در کمیسیون انرژی اتاق ایران بررسی شد

توجه به الگوی ساختمان سبز، بخشی از ناترازی را جبران می‌کند

در کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی شهرسازی اعلام شد: ناترازی انرژی به‌دلیل ناپایداری ساختمان‌ها و عدم توجه به بهینه‌سازی در ابعاد مختلف اتفاق می‌افتد و باید به الگوی ساختمان‌سازی سبز بیشتر توجه شود.
تاریخ: 24 مرداد 1403
شناسه: 70643

رئیس کمیته فنی بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه مسکن و صنعت ساختمان، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل رشد ساخت شهرک‌ها شاهد افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی مصرف انرژی بوده‌ایم. ساخت‌وساز در کشور افزایش‌یافته است. ما نگاهی به مصرف انرژی نداریم و فقط در حال ساخت‌وساز هستیم.

جعفر قرائتی ستوده، در نشست کمیته فنی بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی کمیسیون انرژی اتاق ایران که با موضوع «احصای مشوق‌های مالی صرفه‌جویی در ماده 12 در حوزه ساختمان» برگزار شد، افزود: باید در نظر داشته باشیم که به دو طریق سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری، بهینه‌سازی در مصرف انرژی را در صنعت ساختمان شاهد خواهیم بود.

به گفته او، یکی از این روش‌های ارتقای سطح کیفی مصالح در صنعت ساختمان است و راهکار دیگر، افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در ساختمان است.

قرائتی ادامه داد: در حال حاضر حدود 25 هزار مگاوات برق در بخش خانگی مصرف می‌شود؛ 25 میلیون خانه که یک مگاوات ظرفیت هر خانه در بخش سرمایش منازل مصرف می‌شود. از طرفی ما به‌جای پایین آورد‌ن مصرف مدام ظرفیت را بالا می‌بریم طوری که ظرفیت کنتور 9 آمپری به 25 آمپر رسیده است.

او ادامه داد:

براساس قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، باید استراتژی کنترل مصرف می‌بود و باید در تمام عرصه‌ها 50 درصد مصرف کاهش می‌یافت ولی درنهایت چنین نشده است. هدر رفت انرژی خیلی بالاست و نشستی ساختمان هم به این وضعیت دامن می‌زند. وضعیت ساختمان ما ظرفیت مصرف را بالا می‌برد. یارانه‌های حوزه انرژی هم کمکی به‌ صرفه‌جویی و مصرف بهینه نکرده است.

او ادامه داد: نگاه ما به کنترل مصرف و تجهیزات جدید است. تعویض بخاری‌های پرمصرف در این زمینه است. یا به‌عنوان نمونه یکی از شیوه‌های کنترل مصرف، عایق کردن ساختمان‌هاست که بهره‌وری انرژی ساختمان‌ها بالاتر می‌رود.

قرائتی اظهار کرد: در حوزه صنعت ساختمان باید به کیفیت محصول که همان ساختمان است، توجه شود اما متأسفانه چنین عمل نمی‌شود. در حوزه ساخت شهرک‌های ساحلی که گفته‌شده 27 شهرک ساحلی ساخته شود، هیچ قانون نداریم، به‌جای قانون، ضوابطی داریم که مخل مسیر تولید و بهینه‌سازی است.  دانش مهندسی ما به‌جای اقامتگاه خوابگاهی، باید به دنبال شهرهای مولد باشد.  30 درصد مصرف انرژی در بخش خانگی انجام می‌شود و باید جلوی ساخت‌وسازهای پرمصرف گرفته شود.

او اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه ما در کمیسیون انرژی اتاق ایران ارتقای سطح کارخانه‌ها و صنعت در حوزه بهینه‌سازی انرژی است؛ بهینه‌سازی مصرف در تولید مصالح و سیستم‌های فرآوری و بهینه‌سازی مصرف دوران بهره‌برداری در طول عمر ساختمان است.

در ادامه قرائتی به هوشمندسازی شهر، پایش ساختمان و ارزیابی آن، توجه به و تعاملات محله، برقی سازی اتوبوس‌ها برای جلوگیری از سوخت‌های فسیلی می‌تواند راهکاری برای بهینه‌سازی باشد.

در ادامه دبیر انجمن تولیدکننده محصولات آل ای دی کشور از جایگزینی لامپ‌ها یال ای دی به‌جای لامپ‌های فعلی در سطح شهر گفت. از محل سرمایه‌گذاری این لامپ‌ها دولت می‌تواند 2 میلیارد دلار در سالار صرفه‌جویی انرژی انجام د هد و منابع از محل ماده 12 تأمین می‌شود.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم گفت: از شرایط آشفته انرژی در کشور گفت؛ در حال حاضر در کشور 21 میلیون بخاری گازسوز نیاز به تعویض دارد؛ 18 میلیون واحد مسکونی که باید تعویض و تجهیز شود و 20 میلیون خودرو مستهلک که نیاز به نوسازی دارد و همه این‌ها طرح اقتصادی است که درنهایت به بهینه‌سازی انرژی کمک می‌کند..

نجفی به چالش انرژی در واحدهای مسکونی اشاره کرد: اکثر واحدهای مسکونی و تولیدی دچار چالش برق هستند. برای شهر پایدار باید نیاز برق این قسمت‌ها دیده شود. مثلاً در ساختمان‌سازی مدرن باید به موتورخانه، تصفیه آب‌های ناشی از استحمام و آب خاکستری توجه شود. در این مسیر می‌توانیم از ظرفیت صندوق ملی مسکن استفاده کنیم.

در ادامه رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با طرح این پرسش که چرا در حوزه انرژی از ظرفیت‌های خود درست استفاده نکرده‌ایم؟ گفت: در یک قرن گذشته تکنیک ما این بوده که نفت را استخراج و صادر کرده‌ایم. هیچ‌وقت برای مکانیسم‌های دیگری فکر نکردیم. اقتصاد ما همیشه نفتی بوده و همین مشخصه ظرفیت فکر کردن را از ما گرفته است.

او ادامه داد: دولت باور ندارد که ذی‌نفع نهایی بهینه‌سازی انرژی خود دولت است. باید با صرفه‌جویی انرژی برای نسل‌های آینده ذخیره‌سازی کرد وگرنه وضعیت جامعه به سمت تلخی خواهد رفت.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر ناظر به کاهش مصرف انرژی است. در شش سال گذشته، علی‌رغم وجود ظرفیت‌ها مالی و قانونی، هیچ استفاده‌ای از این ماده ۱۲ نشد و باید به ظرفیت این قانون توجه شود.

 نجفی، رئیس کمیسیون انرژی در این نشست با اشاره به کمبود انرژی در کشور گفت: چند سال است که بحث ناترازی انرژی را مطرح می‌کنیم اما هیچ‌کسی راه‌حل ارائه نمی‌کند.

در ادامه اعضای کمیسیون انرژی از اهمیت بهینه‌سازی گفتند؛ قانون اصلاح الگوی مصرف عملاً از سال 89 تا آلان روی زمین‌مانده. بهینه‌سازی ظرفیت خوبی دارد و باید به این حوزه توجه ویژه شود.

در ادامه نشست محمدمهدی حیدری، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مسئله کمبود انرژی مسئله‌ای مهم در کشور است که بخشی به حوزه ساختمان برمی‌گردد. 30 تا 40 درصد در کشور هدر رفت انرژی داریم. دولت از بخش خصوصی می‌خواهد د ر کنارش باشد؛ یکی از این مسیرها ساخت آزمایشگاهی است که می‌تواند با سرمایه بخش خصوصی راه‌اندازی شود. ما قبلاً برای  تجهیزان آزمایش ضد حریق از ترکیه کمک می‌گرفتیم. بخش خصوصی در حوزه آزمایش ضد حریق می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و یا در حوزه ترویج و آموزش و فرهنگ‌سازی دوره‌ها و وبینارهایی را برگزار کند.

در ادامه یکی دیگر از حاضران در نشست از اجرا و توجه به قانون گفت وگرنه حل مسئله ناترازی انرژی ممکن نیست. با خود برق می‌شود برق را نجات داد به شرط اینکه دولت معتقد به اجرای قوانین حوزه برق باشد.

در ادامه تاکید شد که باید دولت و بخش خصوصی کنار هم باشند و در کارگروهی پلن عملیاتی برای رسیدن به هدف طراحی کنند. در این مسیر باید از تجارب جهانی استفاده کنیم.

همچنین حاضران در نشست تاکید کردند که نظام شهرسازی نیاز به اصلاح دارد؛ باید مسائل شهری احصا و برای حل آن راهکار ارائه شود.

در ادامه این نشست گزارشی از یک پژوهش که مرکز تحقیقات راه‌وشهرسازی انجام داده بود، ارائه شد؛ قبلاً هم این مرکز گزارشی با عنوان «سرو سبز» انجام داده و به‌صورت کتاب منتشر کرده بود.

در این گزارش درباره ساختمان سبز و پایدار، مشخصات ویژگی‌های این ساختمان گفت‌وگو شد. ساختمان پایدار یا سبز ساختمانی است که در طول عمر مفید خود حداقل تأثیر منفی بر محیط پیرامونی خود را دارد. در الگوی ساختمان سبز، انرژی، نوآوری، بهره‌وری آب، کاهش آلودگی و راه‌حل‌های کاهش آلاینده‌ها، دسترسی به حمل‌ونقل عمومی، کاهش نیاز به مصرف آب، کنترل دما، بازیافت و کنترل آب‌های قابل تصفیه و اثر ساختمان بر محیط موردتوجه است.

 مصالح ساختمانی مورداستفاده یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ساختمان‌سازی است. طبق گفته حاضران در نشست، در ساختمان‌سازی مدرن، به بهینه‌سازی مصرف و کاهش مصرف کربن تاکید می‌شود.

در همین رابطه