جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول شهریور ۱۴۰۳

کشف دومین الماس بزرگ جهان، افزایش بیکاری در ۶ اقتصاد بزرگ جهان، افزایش تورم در منطقه یورو، کاهش احتمال وقوع رکود در اقتصاد آمریکا و افزایش میزان بدهی ترکیه از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته اول شهریور سال ۱۴۰۳ بوده است.
تاریخ: 05 شهریور 1403
شناسه: 70744

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۲.۶ درصد

براساس دومین برآورد مرکز آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، نرخ تورم سالانه منطقه یورو در ماه جولای ۲.۶ درصد بوده است. اتحادیه اروپا شاهد رشد سالانه ۲.۸ درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) بوده و بالاترین نرخ سالانه در رومانی و بلژیک به ترتیب با ۵.۸ درصد و ۵.۴ درصد، درحالی‌که کمترین آن در فنلاند با ۰.۵ درصد و لتونی با ۰.۸ درصد بوده است. در مقایسه با ماه ژوئن، شاخص قیمت مصرف‌کننده منطقه یورو بدون تغییر باقی‌مانده و شاخص اتحادیه اروپا ۰.۱ درصد افزایش‌یافته است. تورم اصلی در منطقه یورو در سطح سالانه ۲.۹ درصد تائید شد که ۰.۲درصد به‌صورت ماهانه نزول کرده است درحالی‌که تورم سالانه هم در اتحادیه اروپا و هم در منطقه یورو در ماه جولای صعودی بوده است. همچنین اعلام شد که تورم سالانه در ۹ کشور عضو اتحادیه اروپا کاهش‌یافته است، در چهار کشور ثابت مانده و در ۱۴ کشور صعودی شده است. در ماه جولای، بیشترین سهم در نرخ تورم سالانه منطقه یورو مربوط به خدمات و پس‌ازآن مواد غذایی، تنباکو، کالاهای صنعتی غیر انرژی و انرژی بوده است.

۲۰ درصد

گلدمن ساکس احتمال سقوط آمریکا به رکود اقتصادی در ۱۲ ماه آینده را به دنبال آخرین گزارش‌های هفتگی بیکاری و گزارش‌های خرده‌فروشی از ۲۵ درصد کاهش داده است. گلدمن ساکس در اوایل این ماه، پس‌ازاینکه نرخ بیکاری در ماه جولای به بالاترین حد سه سال اخیر جهش کرد، احتمال رکود اقتصادی آمریکا را از ۱۵ درصد افزایش داد و ترس از رکود را برانگیخت. یان هاتزیوس، اقتصاددان ارشد آمریکایی، اعلام کرد که این کارگزاری اکنون احتمال وقوع رکود اقتصادی را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش است، عمدتاً به این دلیل که داده‌های جولای و اوایل آگوست منتشرشده از ۲ آگوست نشانی از رکود ندارند. به گفته هاتزیوس تداوم توسعه، آمریکا را شبیه به سایر اقتصادهای  گروه ۱۰ می‌کند، جایی که قانون Sahm کمتر از ۷۰ درصد مواقع را دربر می‌گیرد. قانون Sahm قانونی است که براساس آن اگر نرخ بیکاری، براساس میانگین سه‌ماهه، نیم درصد بالاتر از کمترین میزان خود در ۱۲ ماه گذشته باشد، اقتصاد وارد رکود شده است.

۱۸۰.۵ میلیارد

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که سهم بدهی خارجی کوتاه‌مدت ترکیه تا ماه ژوئن به ۱۸۰.۵ میلیارد دلار رسیده که نسبت به پایان سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۵ درصد افزایش داشته است. براساس آمار رسمی، میزان بدهی خارجی کوتاه‌مدت بانک‌ها با ۱۰.۲ درصد افزایش به ۷۵.۴ میلیارد دلار و سهم بدهی خارجی کوتاه‌مدت سایر بخش‌ها با ۱.۶ درصد کاهش به ۶۰.۴ میلیارد دلار رسیده است. وام‌های ارزی کوتاه‌مدت بانک‌ها از خارج از کشور با ۳۸.۷ درصد افزایش به ۱۷.۵ میلیارد دلار، درحالی‌که سپرده‌های ارزی افراد غیر مقیم با ۵.۸ درصد کاهش نسبت به پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۸.۸ میلیارد دلار رسیده است. سپرده‌های بانک‌های غیرمقیم ۱۹.۷ میلیارد دلار با ۴.۹ درصد کاهش ثبت شد. اعتبارات تجاری حاصل از واردات در سایر بخش‌ها به ۵۳.۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به پایان سال ۲۰۲۳ کاهش ۱.۹ درصدی را نشان می‌دهد. موجودی بدهی خارجی کوتاه‌مدت تا پایان ماه ژوئن، متشکل از ۴۹.۵ درصد دلار آمریکا، ۲۱.۵ درصد یورو، ۱۳.۴ درصد لیر ترکیه و ۱۵.۶ درصد سایر ارزها بود.

۲۸ درصد

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر در برابر رقیب جمهوری‌خواه خود دونالد ترامپ، نرخ مالیات شرکت‌های بزرگ را از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد افزایش دهد. جیمز سینگر، سخنگوی کمپین انتخاباتی هریس، گفت که این اقدام بخشی از «روشی مسئولانه مالی برای بازگرداندن پول به جیب کارگران و اطمینان از پرداخت سهم عادلانه میلیاردرها و شرکت‌های بزرگ» خواهد بود. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، سیاست‌های باب طبع نظام سرمایه‌داری او باعث شد نرخ مالیات شرکت‌های بزرگ از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد کاهش یابد. او همچنین معافیت‌های مالیاتی دیگری را که قرار است سال آینده منقضی شود، اعمال کرد. ترامپ قول داده است که این کاهش‌ها را دائمی کند. کمیته بودجه فدرال مسئول ، یک گروه مدافع غیر حزبی، روز دوشنبه گفت که پیشنهاد هریس برای افزایش نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها به ۲۸ درصد، کسری بودجه آمریکا را طی یک دهه به میزان ۱ هزار میلیارد دلار کاهش خواهد داد. تغییرات در کد مالیاتی آمریکا نیاز به تائید کنگره دارد. دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای کنترل سنا و مجلس نمایندگان درنبرد سختی هستند که نتیجه آن در انتخابات ۵ نوامبر مشخص خواهد شد.

۲۱ درصد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که تولید برق در فاصله ژانویه تا ژوئن، ۲۰.۲ گیگاوات افزایش‌یافته است که بالاترین افزایش ثبت‌شده در نیمه اول سال از سال ۲۰۰۳ بوده است. انتظار می‌رود رشد مشاهده‌شده در نیمه اول سال که ۲۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۳ بود، تا پایان سال بیش از ۲ برابر شود و به ۴۲.۶ گیگاوات برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود انرژی خورشیدی، نزدیک به ۶۰ درصد از ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده تا پایان سال را تشکیل دهد. طبق اعلام این آژانس، پروژه‌های جدید در سال میلادی جاری، به ۳۷ گیگاوات انرژی خورشیدی می‌رسد که برای یک سال یک رکورد محسوب می‌شود. افزایش نیاز به انرژی، روند بازنشستگی نیروگاه‌های زغال سوز و گازسوز را آهسته کرده است. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا،  بازنشستگی ظرفیت تولید برق توسط اپراتورها در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۵ درصد کاهش‌یافته است.

۲٫۷ درصد

شاخص اصلی قیمت مصرف‌کننده (CPI) ژاپن (به‌جز قیمت مواد غذایی) در سراسر این کشور، ۲٫۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش‌یافته است که سریع‌تر از افزایش ۲٫۶ درصدی در ماه ژوئن است. این شاخص با پیش‌بینی میانه بازار مطابقت داشت و نرخ تورم را برای بیست و هشتمین ماه متوالی روی هدف ۲ درصدی بانک مرکزی یا بالاتر از آن قرار داده است. اما شاخص «هسته اصلی» که هزینه‌های مواد غذایی تازه و انرژی را در نظر نمی‌گیرد و بانک مرکزی ژاپن به‌عنوان معیاری کلیدی برای روندهای تورم گسترده‌تر آن را به‌دقت بررسی می‌کند، پس از افزایش ۲٫۲ درصدی در ماه ژوئن، ۱٫۹ درصد افزایش یافت. این اولین بار از سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون است که این شاخص به زیرخط اصلی ۲ درصد سقوط کرده است. به گفته اقتصاددانان در موسسه سامپو پلاس افزایش CPI اصلی منعکس‌کننده کاهش تدریجی یارانه‌های دولتی برای محدود کردن قبوض آب و برق خانگی است و با حذف این عامل، تورم کلی کند شده است. به گفته اقتصاددانان با احیای تخفیف قبوض آب و برق و بازگشت اخیر ارزش ین که اکنون هزینه‌های واردات را کاهش داده است، رشد CPI اصلی احتمالاً در آینده کاهش خواهد یافت.

۶۲۴ هزار

فروش خانه‌های جدید در ماه جولای در آمریکا ۱۰.۶ درصد افزایش یافت. اداره سرشماری و وزارت مسکن و شهرسازی آمریکا در گزارشی اعلام کردند فروش خانه‌های جدید برای تک خانواده‌ها با نرخ سالانه ۷۳۹ هزار واحد در ماه جولای تنظیم بوده است. متوسط ‌قیمت فروش خانه‌های نوساز در ماه جولای ۴۲۹ هزار و ۸۰۰ دلار با میانگین قیمت ۵۱۴ هزار و ۸۰۰ دلار بوده است. فروش خانه‌های جدید در ماه گذشته با افزایش یک‌درصدی به ۶۲۴ هزار واحد رسید. این رقم برای ماه ژوئن ۶۱۷ هزار بود که به ۶۶۸ هزار بازنگری شد و ماهانه ۰.۳ درصد افزایش یافت. فروش سالانه خانه‌های نوساز در ماه جولای ۵.۶ درصد بیشتر از ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ بود که این رقم به ۷۰۰هزار رسید. موجودی خانه‌های نوساز برای فروش ۴۶۲ هزار واحد بود که نشان‌دهنده عرضه ۷.۵ ماهه با سرعت فروش فعلی است.

۲۴۹۲

یک الماس بزرگ ۲۴۹۲ قیراطی از معدنی در بوتسوانا کشف شد. این سنگ هنوز به‌طور کامل مورد ارزیابی قرار نگرفته است و مشخص نیست که آیا بالاترین کیفیت جواهرات را به دست خواهد آورد یا خیر. اما از الماس ۳۱۰۶ قیراطی کولینان، بزرگ‌ترین الماس جهان که تقریباً ۱۲۰ سال پیش در آفریقای جنوبی کشف شد، کوچک‌تر نیست. معدن کارو لوکارا باوجود سنگ‌های غول‌پیکر معروف است. بزرگ‌ترین الماسی که تابه‌حال کشف‌شده است کولینان است که در سال ۱۹۰۵ در آفریقای جنوبی یافت شد. روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده الماس در جهان است، اما بیشترین یافته‌های ارزشمند در سال‌های اخیر در بوتسوانا به‌دست‌آمده است. این کشور آفریقای جنوبی تلاش کرده است تا قدرت خود را در این صنعت افزایش دهد. کشف لوکارا در بحبوحه سقوط قیمت الماس رخ‌داده است زیرا این صنعت تقریباً در تمام بازارهای اصلی خود با مشکلاتی مواجه است.

۴.۳ درصد

موسسه رتبه‌بندی فیچ اعلام کرد نرخ بیکاری در ۶ ماه گذشته در تعدادی از اقتصادهای بزرگ توسعه‌یافته افزایش‌یافته است. این آژانس رتبه‌بندی اعلام کرد نرخ بیکاری در آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، استرالیا و سوئیس در حال افزایش است. نرخ بیکاری در آمریکا در ماه جولای از ۳.۵ درصد در سال گذشته به ۴.۳ درصد افزایش‌یافته، درحالی‌که در انگلیس از ۳.۸ درصد در ماه نوامبر ۲۰۲۳ به ۴.۲ درصد در ماه می صعود کرده است. بیکاری در کانادا، از پنج درصد در ابتدای سال ۲۰۲۳ به ۶.۴ درصد در ماه جولای جهش کرده و آلمان از ۲.۹ درصد در می ۲۰۲۳ به ۳.۴ درصد در ماه ژوئن سال جاری رسیده است. در استرالیا هم نرخ بیکاری از ۳.۵ درصد در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به ۴.۲ درصد در ماه جولای سال جاری افزایش‌یافته و نرخ بیکاری در سوئیس از ۲ درصد در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به ۲.۵ درصد در جولای صعود کرده است. بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلیس، بانک ملی سوئیس و بانک کانادا همگی در ۲ تا سه ماه گذشته نرخ بهره را کاهش داده‌اند و بازدهی ۱۰ ساله آمریکا به دلیل پیش‌بینی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک کاهش‌یافته است.

موضوعات :
در همین رابطه