با وجود تداوم بحران هزینه زندگی

ابرتورم ترکیه برای دومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد

آمارهای رسمی روز دوشنبه نشان داد که نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه جولای به‌شدت کاهش یافت و به ۶۱٫۷۸ درصد رسید، بااین‌همه وجود بحران هزینه زندگی در این کشور همچنان ادامه دارد.
تاریخ: 16 مرداد 1403
شناسه: 70579

گزارش جدید از شاخص تورم مصرف کننده در ترکیه، از دومین کاهش متوالی نرخ تورم حکایت دارد که ناشی از کاهش قیمت مصرف‌کننده به ۷۱٫۶ درصد در ماه ژوئن است.

مهمت شیمسک، وزیر دارایی ترکیه در شبکه اجتماعی X گفت که  تورم سالانه در حال کاهش است.

به گفته او دولت ترکیه همچنان به نتایج مثبت در همه زمینه‌های برنامه‌‌هایش که هدف اصلی آن کاهش تورم است، ادامه می‌دهد و کاهش تورم در دوره پیش رو بیشتر احساس خواهد شد.

پس‌ازاینکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مخالفت خود را با سیاست پولی رایج کنار گذاشت، بانک مرکزی ترکیه از سال گذشته شروع به افزایش نرخ بهره در تلاش برای مبارزه با تورم کرد. این بانک در ماه جولای برای چهارمین ماه متوالی هزینه‌های استقراض را بدون تغییر روی ۵۰ درصد نگه داشت.

تورم به‌طور سنتی در طول تابستان در ترکیه کاهش می‌یابد، زیرا مصرف انرژی کاهش می‌یابد و گردشگری ارزهای خارجی را وارد می‌کند. نیکلاس فار، اقتصاددان کپیتال اکونومیکس می‌گوید که کاهش شدید تورم در ترکیه در ماه ژوئیه به بانک مرکزی این آرامش را می‌دهد که روند کاهش تورم در مسیر خود باقی است. اما زمان می‌برد تا سیاست‌گذاران کاملاً متقاعد شوند که می‌توانند تسهیل شرایط پولی را آغاز کنند.

درحالی‌که نرخ تورم سالانه در ماه جولای کاهش یافت، در مقایسه با ماه ژوئن ۳٫۲۳ درصد افزایش یافت. نرخ تورم در ماه ژوئن به‌صورت ماهانه ۱٫۶۴ درصد افزایش‌یافته بود. آموزش، مسکن، بهداشت و هتل و رستوران بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

نرخ تورم سالانه ترکیه در اکتبر ۲۰۲۲ به ۸۵ درصد رسید و سپس پیش از آغاز روند صعودی، کاهش یافت. تورم در ماه می امسال به ۷۵ درصد رسید و دوباره سقوط کرد. بانک مرکزی انتظار دارد تورم تا پایان سال به ۴۳٫۵ درصد برسد و در سال ۲۰۲۵ به ۲۵٫۵ درصد کاهش یابد.

موضوعات :
در همین رابطه