زمان کاهش نرخ بهره فرارسید

چراغ سبز فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره

جروم پاول در یک سخنرانی کلیدی در روز جمعه پیامی مستقیم به بازارها فرستاد و گفت که زمان آن فرارسیدهاست که بانک مرکزی آمریکا شروع به کاهش نرخ بهره کند.
تاریخ: 03 شهریور 1403
شناسه: 70742

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو که روز جمعه در سمپوزیوم اقتصادی سالانه فدرال رزرو کانزاس سیتی در جکسون هال سخنرانی داشت در سخنان خود اعلام کرد که زمان تعدیل سیاست فرارسیدهاست. به گفته او جهت سفر مشخص است، و زمان و سرعت کاهش نرخ‌ها به داده‌های دریافتی، چشم‌انداز در حال تحول و تعادل ریسک‌ها بستگی دارد.

سخنرانی پاول کمی بیش از سه هفته قیل از نشست ۱۷ تا ۱۸ سپتامبر فدرال رزرو انجام می‌شود که طی آن انتظار می‌رود بانک مرکزی اولین کاهش نرخ بهره خود را از سال ۲۰۲۰ اعلام کند. پاول در سخنرانی خود به نرمی اخیر بازار کار اذعان کرد و گفت که فدرال رزرو به دنبال سردتر شدن بیشتر شرایط بازار کار نیست یا از آن استقبال نمی‌کند.

گزارش مشاغل جولای اوایل این ماه بازارها را متزلزل کرد و نشان داد که در ماه گذشته فقط ۱۱۴۰۰۰ شغل به اقتصاد آمریکا اضافه‌شده، درحالی‌که نرخ بیکاری به بالاترین رقم از اکتبر ۲۰۲۱ یعنی ۴٫۳ درصد رسیده است. داده‌های اوایل این هفته همچنین نشان داد که ۸۱۸۰۰۰ نفر کمتر شاغل شده‌اند. از ماه مارس تاکنون در اقتصاد آمریکا گزارش‌ها نشان داده‌اند که قدرت بازار کار در سال گذشته بیش‌ازحد اعلام‌شده است.

به گفته پاول بعید به نظر می‌رسد که بازار کار به این زودی به منبعی برای افزایش فشارهای تورمی تبدیل شود. قبل از سخنرانی پاول، سرمایه‌گذاران قیمت‌گذاری‌های خود را با احتمال ۱۰۰ درصد کاهش نرخ بهره در ماه آینده انجام داده بودند. پاول گفت که چهار سال و نیم پس از ورود کووید-۱۹، بدترین اختلالات اقتصادی مرتبط با بیماری همه‌گیر در حال محو شدن هستند. تورم به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. هدف ما بازگرداندن ثبات قیمت‌ها در عین حفظ بازار کار قوی و اجتناب از افزایش شدید بیکاری است که مشخصه دوره‌های کاهش تورم قبلی بوده است، یعنی زمانی که انتظارات تورمی به‌خوبی تثبیت نشده بود. اگرچه کار کامل نشده است، اما پیشرفت خوبی برای رسیدن به این نتیجه داشته است.

اظهارات پاول در روز جمعه یادآور اظهارات وی در جکسون هال در سال ۲۰۲۲ بود که در آن رئیس فدرال رزرو ارزیابی مستقیمی از چشم‌انداز اقتصادی و در آن زمان نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره ارائه کرد. پاول گفت که دو سال پیش پشت همین تریبون من این احتمال را مطرح کردم که پرداختن به تورم می‌تواند دردسرهایی را در قالب افزایش بیکاری و رشد آهسته‌تر به همراه داشته باشد. برخی استدلال کردند که کنترل تورم مستلزم رکود اقتصادی و یک دوره طولانی بیکاری بالا است. من تعهد بی‌قیدوشرط خود را برای بازگرداندن کامل ثبات قیمت‌ها و حفظ آن تا پایان کار ابراز کردم.

سخنرانی روز جمعه کم‌وبیش نشان می‌دهد که کار واقعاً انجام‌شده است. پاول باور دارد که در همه موارد، بهبود اختلالات ناشی از همه‌گیری کرونا، تلاش برای تعدیل تقاضای کل و تثبیت انتظارات در کنار یکدیگر تورم را در مسیری قرار داده‌اند که به نظر می‌رسد مسیری پایدار برای رسیدن به هدف ۲ درصدی باشد.

در همین رابطه