در همایش فرصت‌ها و چالش‌های بازار افغانستان تأکید شد

تجارت ایران و افغانستان باید به سمت مدل‌های جدیدتر همکاری پیش رود

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، با اشاره به بازار رو به توسعه این کشور، می گوید: برای از دست ندادن این بازار، تجارت ایران و افغانستان باید به سمت مدل‌های جدیدتر همکاری سوق پیدا کند.
تاریخ: 17 مرداد 1403
شناسه: 70575

 رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با بیان اینکه افغانستان بیش از 80 درصد نیازهای بازار خود را از طریق واردات تأمین می‌کند، گفت: واردات از ایران 25 درصد از این میزان را تشکیل می‌دهد.

حسین روستایی، در نشست فرصت‌ها و چالش‌های بازار افغانستان، با اشاره به اولویت‌های واردات افغانستان از جمله مواد غذایی، کشاورزی، سوخت، کالاهای اساسی مانند آرد، روغن، تخم‌مرغ، جوجه یک‌روزه، دارو، تجهیزات پزشکی و تجهیزات ساختمانی، ادامه داد: ایران در چهارماهه اول امسال بیش از 724 میلیون دلار صادرات به افغانستان داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش داشته است.

او با اشاره به تأمین برخی نهاده‌ها از افغانستان از جمله جو، پنبه افزود: برقراری امنیت سراسری و استقرار حاکمیت مرکزی در افغانستان طی دو سال گذشته، شرایط تجارت با این کشور را بهبود بخشیده است.

روستایی با اشاره به تثبیت تعرفه‌های گمرکی و مبارزه با فساد از سوی طالبان، گفت: افغانستان بهره‌برداری از معادن را در اولویت خود قرار داده است. لذا داد و سند سنتی ایران با افغانستان باید وارد مدل‌های جدیدتر همکاری شود.

او ادامه داد: سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری معادن، خدمات فنی و مهندسی، مکانیزاسیون کشاورزی و کشاورزی هوشمند، احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل، انرژی‌ها نو و تجدیدپذیر از جمله زمینه‌های جدید همکاری دو کشور است.

روستایی با تأکید بر اینکه باید ایجاد منطقه اقتصادی مشترک میان دو کشور، زودتر عملیاتی شود، اظهار کرد: با توجه به مناقشات اخیر افغانستان و پاکستان، افغانستان می‌خواهد از فرصت بندر چابهار به بهترین نحو استفاده کند. ایران تواند نقش ترانزیتی خود را در واردات و صادرات افغانستان از 50 درصد فعلی، افزایش دهد.

او با تأکید بر اینکه باید بخش خصوصی، پیشتاز فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان باشد، ادامه داد: موافقت‌نامه‌های افغانستان با برخی از کشورها از جمله موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با هند و یا موافقت‌نامه تجارت جنوب با 8 کشور از جمله بنگلادش، هند، بنگال، میانمار و ... فرصتی برای صادرات مجدد برخی کالاهای ایرانی از جمله میوه‌هایی مانند کیوی است.

روستایی با اشاره به اینکه اگر ایران برای حضور در بازار افغانستان برنامه‌ریزی نکند، خیلی زود رقبایی مانند قطر، امارات، ترکیه، پاکستان و چین جایگزینان خواهند شد، افزود: سرمایه‌گذاری در گروه‌های کالایی شامل شوینده‌ها، مواد غذایی، مصالح ساختمانی از جمله سیمان، کاشی و شیرآلات، دارو و تجهیزات پزشکی، پلاستیک شامل انواع ظروف پلاستیکی، انواع سوخت، فرش و موکت برای ایران می‌تواند دارای مزیت باشد.

فعال کردن کریدور چابهار، به توسعه همکاری‌های تجاری ایران و افغانستان منجر خواهد شد

معین خافی رایزن تجاری افغانستان در ایران نیز با تأکید بر اینکه کالای ایرانی در اولویت خرید مردم افغانستان است و نیازی به تبلیغ ندارد، گفت: افغانستان امروز، ازبکستان 20 سال قبل است و 20 سال بعد سرمایه‌گذاری و تجارت با افغانستان به راحتی امروز نخواهد بود.

او افزود: ما می‌خواهیم در تولید مواد غذایی و کشاورزی، احداث شبکه آب‌رسانی، تولید مواد نفتی، تأسیس پالایشگاه و ... خودکفا شویم. در این مسیر افغانستان کار با ایران را به کار با هند و چین ترجیح می‌دهد.

خافی با تأکید بر اینکه افغانستان در زمینه اکتشاف و استخراج مواد نفتی ظرفیت‌های زیادی دارد، ادامه داد: چینی‌ها در حال حاضر روزانه در افغانستان هزار تن نفت خام استخراج می‌کنند. ایران تا دو سال قبل اولین تأمین‌کننده سوخت و فرآورده‌های نفتی افغانستان بود اما متأسفانه الان ترکمنستان و روسیه جای آن را گرفته‌اند.

او با بیان اینکه ایران و افغانستان در زمینه کشت فراسرزمینی می‌توانند همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشند، گفت: افغانستان منابع آبی خوب و خاک حاصلخیز دارد. به علاوه یکی از اهداف مهم دولت اسلامی افغانستان توسعه کشاورزی است.

خافی ادامه داد: در حال حاضر مشوق‌های خوبی از سوی دولت افغانستان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در نظر گرفته شده است که فعالان اقتصادی ایران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

او با اشاره به وجود مشکلات نقل و انتقالات مالی، افزود: با این حال راه‌های جایگزین خوبی هم میان دو کشور ایجاد شده است. هدف دولت افغانستان دستیابی به تجارت 10 میلیارد دلاری میان دو کشور است.

خافی تأکید کرد: فعال کردن کریدور چابهار با هدف دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد، می‌تواند سطح تجارت دو کشور را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. اکتشاف و استخراج و فراوری معادن و مواد معدنی، احداث پالایشگاه و تولید فراورده‌های نفتی در افغانستان از دیگر زمینه‌های بسیار خوب برای همکاری دو طرف است.

در همین رابطه