در سایه افزایش نرخ بهره

کاهش تقاضا در ژاپن به کمک مهار تورم آمد

داده‌های جدید اقتصادی ژاپن نشان داد که تورم این کشور برای سومین ماه متوالی در ماه جولای شتاب گرفته است؛ اما آمارها از ضعف تقاضا به جز در بخش غذا و انرژی حکایت دارد که می‌تواند از شتاب رشد تورم بکاهد.
تاریخ: 03 شهریور 1403
شناسه: 70735

شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده (CPI) ژاپن (به‌جز قیمت مواد غذایی) در سراسر این کشور، ۲٫۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش‌یافته است که سریع‌تر از افزایش ۲٫۶ درصدی در ماه ژوئن است. این شاخص با پیش‌بینی میانه بازار مطابقت داشت و نرخ تورم را برای بیست و هشتمین ماه متوالی روی هدف ۲ درصدی بانک مرکزی یا بالاتر از آن قرار داده است.

اما شاخص «هسته اصلی» که هزینه‌های مواد غذایی تازه و انرژی را در نظر نمی‌گیرد و بانک مرکزی ژاپن به‌عنوان معیاری کلیدی برای روندهای تورم گسترده‌تر آن را به‌دقت بررسی می‌کند، پس از افزایش ۲٫۲ درصدی در ماه ژوئن، ۱٫۹ درصد افزایش یافت. این اولین بار از سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون است که این شاخص به زیرخط اصلی ۲ درصد سقوط کرده است.

به گفته اقتصاددانان در موسسه سامپو پلاس افزایش CPI اصلی منعکس‌کننده کاهش تدریجی یارانه‌های دولتی برای محدود کردن قبوض آب و برق خانگی است و با حذف این عامل، تورم کلی کند شده است.

به گفته اقتصاددانان با احیای تخفیف قبوض آب و برق و بازگشت اخیر ارزش ین که اکنون هزینه‌های واردات را کاهش داده است، رشد CPI اصلی احتمالاً در آینده کاهش خواهد یافت.

داده‌های تورم، کلیدی برای تصمیم‌گیری‌های بیشتر در مورد افزایش نرخ توسط بانک مرکزی تلقی می‌شود که در ماه ژوئیه بازارها را با افزایش نرخ بهره به بالاترین حد در ۱۵ سال اخیر شگفت‌زده کرد و آمادگی خود را برای افزایش بیشتر هزینه‌های استقراض با چشم‌اندازهای رو به رشد نشان داد.

کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن روز جمعه درباره تصمیم این نهاد برای افزایش نرخ‌های بهره در ماه جولای توضیح داد و بر عزم خود برای افزایش مجدد نرخ‌ها درصورتی‌که تورم در مسیر ثابت باقی بماند تا به هدف ۲ درصد برسد، تأکید کرد؛ اما همچنین گفت که بانک مرکزی در حال حاضر بسیار مراقب تحولات بازار خواهد بود زیرا بازارهای مالی ناپایدار هستند.

بازار ارز به داده‌های تورمی جدید واکنشی نداشت؛ اما تکرار اوئدا مبنی بر آمادگی خود برای افزایش بیشتر نرخ، ارزش ین را بالا برد. ین در بعدازظهر جمعه حدود ۱۴۵٫۵ دلار معامله شد.

داده‌های منتشرشده در هفته گذشته نشان داد که اقتصاد ژاپن در سه‌ماهه دوم به دلیل مصرف قوی، بسیار سریع‌تر از حد انتظار احیاشده است و این امر حمایت بانک مرکزی برای ادامه کمپین سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه را تداوم خواهد داد.

موضوعات :
در همین رابطه