رئیس اتاق کرمان مطرح کرد

اساس تولید در شهرک‌های صنعتی باید صادرات محور باشد

سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان، تولید رقابت‌پذیر را مقدمه توسعه می‌داند و معتقد است برای ارتقای بهره‌وری و رقابت‌پذیری، باید تولید در شهرک‌های صنعتی، صادرات محور باشد.
تاریخ: 14 مرداد 1403
شناسه: 70556

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: اساس تولید در شهرک‌های صنعتی باید با تفکر صادرات محور باشد و درنتیجه چنین تولیدی، بهره‌وری، تکنولوژی و آموزش ارتقا می یابد و رقابت‌پذیری معنا پیدا می‌کند.

 سیدمهدی طبیب‌زاده، در نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، افزود: توسعه نیازمند تولید رقابت‌پذیر است؛ اما در استان کرمان، صنایع متوسط، حلقه گمشده تولید هستند که این موضوع بنیه صنعتی استان را ضعیف کرده و باید این حلقه میانی با رویکرد فناورانه و تکنولوژی‌های جدید شکل گیرد.

وی پژوهش و آموزش را ازجمله اولویت‌های اتاق کرمان عنوان کرد و گفت: علاقه‌مند به کمک در اجرای نظام پیمانکاری فرعی (spx) هستیم زیرا تاکنون در این حوزه فقط شعار داده شده و مصداقی در این رابطه وجود ندارد، که باید پیگیری شود.

طبیب زاده، با بیان اینکه کرمان به لحاظ شاخص‌های توسعه پایدار، عقب افتاده است و حکمرانی اقتصادی خوبی ندارد، تصریح کرد: اصلاح و تقویت حکمرانی اقتصادی در استان موضوع صدمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در پایان مردادماه در نظر گرفته شده است.

رئیس اتاق کرمان در ادامه، سه موضوع اصلی در شهرک‌های صنعتی را مطرح کرد و گفت: نخستین مورد تأمین آب است که باید برای انتقال آب خلیج‌فارس به شهرک‌ها تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: دومین مورد ناترازی انرژی است که در این رابطه بخش خصوصی وارد تولید برق شده و نیروگاه‌های مدرنی ایجاد کرده اما قیمت دستوری برق به نیروگاه‌ها و پرداخت نشدن به‌موقع هزینه تولید برق، سبب کاهش انگیزه تولید و خارج شدن نیروگاه‌ها از مدار می‌شود.

طبیب زاده، با تأکید بر اینکه انحصار فروش برق باید از بین برود، افزود: شرکت توانیر، برق را بسیار ارزان از نیروگاه‌ها خریداری می‌کند و بسیار گران‌تر در زمان دلخواه خود در بورس به فروش می‌رساند؛ با این شرایط و میزان منابع دریافتی نیروگاه‌ها، آن‌ها نمی‌توانند به تعمیرات اساسی و تولید بپردازند.

رئیس اتاق کرمان، ناترازی نقدینگی را موضوع سوم عنوان کرد و افزود: اعمال سیاست‌های کنترل نقدینگی و ترس از تورم به دلیل عدم پرداخت سرمایه در گردش به صنایع، رکود در تولید ایجاد می‌کند.

قول مساعد معاون وزیر صمت برای تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کرمان

در ادامه این نشست معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به ساخت کارگاه‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی، گفت: اگر درخواست برای ایجاد این کارگاه‌ها وجود داشته باشد، فراخوان عمومی منتشر می‌شود تا انگیزه مردم برای مشارکت در تولید افزایش یابد و اگر کسی برای مشارکت ابراز تمایل کند، موردحمایت قرار می‌گیرد.

فرشاد مقیمی، با تأکید بر ایجاد نقشه راهی برای افزایش مشارکت مردم در تولید در استان کرمان با توجه به تحقق شعار سال اظهار کرد: در سال 1403 بیش از 650 کارگاه تولیدی مربوط به بخش خصوصی و دولتی در شهرک‌های صنعتی کشور راه‌اندازی شده که 26 مورد مربوط به استان کرمان بوده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از صدور بیش از 1600 سند تفکیکی در شهرک‌های صنعتی کشور در سال جاری خبر داد و گفت: 813 سند ثبتی مربوط به واحدهای استان کرمان بوده که در این رابطه بیش از 98 درصد شهرک‌های صنعتی استان سند ثبتی دارند و همچنین 92 درصد سند تفکیکی دارند.

وی با اشاره به استفاده از روش‌های نوین تأمین مالی در پروژه‌ها خاطرنشان کرد: برای تأمین زیرساخت‌های شهرک‌ها، اجرای مکانیسم جدید در حال بررسی است و معتقدیم دولت در کار بخش خصوصی نباید ورود نکند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: توسعه پایدار با روش‌های قبلی اتفاق نمی‌افتد، توسعه پایدار باید برای حوزه‌های دارای اولویت مانند آب، پیگیری شود.

مقیمی، با بیان اینکه عمده تمرکز کشور بر حوزه تولید بوده اما نکته مهم این است که کمترین ارزش‌افزوده در عرصه تولید است، تصریح کرد: در کنار تولید باید به موضوعاتی ازجمله برندسازی توجه کرده و مشکلات امروز را با روش‌های جدید حل کرد.

معاون وزیر صمت، در رابطه با مسائل شهرک‌های صنعتی، برای رفع مشکلات ازجمله آسفالت معابر شهرک‌ها، روشنایی شهرک‌ها، دریافت مجوزها، قطعی برق، سهمیه سوخت و اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده به واحدها قول مساعد داد.

در ادامه این نشست امیر حسن‌زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: تعداد شهرک‌های صنعتی کرمان از 43 به 50 شهرک رسیده که با توجه به بزرگی استان باید بیشتر از این تعداد باشد و توسعه متوازن در استان به‌ویژه جنوب کرمان اتفاق بیفتد.

تصمیمات ارزی تبعات سنگینی برای تولید دارد

در ادامه نشست، مدیرکل صمت استان کرمان موضوع فعلی صنایع استان را قطعی‌های برق مکرر عنوان کرد و افزود: علی‌رغم اینکه در قانون آمده که برق صنایع نباید قطع شود، وزارت نیرو مصوبه‌ای از شورای امنیت گرفته و برق صنایع را قطع می‌کند که باید برای لغو این مصوبه پیگیری‌های لازم انجام شود و یا حداقل خسارت‌های اعمال شده به صنایع پرداخت شود.

مهدی حسینی‌نژاد ادامه داد: سهمیه سوخت برای صنایع شهرک‌های صنعتی کرمان دغدغه ایجاد کرده که این موضوع باید پیش از اینکه تبدیل به چالش شود، توسط وزارت نفت تأمین حل و سهمیه سوخت موردنیاز استان تأمین شود.

وی تصریح کرد: مسئله دیگر مدیریت ارز است که تصمیمات ارزی تبعاتی برای واحدهای تولید استان ایجاد و به تولید ضربه وارد می‌کند به‌طوری‌که تأثیرات آن را در دو سه سال آینده شاهد خواهیم بود.

در این نشست جلسه فعالان اقتصادی کرمان به بیان مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تأمین آب و زیرساخت‌ها، زیباسازی شهرک‌های شماره یک و دو صنعتی کرمان، تسهیلگری برای ایجاد شهرک تخصصی قطعه‌سازی و ماشین‌سازی، معافیت‌های مالیاتی، پیگیری دریافت تسهیلات ارزی و بانکی در راستای حمایت از تولیدکنندگان، کمک برای دریافت مجوزها، کوچک کردن قطعات زمین برای واگذاری به تولیدکنندگان، تشکیل کارگروهی برای حمایت از طرح‌های توسعه‌ای تولیدکنندگان، راه‌اندازی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره سه کرمان و احیای واحدهای راکد و نیمه فعال اشاره کرد.

موضوعات :
در همین رابطه