بر اساس مطالعه مشترک سازمان تجارت جهانی و فدراسیون جهانی فوتبال

جام‌جهانی فوتبال زنان 1.9 میلیارد دلار به اقتصاد جهان کمک کرد

بر اساس مطالعه مشترک سازمان تجارت جهانی و فدراسیون جهانی فوتبال، جام‌جهانی 2023 زنان، نزدیک به 1.9 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی جهانی کمک کرد.
تاریخ: 03 مرداد 1403
شناسه: 70473

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و سازمان تجارت جهانی (WTO) مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که تأثیر جام جهانی زنان فیفا 2023 را بر اقتصاد، تجارت و جامعه، در دو کشور میزبان یعنی استرالیا و نیوزلند و در سراسر جهان تحلیل می‌کند.

فوتبال زنان در چند سال اخیر به طور تصاعدی رشد کرده و با افزایش بازیکنان زن در کلاس جهانی که منجر به افزایش پوشش رسانه‌ای، تجاری‌سازی سریع و افزایش مشارکت در همه گوشه‌های جهان شده است، تغییر قابل‌توجهی در اقتصاد این ورزش به وجود آمده است.

این رشد در نهمین دوره مسابقات جام‌جهانی زنان که سال گذشته برگزار شد، به وضوح قابل مشاهده بود و با ثبت 2 میلیارد تماشاگر جهانی و حضور 1.98 میلیون تماشاگر در 10 استادیوم برگزاری مسابقات در استرالیا و نیوزلند رکوردهای تازه‌ای را ثبت کرد.

انگوزی اوکونجو ایویلا، مدیر کل سازمان تجارت جهانی، گفت: «فوتبال و رویدادهای مهمی مانند جام‌جهانی زنان می‌تواند تجارت و سرمایه‌گذاری را تحریک کند و فرصت‌های اقتصادی پایدار ایجاد کند.»

به گفته او، سازمان تجارت جهانی امیدوار است که این یافته‌ها منجر به بحث‌های بیشتر در مورد سیاست داخلی در مورد چگونگی استفاده از ورزش و فوتبال، به عنوان یک بخش، به عنوان ابزار توسعه‌ای شود.

یکی از یافته‌های کلیدی مطالعه مشترک فدراسیون جهانی فوتبال و سازمان تجارت جهانی، نشان می‌دهد که این مسابقات تقریباً 1.9 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی جهانی کمک کرد، 38204 شغل ایجاد کرد و 932 میلیون دلار به درآمد خانوار اضافه کرد.

این گزارش همچنین توضیح می‌دهد که چگونه تأثیر اقتصادی به توانمندسازی زنان کمک می‌کند، زیرا بیشتر مشاغل اضافی در بخش‌های زنانه هستند.

بخش دیگری از این گزارش با عنوان «سفر طولانی فوتبال زنان» به صورت آماری نشان می‌دهد که چگونه فوتبال زنان با افزایش آمار تماشاگران، جوایز و بازار نقل و انتقالات، رشد کرده است.

برای مثال، تعداد زنان و دخترانی که فوتبال سازمان‌یافته بازی می‌کنند از سال 2019 تا کنون 24 درصد افزایش یافته و به 16.6 میلیون نفر رسیده است، در حالی که این تحلیل همچنین برنامه‌های توسعه زنان را توصیف می‌کند تا نشان دهد که چگونه رشد فوتبال، زنان را توانمند کرده است.

همچنین گزارشی که فوریه گذشته توسط Football Australia منتشر شد، نشان داد جام جهانی فوتبال زنان 865.7 میلیون دلار برای کشور میزبان درآمد داشته است.

در این گزارش اشاره شده بود، به دلیل افزایش فعالیت بدنی، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در این کشور 212.5 میلیون دلار کاهش یافته است.

این تورنمنت همچنین 570 میلیون دلار درآمد برای فیفا به همراه داشت و این اولین جام‌جهانی زنان بود که برای فدراسیون جهانی فوتبال با سود مالی همراه بود. جام‌جهانی زنان همچنین پس از جام جهانی مردان، دومین تورنمنت ورزشی پردرآمد لقب گرفت.

موضوعات :
در همین رابطه