رادیو مجازی اتاق ایران - 13 مرداد 1403

در نشست کمیته بین‌الملل کمیسیون انرژی اتاق ایران بررسی شد

بی‌توجهی به تغییر اقلیم، اقتصاد ایران را به انزوا می‌برد

در نشست کمیته بین‌الملل کمیسیون انرژی اتاق ایران با ارائه گزارشی از تصمیمات جهانی مقابله با تغییر اقلیم، اعلام شد: اقتصاد ایران بدون درک تحولات جهانی و همراهی با آن، هیچ شانسی برای رشد و حتی حفظ وضع موجود نخواهد داشت.

14 مرداد 1403
کد خبر : 70549
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

  موضوع نشست کمیته بین‌الملل کمیسیون انرژی اتاق ایران تصمیم‌های سبز بین‌المللی برای مقابله با تغییر اقلیم، گزارش پایداری اقلیم و آینده صنعت ایران بود. در این نشست نقش تعاملات بین‌المللی در آینده انرژی در ایران بررسی و پیشنهادهایی در این حوزه به دولت چهاردهم ارائه شد.

در ابتدای این نشست آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، از تاکید مسعود پزشکیان بر نقش تعیین‌کننده بخش خصوصی در آینده اقتصاد و مدیریت انرژی در ایران گفت.

نجفی همچنین از دو دستاورد کمیسیون انرژی اتاق ایران، یکی در زمینه تولید و جایگزینی بخاری‌های کم‌مصرف و توافق تجاری‌سازی آن با دولت، و دیگری در زمینه تسهیل گری انجمن بهینه‌سازی در اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی در صنعت گفت.

در ادامه شهریار عامری، گزارشی از تصمیمات سبز و گزارش‌های پایداری ESG ارائه کرد و گفت: تحولات و تصمیمات جهانی، در چند دهه اخیر، بسیار مهم است و عدم شرکت و همراهی ایران در این تصمیمات سرنوشت‌ساز، جایگاه اقتصاد ایران را تنزل داده است.

او با اشاره به تحولات سازمانی، گذار انرژی، تصمیمات و عهدنامه‌های جهانی، تغییرات بودجه‌ریزی، تخصیص سرمایه‌ها، تحولات ژئوپلیتیک، قوانین اجباری جدید برای ارائه گزارش‌های پایداری شرکت‌های تجاری را تبیین کرد.

عامری افزود: این قوانین در سطوح عمیق‌تری به محصولات و تولید و صادرکنندگان هم تعمیم داده خواهد شد و به‌زودی گریبان صنعت ما را خواهد گرفت. راه‌حل درک و هضم روش‌ها و استانداردهای تازه، آموزش متخصصین و دست‌اندرکاران صنعت، استانداردسازی گزارش‌های پایداری در ایران و نهایتاً قانون‌گذاری و هدایت شرکت‌ها به تدوین این گزارش‌های و اصلاح کمبودهای محیط‌زیستی، اجتماعی و حکمرانی صنعتی در ایران است.

در ادامه نجفی تصریح کرد: باید با قدرت در کاپ 29 شرکت کرد و از رئیس‌جمهوری بخواهیم که در کاپ حضور یابد.

 در این نشست عنوان شد: باوجود مشکلات برقراری ارتباط، هنوز می‌توان با شبکه‌های اروپایی در زمینه انرژی متصل شد. همچنین یکی دیگر از حاضران در نشست تصریح کرد: در سازمان محیط‌زیست کارهایی در مورد تدوین استانداردهای مربوط به گزارش‌های پایداری انجام‌شده است و بناست از 1405 این گزارش‌های اجباری شود. باید به تفاهم‌نامه پاریس ملحق شد.

همچنین رضا پدیدار تصریح کرد: باید با اتکا به تحولات جهانی بر صیانت از انرژی در ایران تاکید بیشتر شود و اهمیت موضوع به آقای پزشکیان منتقل شود.

فرهاد قلیچ خانی، عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران هم گفت: باید بر وخامت اوضاع تاکید بیشتر کرد و با آموزش به جامعه یاد داد که از سوبسید انرژی استفاده می‌کنند و این شاید تا ابد میسر نباشد. تاکید را باید بر آموزش در سطوح مختلف از نوآموزان تا مدیران قرار داد.

یکی دیگر از حاضران در نشست گفت: باید مسئله محور فکر و برنامه‌ریزی کرد و برای هر مسئله راه‌حل متناسب پیدا کرد. باید در این حوزه با ICC در زمینه گسترش روابط بین‌الملل با سازمان‌های جهانی همکاری کرد و از ظرفیت تشکل‌های حوزه انرژی استفاده کرد.

در این نشست تصریح شد: تغییرات اقلیمی و گذار انرژی موجب تحولی بنیادین در ارکان سیاسی، اجتماعی - اقتصادی و ژئوپولیتیک جهانی شده است. کشورها با درک و شرایط متفاوت از این تتحولات استقبال کرده واکنش نشان می دهند. کشورهای غربی با جدیت مشغول هماهنگ شدن با دنیای جدیدی که ساخته اند هستند و

کشورهای در حال توسعه برنامه‌های دراز مدت برای جذب سرمایه‌های الزم برای گذار را دارند. پیوندهای تازه میان کشورها و سیاست‌مداران در حال شکل‌گیری است.

همچنین عنوان شد: اقتصاد ایران بدون درک تحولات جهانی و بدون همراهی با این تحولات هیچ شانسی برای رشد و حتی حفظ وضع موجود نخواهد داشت. با توجه به نقش تشکل های مردمی و سازمان های بین المللی در شکل گیری این تحولات،نقش مردم، تشکل های مردم نهاد و بخش خصوصی ایران در چنین شرایطی می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

در همین رابطه