رکوردشکنی افزایش ثروت و کاهش پرداخت مالیات

ثروتمندان جهان ۴۲ هزار میلیارد دلار ثروتمندتر شدند

یک درصد برتر ثروتمند جهان در دهه گذشته به لطف کاهش نرخ مالیات بر ثروت به پایین‌ترین حد تاریخی، 42 هزار میلیارد دلار ثروت جدید کسب کرده‌اند.
تاریخ: 08 مرداد 1403
شناسه: 70509

براساس تحلیل جدید گروه آکسفام در آستانه سومین نشست وزرای دارایی و مدیران بانک‌های مرکزی گروه ۲۰، یک درصد ثروتمندترین افراد در دهه گذشته ۴۲ هزار میلیارد دلار ثروت جدید جمع‌آوری کرده‌اند که تقریباً ۳۴ برابر بیشتر از کل ۵۰ درصد کم‌توان جمعیت جهان است.

میانگین ثروت هر فرد در یک درصد ثروتمندترین جهان در دهه گذشته تقریباً ۴۰۰ هزار دلار در مقایسه با تنها ۳۳۵ دلار، معادل افزایش کمتر از ۹ سنت در روز،  برای فردی در نیمه پایین هرم ثروت افزایش‌یافته است.

انتظار می‌رود گروه ۲۰ پایه‌های یک توافق جهانی پیشگامانه را برای افزایش مالیات بر ابرثروتمندان بنا کنند. این پیشنهاد که توسط ریاست برزیلی گروه ۲۰ حمایت می‌شود و کشورهایی ازجمله آفریقای جنوبی، اسپانیا و فرانسه از آن حمایت می‌کنند، در بحبوحه تقاضای فزاینده عمومی برای اجرای تدابیری برای مهار سطوح شدید نابرابری و تضمین پرداخت سهم عادلانه مالیات بر ثروتمندان ارائه می‌شود.

مکس لاوسون، رئیس سیاست نابرابری آکسفام بین‌المللی، گفت که نابرابری به سطوح ناپسندی رسیده است و تاکنون دولت‌ها نتوانسته‌اند از مردم و سیاره زمین در برابر تأثیرات فاجعه‌بار آن محافظت کنند. یک درصد ثروتمندترین انسان‌ها همچنان جیب‌های خود را پر می‌کنند، درحالی‌که بقیه انسان‌ها برای جمع‌آوری ته‌مانده‌ها به حال خود رها می‌شوند.

به گفته او شتاب افزایش مالیات بر ثروتمندان غیرقابل‌انکار است و این اولین آزمون واقعی برای دولت‌های گروه ۲۰ است تا نشان دهند آیا اراده سیاسی برای ایجاد استانداردی جهانی دارند که نیازهای بسیاری از انسان‌ها را بر طمع تعداد کمی از نخبگان مقدم بدارد؟

تاکنون «جنگ علیه مالیات عادلانه» شاهد کاهش شدید نرخ مالیات بر ثروت و درآمد ثروتمندترین‌ها بوده است. آکسفام محاسبه کرده است که کمتر از هشت سنت از هر دلار درآمد مالیاتی در کشورهای گروه  ۲۰ از مالیات بر ثروت حاصل می‌شود.

تحقیقات آکسفام همچنین نشان داد که سهم درآمد یک درصد ابرثروتمندان جهان از درآمدهای بالای کشورهای گروه ۲۰، طی چهار دهه ۴۵ درصد افزایش‌یافته است درحالی‌که بالاترین نرخ‌های مالیات بر درآمد آن‌ها تقریباً یک‌سوم کاهش‌یافته است.

در سطح جهانی، میلیاردرها نرخ مالیاتی معادل کمتر از ۰٫۵ درصد از ثروت خود را پرداخت می‌کنند. براساس گزارش دیده‌بان مالیات اتحادیه اروپا، میلیاردرهای جهانی نرخ‌های مالیات مؤثر بسیار پایینی دارند که بین ۰ تا ۰.۵ درصد از کل ثروتشان است.

همچنین به گزارش آکسفام، دارایی آن‌ها به‌طور متوسط ​​سالانه ۷٫۱ درصد در چهار دهه گذشته افزایش‌یافته است و برای کاهش ثروت شدید میلیاردرها به یک مالیات خالص سالانه حداقل ۸ درصدی نیاز است. کشورهای  گروه ۲۰ خانه تقریباً چهار نفر از هر پنج میلیاردر جهان هستند.

نظرسنجی‌های مداوم نشان می‌دهند که اکثر مردم در سراسر کشورها از افزایش مالیات بر درآمد ثروتمندترین‌ها حمایت می‌کنند. برای مثال، اکثریت مردم آمریکا، ۸۰ درصد هندی‌ها، ۸۵ درصد برزیلی‌ها و ۶۹ درصد از مردمی که در ۳۴ کشور آفریقا در نظرسنجی شرکت کردند، از افزایش مالیات بر ثروتمندان حمایت می‌کنند.

تقریباً سه‌چهارم میلیونرهای شرکت‌کننده در نظرسنجی کشورهای گروه ۲۰ هم از مالیات‌های بالاتر بر ثروت حمایت می‌کنند و بیش از نیمی از آن‌ها فکر می‌کنند ثروت افراطی تهدیدی برای دموکراسی است. ۷۲ درصد باور دارند که ثروت زیاد به خرید نفوذ سیاسی کمک می‌کند.

در همین رابطه