بر اساس شواهد

ترامپ به دنبال نفوذ در فدرال رزرو است

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه گفت که وقتی فدرال رزرو در مورد نرخ‌های بهره تصمیم می‌گیرد، رئیس‌جمهور هم باید حق نظر داشته باشد.
تاریخ: 19 مرداد 1403
شناسه: 70594

دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری در اقامتگاهش در مارآلاگوی فلوریدا، گفت: احساس می‌کنم رئیس‌جمهور باید حداقل یک حق اظهارنظر در آنجا داشته باشد. در مورد خودم فکر می‌کنم پول زیادی به دست آوردم، بسیار موفق بودم، و فکر می‌کنم در بسیاری از موارد، غریزه بهتری نسبت به اعضای فدرال رزرو یا رئیس آن دارم.

به نظر می‌رسد این اظهارنظرها گزارش‌ اوایل سال جاری از وال‌استریت ژورنال و دیگر رسانه‌ها را تقویت می‌کند که مشاوران نزدیک به رئیس‌جمهور سابق در صورت انتخاب او در ماه نوامبر، به دنبال ایجاد تغییرات زیادی در بانک مرکزی آمریکا هستند.

ازجمله ایده‌هایی که مطرح می‌شود، مجبور کردن فدرال رزرو به مشورت با رئیس‌جمهور هنگام تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره است. سایر موارد شامل وادار کردن فدرال ریزرو در پذیرش تغییرات نظارتی از سوی کاخ سفید و استفاده از وزارت خزانه‌داری به‌عنوان ناظر بر اقدامات فدرال رزرو است.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، منتقد سرسخت جروم پاول رئیس فدرال ریزرو بود که خود ترامپ او را در سال ۲۰۱۸ منصوب کرد.

ترامپ در مورد پاول و همکارانش گفت: فدرال ریزرو معمولاً اشتباه می‌کند و پاول معمولاً تمایل دارد کمی دیرتر در مورد مسائل تصمیم بگیرد. پاول معمولاً دیرتر یا زودتر از حد لازم اقدام می‌کند، اما واقعیت این است که تصمیم درست گرفتن یک حس درونی است.

مقامات فدرال رزرو اغلب بر اهمیت استقلال بانک مرکزی از نفوذ سیاسی تأکید می‌کنند و پاول بارها گفته است که انتقادات ترامپ یا سایر مقامات در تصمیمات سیاست پولی تأثیری ندارد. ترامپ اصرار داشت که او و پاول به‌خوبی باهم کنار می‌آیند، اگرچه بخشی از تغییراتی که گروهش در حال برنامه‌ریزی آن هستند، شامل برکناری پاول یا حداقل عدم انتصاب مجدد او در زمان پایان دوره ریاستش در سال ۲۰۲۶ است.

فدرال رزرو به دلیل انتظار طولانی‌مدت برای افزایش نرخ‌ها درزمانی که تورم در سال ۲۰۲۱ شروع به افزایش کرد، موردانتقاد قرارگرفته است و اکنون با همان انتقادات  برای کاهش ندادن آن مواجه است، حتی در شرایطی که نرخ تورم به‌طور پیوسته کاهش‌یافته است.

فدرال رزرو در تلاش برای کاهش تورم، نرخ بهره معیار را از مارس ۲۰۲۲ تا ژوئیه سال گذشته ۵٫۲۵ واحد درصد افزایش داد. بازارها به‌طور گسترده انتظار دارند که بانک مرکزی کاهش نرخ بهره را در ماه سپتامبر آغاز کند. ترامپ به‌طورکلی طرفدار کاهش نرخ بهره است و به‌طور مکرر از فدرال رزرو به دلیل افزایش آن در سال ۲۰۱۸ انتقاد می‌کرد.

در همین رابطه