سیدمهدی طبیب زاده در نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان

شیوه‌های حکمرانی باید تغییر کند

رئیس اتاق کرمان با اشاره به شرایط نامساعد اقتصاد و توسعه کشور، گفت: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید روش‌های گذشته را تغییر دهیم و شیوه حکمرانی تغییر کند.
تاریخ: 28 مرداد 1403
شناسه: 70676

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، گفت: ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف بسیاری است و هیچ‌یک از عوامل توسعه را کم ندارد؛ اما شاخص‌های توسعه پایدار متناسب نیست و به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که ممکن است شیوه‌های حکمرانی اشکالاتی داشته باشد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید این شیوه‌ها تغییر یابد.

سیدمهدی طبیب زاده در صدمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع «ارتقاء حکمرانی استان در جهت توسعه‌یافتگی» با اشاره به اینکه اگر با همان روش‌های گذشته پیش برویم تفاوتی در شرایط ایجاد نمی‌شود؛ گفت: امروز به این موضوع می‌پردازیم تا با اتفاق‌نظر، روش‌هایی را برای بهبود وضعیت انتخاب کنیم، زیرا چاره‌ای جز تغییر روش‌ها نیست و استان نیاز به تحول جدی در منابع توسعه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: با نگاه به شاخص‌های توسعه پایدار، متوجه می‌شویم که تناسبی بین این شاخص‌ها و صرف امکانات، تلاش‌ها و حجم فعالیت در استان کرمان نیست.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه پیشرفت‌های کشور را قبول داریم، گفت: برای فکر کردن به آینده باید ناترازی‌ها در بخش‌های مختلف را حل کرد و می‌خواهیم با مشورت بخش دولتی و کمک همه بخش‌ها، وضعیت را تغییر بدهیم و بدانیم چه‌کاری نکنیم تا به ناترازی‌ها دامن زده نشود و چه مسیری برویم تا آینده استان کرمان تأمین شود.

طبیب زاده اظهار کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تأثیرگذاری خوبی در کشور داشته و این شورا می‌تواند بهترین ظرفیت برای اصلاح شیوه‌های حکمرانی و تغییر وضعیت اقتصادی باشد.

وی افزود: بخش خصوصی استان و اتاق بازرگانی تاکنون سعی کرده وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام بدهد و این ظرفیت در اختیار استان است.

تصمیم‌های فرا استانی بر اقتصاد استان اثر می‌گذارد

استاندار کرمان با اشاره به اینکه مفاهیم حکمرانی و الزامات متفاوت است و باید در چارچوب مبانی فرهنگی خودمان به آن بپردازیم، گفت: تصمیم‌های فرا استانی بر اقتصاد استان اثر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال بخشنامه‌های صادراتی (یک‌شبه) همه هزینه و برنامه‌های تولیدکننده در تولید، بسته‌بندی و ... را به هم می‌ریزد.

 محمدمهدی فداکار با موضوع ارتقای حکمرانی استان در جهت توسعه‌یافتگی، گفت: حکمرانی مفهومی است که بیشترین مبانی آن در حوزه فرهنگ است و مبانی فرهنگی اصول حکمرانی را می‌سازد و حتماً حکمرانی ما با جاهای دیگر متفاوت است و اقتضائات فرهنگی، شیوه را متفاوت می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم تداوم بحث و گفت‌وگو درباره این مبانی، ادامه داد: در حوزه اقتصاد، نگاه‌ها از اول انقلاب متفاوت بود و برخی معتقد به دولتی بودن اقتصاد بودند و هنوز هم دولت‌ها چسبندگی به اقتصاد را دارند.

استاندار کرمان گفت: اتاق بازرگانی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نگاه بلندی داشته، اما اقتضائات و امکانات هر کشوری کاملاً متفاوت است و حتماً ما با یک کشور دیگر تفاوت داریم.

وی بیان کرد: فرصت‌ها ظاهراً برابر هستند، اما امکانات و توانایی‌ها متفاوت است و تحریم و محدودیت‌های کشور ما را اصلاً نمی‌شود با کشور دیگر مقایسه کرد.

فداکار افزود: استانداری کرمان مکلف شده است، برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی را با توجه به ظرفیت‌ها تدوین کند که کار بسیار خوبی خواهد بود و باید برخی پیشنهادهای مطرح‌شده در شورای گفت‌وگو را بیاوریم.

موضوعات :
در همین رابطه