و در بازی‌های المپیک تابستانی ریودوژانیرو 2016، مدال‌های نقره و برنز ساخته شده برای بازی‌ها از حدود 30 درصد مواد بازیافتی تشکیل شده بود.

کمیته سازماندهی بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس 2024 به درخواست اطلاعات درباره ترکیب خاص مدال‌های امسال پاسخی نداد.

طبق وب‌سایت رسمی بازی‌های پاریس 2024، برای بازی‌های امسال، هر مدال دارای یک قطعه آهن اصلی از برج ایفل است. از آنجایی که این برج در طول سال‌ها تحت بازسازی‌های زیادی قرار گرفته است، برخی از قطعات حذف و حفظ شده‌اند. شرکت بهره‌برداری برج ایفل اجازه استفاده از این قطعات اصلی را برای مدال‌های المپیک و پارالمپیک امسال داد.

 قیمت مدال‌ها چقدر است؟

وب‌سایت بازی‌های پاریس 2024 هزینه هر مدال را مشخص نکرده است. اما بر اساس ارزش طلا و نقره، طبق گزارش NBC Sports، یک مدال طلا احتمالاً حدود 750 تا 850 دلار قیمت دارد. سی‌ان‌ان قبلاً گزارش داده است که یک مدال نقره احتمالاً حدود 450 دلار ارزش دارد، در حالی که یک مدال برنز ممکن است حدود 5 دلار ارزش داشته باشد.

با این حال این مدال‌ها نمادی از موفقیت هستند و زمانی که به فروش می‌رسند قیمت‌های بسیار بالاتری پیدا می‌کنند. به‌خصوص که ورزشکاران مدال‌های خود را به دلیل مشکلات مالی یا جمع‌آوری پول برای خیریه‌ها فروخته‌اند.

در سال 2021، مدال طلای بازی‌های المپیک 1896 آتن به قیمت بیش از 180 هزار دلار فروخته شد.

موضوعات :
در همین رابطه