رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در نشست کمیسیون مالیات اتاق ایران اعلام کرد

برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی 2.6 میلیون کالا کدگذاری شد

در نشست اعضای کمیسیون مالیات اتاق ایران با رئیس‌کل سازمان مالیاتی با اشاره به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان درباره کدگذاری دو میلیون و 600 هزار کالا صحبت شد.
تاریخ: 03 شهریور 1403
شناسه: 70729

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در نشستی با اعضای کمیسیون مالیاتی اتاق ایران، گفت: در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، دو میلیون و ۶۰۰ هزار کالا کدگذاری شده که شرایط پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد را برای تعداد کثیری از فعالان اقتصادی فراهم می‌کند.

سید محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی درباره اقدامات این سازمان در راستای بهبود فضای کسب‌وکار مؤدیان، گفت: همواره منافع نظام مالیاتی با فعالان اقتصادی همسو بوده و با نگاه راهبردی و شریک اقتصادی دانستن آن‌ها به دنبال حل‌وفصل موانع مالیاتی پیش روی فعالان اقتصادی و تسهیل امور مالیاتی مؤدیان هستیم.

او درباره مزیت قانون سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی، تصریح کرد: با اجرای قانون مزبور تمام کالاها و خدمات کدگذاری شده و به لحاظ مالیاتی به طور یکسان با آنها برخورد می‌شود. از سوی دیگر با بهره‌گیری از چنین اقداماتی از رسیدگی‌های سلیقه محور نیز پرهیز شده که این موضوع به تدریج می‌تواند تحولی عظیم و شفاف را در نظام مالیات ستانی به همراه داشته باشد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر دو میلیون و ۶۰۰ هزار کالا کدگذاری شده که شرایط پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد را برای تعداد کثیری از فعالان اقتصادی فراهم می‌کند.

سبحانیان درباره صدور اظهارنامه پیش فرض در سال 1403 نیز گفت: برای مؤدیانی که مجموع فروش آنها بالای 18 میلیارد تومان بوده برای نخستین بار اظهارنامه پیش فرض تهیه شد تا امور مالیاتی مؤدیان تسهیل شود و به سمت عدالت سوق یابد. همچنین اقدامات آموزشی متنوعی برای آگاهی بخشی به مؤدیان با هدف شفاف‌سازی امور و ارتقای عدالت مالیاتی در میان آحاد مختلف جامعه از سوی نظام مالیاتی تهیه و تدوین شده است.

بر اساس اظهارات او در یک سال و نیم اخیر به منظور رفع چالش فعالان اقتصادی، جلسات هفتگی با مجمع کارآفرینان کشور برگزار شده زیرا به اعتقاد سازمان امور مالیاتی، با تعامل و مفاهمه، بسیاری از دغدغه‌ها و موانع برطرف و امور مربوط به مؤدیان تسهیل شده و بر کسب‌وکار آن‌ها نیز اثر قابل توجهی دارد.

در ادامه محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات و دیگر اعضا برخی دغدغه‌های بخش خصوصی در حوزه مالیات را مطرح و بررسی کردند.

در همین رابطه