اتاق ایران آنلاین گزارش می‌دهد

12 مدال‌آور المپیکی ایران چقدر پاداش نقدی می‌گیرند؟

وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های کشتی و تکواندو به 12 مدال‌آور کشورمان در بازی‌های المپیک پاریس پاداش‌ نقدی می‌دهند که نسبت به دوره قبل افزایش ملموسی داشته است.
تاریخ: 23 مرداد 1403
شناسه: 70632

یکشنبه‌شب مشعل بازی‌های المپیک 2024 خاموش شد تا هیجان رقابت بیش از 10 هزار ورزشکار جهان پس از نزدیک به سه 3 هفته به پایان برسد. کاروان ورزش کشورمان هم که با 40 ورزشکار در 13 رشته ورزشی راهی پاریس شده بود، با کسب 12 مدال (3 طلا، 6 نقره و 3 برنز) به کارش پایان داد.

در رقابت‌های 2024، هادی ساروی و سعید اسماعیلی (کشتی فرنگی) و آرین سلیمی (تکواندو) 3 طلایی کاروان ایران بودند، علیرضا مهمدی (کشتی فرنگی)، حسن یزدانی، امیرحسین زارع و رحمان عموزاد (کشتی آزاد)، مهران برخورداری و ناهید کیانی (تکواندو) 6 مدال‌آور نقره برای کاروان ایران به ارمغان آوردند و امین میرزازاده (کشتی فرنگی)، علیرضا آذرپیرا (کشتی آزاد) و مبینا نعمت‌زاده (تکواندو)، 3 مدال‌آور برنزی کاروان ایران بودند.

علاوه بر جنبه‌های ورزشی که موفقیت در المپیک برای ورزشکاران کشورمان به همراه دارد، از جنبه‌های اقتصادی نیز درخشش در بزرگ‌ترین رقابت ورزشی دنیا برای 12 مدال‌آور ایران در بازی‌های پاریس آورده مالی قابل‌توجهی به همراه دارد.

یکی از مهم‌ترین آورده‌های مالی موفقیت در بازی‌های المپیک، پاداش‌های نقدی است که از سوی بخش‌های مختلف برای قهرمانان در نظر گرفته شده است. مانند دوره‌های گذشته المپیک، پاداش ویژه‌ای برای ورزشکارانی که در مسابقات پاریس، موفق به کسب مدال شدند، اعلام شده است که نسبت به دوره قبل رشد قابل‌توجهی داشت. البته این علاوه بر پاداش‌های غیرنقدی است که از سوی بخش‌های دیگر به قهرمانان اهدا می‌شود.

پاداش نقدی وزارت ورزش

یکی از مهم‌ترین پاداش‌های نقدی مدال‌آوران المپیک، پاداش وزارت ورزش است. وزارت ورزش برای المپیک پاریس، برای مدال طلا 8 میلیارد تومان، برای مدال نقره 4 میلیارد تومان و برای مدال برنز 2 میلیارد تعیین کرد.

پاداش وزارت ورزش برای المپیک پاریس نسبت به المپیک توکیو، 4 برابر شده است. در المپیک توکیو وزارت ورزش میزان پاداش مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک را 2 میلیارد تومان برای مدال طلا، یک میلیارد و 250 میلیون تومان برای مدال نقره و 750 میلیون تومان برای مدال برنز، در نظر گرفته بود.

پاداش نقدی کمیته ملی المپیک

علاوه بر وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک هم برای مدال‌آوران پاریس، پاداش نقدی پرداخت می‌کند. برخلاف دوره‌های قبل که پاداش وزارت ورزش از پاداش کمیته ملی المپیک بیشتر بود، برای بازی‌های پاریس، پاداش کمیته بیشتر شده است.

بر این اساس، کمیته ملی المپیک، برای مدال طلا 10 میلیارد، برای مدال نقره 4 میلیارد و برای مدال برنز 2 میلیارد پرداخت می‌کند.

پاداش نقدی کمیته ملی المپیک برای بازی‌های پاریس جهت مدال طلا 16 برابر شده است. تا دوره قبل کمیته ملی المپیک پاداش دلاری به قهرمانان پرداخت می‌کرد و مدال‌آوران طلا در بازی‌های المپیک توکیو، ۱۰ هزار دلار (600 میلیون تومان) به‌عنوان پاداش پای سکو از این کمیته دریافت کردند. این رقم برای مدال‌آوران نقره و برنز به ترتیب ۵ هزار (300 میلیون) و ۳۵۰۰ هزار دلار (210 میلیون تومان) بود.

پاداش نقدی فدراسیون‌های کشتی و تکواندو

برخی فدراسیون‌های ورزشی هم که شانس مدال‌آوری بیشتری در المپیک پاریس داشتند، برای بالا بردن انگیزه ورزشکارانشان، پاداش نقدی در نظر گرفتند. فدراسیون کشتی که 8 مدال‌آور در پاریس داشت و فدراسیون تکواندو که 4 مدال‌آور در این مسابقات داشت، دو فدراسیونی بودند که به قهرمانان‌شان پاداش پرداخت می‌کنند.

بر اساس اعلام فدراسیون کشتی، برندگان مدال طلا 5 میلیارد تومان به‌علاوه حقوق ماهیانه 100 میلیون تومان در یک سال (یک میلیارد و 200 میلیون تومان) و در مجموع 6 میلیارد و 200 میلیون دریافت خواهند کرد. ورزشکاران دارنده مدال نقره پاداش 1 میلیاردی به‌علاوه حقوق ماهیانه 30 میلیون تومان در یک سال (360 میلیون تومان) و در مجموع یک میلیارد و 360 میلیون تومان دریافت می‌کنند. همچنین دارندگان مدال برنز هم علاوه بر 500 میلیون تومان نقدی، یک سال ماهیانه 15 میلیون تومان (180 میلیون تومان) در مجموع 680 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

فدراسیون تکواندو هم برای برنده مدال طلا یک میلیارد تومان، صاحب مدال نقره 600 میلیون و دارنده مدال برنز 500 میلیون تومان پاداش پرداخت می‌کند.

مدال‌آوران در مجموع چقدر پاداش می‌گیرند؟

با توجه به پاداش‌های در نظر گرفته شده توسط وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی، ساروی و اسماعیلی 2 مدال‌آور طلایی کشتی، هر کدام در مجموع، 24 میلیارد و 200 میلیون تومان پاداش می‌گیرند. سلیمی، تنها مدال‌آور طلایی تکواندو هم در مجموع 19 میلیارد پاداش دریافت می‌کند.

یزدانی، عموزاد، مهمدی و زارع 4 مدال‌آور کشتی که مدال نقره را در المپیک پاریس کسب کردند، هر کدام در مجموع 9 میلیارد و 360 میلیون تومان پاداش می‌گیرند.کیانی و برخورداری، 2 مدال‌آور نقره تکواندو هم هر کدام در مجموع 8 میلیارد و 600 میلیون تومان پاداش می‌گیرند.

میرزازاده و آذرپیرا، 2 مدال‌آور برنزی کشتی هم هر کدام در مجموع 4 میلیارد و 680 میلیون تومان پاداش دریافت می‌کنند.نعمت‌زاده، تنها مدال‌آور برنزی تکواندو هم 4 میلیارد و 500 میلیون تومان پاداش می‌گیرد.

موضوعات :
در همین رابطه