رادیو مجازی اتاق ایران - 30 خرداد 1403

به لطف تقاضای قوی در آمریکا و آسیا

صادرات ژاپن 13.5 درصد افزایش یافت

صادرات ژاپن در ماه می به لطف ضعیف ماندن ین و بالا بودن تقاضا در آمریکا و آسیا، ۱۳٫۵ درصد افزایش یافت که سریع‌تر از رشد مورد انتظار بوده است.

30 خرداد 1403
کد خبر : 70192
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

داده‌های وزارت دارایی روز چهارشنبه گزارش داد که کسری تجاری درمجموع به ۱٫۲۲ هزار میلیارد ین  برابر ۷٫۷ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به ۱٫۳۸ هزار میلیارد ین در سال گذشته نزدیک به ۱۲ درصد کاهش داشته است. واردات ۹٫۵ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد و به نزدیک به ۹٫۵ هزار میلیارد ین برابر ۶۰ میلیارد دلار رسید.

صادرات این کشور درمجموع به ۸٫۳ هزار میلیارد ین برابر ۵۳ میلیارد دلار رسیده و به سریع‌ترین رشد از نوامبر ۲۰۲۲ دست‌یافته است. صادرات به آمریکا نزدیک به ۲۴ درصد و صادرات به سایر نقاط آسیا بیش از ۱۳ درصد افزایش‌یافته که به دلیل رشد دورقمی در محموله‌های وسایل نقلیه، الکترونیک و ماشین‌آلات بوده است. اما هم‌زمان تجارت با اروپا کاهش بیشتری یافته است.

ارزش واردات ژاپن زمانی افزایش می‌یابد که ین ژاپن در برابر دلار آمریکا و سایر ارزهای اصلی ارزش خود را از دست بدهد. دلار اکنون نزدیک به ۱۵۸ ین معامله می‌شود که نسبت به سطح ۱۴۰ ین سال گذشته افزایش ارزش یافته است.

ژاپن کشوری است که ازنظر منابع فقیر است و تقریباً تمام نفت موردنیاز خود را وارد می‌کند.ازاین‌رو واردات بیشتر نفت، گاز و سایر سوخت‌ها، برای دومین ماه متوالی به عامل بزرگی برای اثرگذاری بر کسری تجاری در ماه می تبدیل شده است. واردات میوه هم در این ماه افزایش یافت.

به گفته اقتصاددانان کپیتال اکونومیکس عامل مهم افزایش صادرات و واردات، افزایش کلی قیمت‌ها بوده است که ارزش آن‌ها را در مقایسه با سال قبل افزایش داده است. این را می‌توان در تأثیر آرام تجارت بر اقتصاد مشاهده کرد که در سه‌ماهه اول سال با سرعت ۱٫۸ درصد منقبض شد. درواقع، بخش بزرگی از افزایش ارزش تجارت ژاپن در سال گذشته منعکس‌کننده افزایش قیمت‌ها به دلیل تضعیف شدید ین است نه هرگونه بهبود محسوس در حجم تجارت.

بااین‌حال، تجارت با چین، دومین بازار بزرگ صادرات ژاپن پس از آمریکا، با احیای آرام اقتصاد این کشور از شوک‌های سقوط در بخش املاک و اثرات ماندگار همه‌گیری کرونا احیاشده است. محموله‌های ماشین‌آلات و قطعات تولیدی و همچنین وسایل نقلیه به چین رشد زیادی را نشان داده است.

همچنین، اقتصاد آمریکا باوجوداینکه فدرال رزرو نرخ بهره را در سطوح بی‌سابقه‌ای بالا نگه‌داشته است تا سعی کند تورم سرسختانه بالا را مهار کند، انعطاف‌پذیر باقی‌مانده است. ضعف ین دلیل برخی از عصبانیت‌ها در میان سیاست‌گذاران ژاپنی است. صورت‌جلسه بانک مرکزی ژاپن که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد تصمیم‌گیرندگان این بانک در مورد تاثیر ضعیف ین بر تورم که در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ نسبتاً پایین مانده است، با یکدیگر بحث می‌کنند.

ترس بزرگ‌تر برای ژاپن تورم منفی است؛ یعنی زمانی که قیمت‌ها مدام در حال کاهش هستند. این نشانه‌ای از تضعیف اقتصاد است و بانک مرکزی تلاش می‌کند تا افزایش تدریجی قیمت‌ها را آغاز کند.

موضوعات :
در همین رابطه