با بهبود داده‌های اقتصادی

گلدمن ساکس احتمال رکود اقتصادی آمریکا را کاهش داد

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس احتمال سقوط آمریکا به رکود اقتصادی در ۱۲ ماه آینده را از ۲۵ درصد به دنبال آخرین گزارش‌های هفتگی بیکاری و گزارش‌های خرده‌فروشی به 20 درصد کاهش داده است.
تاریخ: 30 مرداد 1403
شناسه: 70701

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در اوایل این ماه، پس‌ازاینکه نرخ بیکاری در ماه جولای به بالاترین حد سه سال اخیر جهش کرد، احتمال رکود اقتصادی آمریکا را از ۱۵ درصد افزایش داد و ترس از رکود را برانگیخت.

یان هاتزیوس، اقتصاددان ارشد آمریکایی، روز شنبه در یادداشتی اعلام کرد که این کارگزاری اکنون احتمال وقوع رکود اقتصادی را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش است، عمدتاً به این دلیل که داده‌های جولای و اوایل آگوست منتشرشده از ۲ آگوست نشانی از رکود ندارند.

به گفته هاتزیوس تداوم توسعه، آمریکا را شبیه به سایر اقتصادهای  گروه ۱۰ می‌کند، جایی که قانون Sahm کمتر از ۷۰ درصد مواقع را دربر می‌گیرد. قانون Sahm قانونی است که براساس آن اگر نرخ بیکاری، براساس میانگین سه‌ماهه، نیم درصد بالاتر از کمترین میزان خود در ۱۲ ماه گذشته باشد، اقتصاد وارد رکود شده است.

گزارش مطالبات بیکاری روز پنجشنبه نشان داد که تعداد آمریکایی‌هایی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند به پایین‌ترین حد یک ماه گذشته در هفته گذشته کاهش‌یافته است؛ درحالی‌که داده‌های جداگانه در همان روز نشان می‌دهد که فروش خرده‌فروشی در جولای بیشترین افزایش را در یک تا یک و نیم سال گذشته داشته است.

هاتزیوس باور دارد اگر گزارش مشاغل آگوست «به‌طور معقولی خوب» به نظر برسد، احتمال رکود در آمریکا را به ۱۵ درصد کاهش خواهد داد. او معتقد است که فدرال رزرو در نشست سپتامبر خود نرخ بهره را ۲۵ واحد کاهش خواهد داد، اما اگر گزارش مشاغل کمتر از انتظارات باشد، کاهش ۵۰ واحدی در ثانیه را رد نکرد.

در همین رابطه