رادیو مجازی اتاق ایران - 27 مرداد 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته  چهارم مرداد ۱۴۰۳

کاهش قابل‌توجه نرخ بیکاری جهانی، افزایش کسری بودجه اسمی آمریکا، افزایش نرخ ارسال حواله غیرتجاری در جهان و کاهش میزان سرمایه‌گذاری در بخش املاک چین از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته چهارم مرداد سال ۱۴۰۳ بوده است.

28 مرداد 1403
کد خبر : 70668
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۶۴٫۹ میلیون

سازمان بین‌المللی کار در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد که سال گذشته ۶۴٫۹ میلیون نفر بین ۱۵ تا ۲۴ سال در سراسر جهان بیکار بودند که با نرخ ۱۳ درصد بیکاری برابری می‌کند، و پیش‌بینی کرد که این نسبت طی دو سال آینده بیشتر کاهش می‌یابد و به ۱۲٫۸ درصد در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ خواهد رسید. سازمان بین‌المللی کار اعلام کرد که بهبود در بازار کار ناشی از نرخ‌های رشد اقتصادی قوی پس از پایان همه‌گیری کرونا است که تقاضا برای نیروی کار جوانان را تحریک کرده است. نرخ بیکاری جوانان در سال ۲۰۲۳ در بیشتر مناطق به نرخ قبل از همه‌گیری خود بازگشته و کاهش‌یافته است، اما نه در همه مناطق. براساس گزارش سازمان بین‌المللی کار برای جوانان کشورهای عربی، آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه، نرخ بیکاری جوانان در سال گذشته بیشتر از سال ۲۰۱۹ بوده است. برای کشورهای عربی، این ادامه روند پیش از دوران همه‌گیری کرونا بود. اما برای زیرمناطق آسیایی، نرخ بیکاری نشانی از تغییر جهت نسبت به رشد قوی‌تر سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا را نشان می‌دهد.

۳ میلیون

صادرات نفت عربستان سعودی به چین در سپتامبر، حدود سه میلیون بشکه کمتر از حجم بازبینی‌شده حدود ۴۶ میلیون بشکه در ماه اوت، خواهد بود. عربستان سعودی دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان و بزرگ‌ترین پیشران رشد تقاضای جهانی برای نفت  به شمار می‌رود. کندی رشد تقاضای چین برای نفت، یکی از عوامل اصلی محدود شدن رشد قیمت جهانی نفت بوده است. آرامکوی سعودی، قیمت فروش رسمی گرید نفتی سبک خود به آسیا را افزایش داده اما قیمت گریدهای نفتی متوسط و سنگین را بدون تغییر نگه‌داشته است. منابع آگاه اعلام  کردند دو پالایشگاه در شمال آسیا، حجم نفت قراردادی خود را بدون تغییر از عربستان سعودی دریافت خواهند کرد.

۲۴۴ میلیارد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دولت آمریکا در ماه جولای کسری بودجه ۲۴۴ میلیارد دلاری ثبت کرده است که ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته است، اما با توجه به تفاوت‌های تقویمی، این شکاف ۴۵ میلیارد دلار کاهش می‌یابد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد کسری ماه جولای از کسری بودجه ۲۲۱ میلیارد دلاری ثبت‌شده در جولای سال گذشته، ۲۳ میلیارد دلار افزایش‌یافته و به ۲۴۴ .میلیارد دلار رسیده است. اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز برای ماه جولای کسری ۲۴۲ میلیارد دلاری پیش‌بینی کرده بودند. این افزایش اسمی عمدتاً نتیجه هزینه‌های کمتر از حد معمول در جولای سال گذشته ، به‌ویژه برای بخش درمان بوده است. بااین‌همه با در نظر گرفتن اصلاحات تقویمی و سایر تعدیل‌ها، خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که کسری بودجه ماه گذشته ۱۶ درصد کمتر از کسری ماه جولای ۲۰۲۳ بوده است. دریافت‌های جولای ۳۳۰ میلیارد دلار بود که ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اما تعدیل دریافت‌های مالیاتی معوق ۱۲ درصد افزایش داشته است. هزینه‌های ماه جولای با ۱۶ درصد افزایش به ۵۷۴ میلیارد دلار رسید که منجر به افزایش ۷۲ میلیارد دلاری هزینه‌های درمان شد. بااین‌حال، کاهش هزینه‌های سال گذشته به‌طور مصنوعی رخ‌داده بود، زیرا پرداخت‌ها در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۳ توزیع شد. با در نظر گرفتن این تغییرات و سایر تنظیمات، هزینه‌ها ۱ درصد کاهش یافت.

۹.۲ درصد

براساس اطلاعات منتشرشده توسط موسسه آمار ترکیه، پس از ثبت چهار ماه متوالی بدون رشد، نرخ بیکاری ترکیه در ماه ژوئن به بالاترین میزان در ۱۱ ماه گذشته یعنی ۹.۲ درصد افزایش یافت. داده‌های این موسسه  نشان داد تعداد بیکاران نسبت به ماه قبل از ۲۳۴هزار نفر به ۳.۳ میلیون نفر در ماه ژوئن افزایش‌یافته است. در ماه ژوئن، نرخ بیکاری برای مردان ۷.۶ درصد و برای زنان ۱۲.۴ درصد بوده است. نرخ مشارکت نیروی کار با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه می به ۵۴.۴ درصد رسیده است، درحالی‌که نرخ اشتغال ۴۹.۳ درصد بوده است که ۳۲.۵ میلیون نفر را شامل می‌شود. بیکاری جوانان که در قالب افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله تعریف می‌شوند، در ماه ژوئن با ۱.۷ درصد افزایش به ۱۷.۶ درصد رسید. این میزان برای مردان ۱۴.۸ درصد و برای زنان ۲۳.۲ درصد بوده است.

۶۵۶ میلیارد

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد میزان حواله‌های رمیتنس یا غیرتجاری مهاجران جهان طی دو دهه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته و از حدود ۱۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۰ به ۸۳۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. در ماه ژوئن، بانک جهانی گزارش داد که حواله‌های ارسالی به کشورهای کم‌درآمد و متوسط ​​در سال گذشته به ۶۵۶ میلیارد دلار رسیده و از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌ها در یک کشور خارجی و کمک‌های توسعه‌ای دیگر کشورها است، پیشی گرفته است. بانک جهانی افزود که انتظار می‌رود این حواله‌ها به کشورهای کم‌درآمد و متوسط ​​در سال ۲۰۲۴ با نرخ ۲٫۳ درصد رشد کند. بسیاری از حواله‌های ارسالی ​​از آمریکا، کشورهای اروپای غربی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مانند عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی به کشورهای کم‌درآمد و متوسط صورت می‌گیرد. براساس گزارش بانک جهانی، در سال ۲۰۲۳، آمریکا بزرگ‌ترین منبع حواله بوده است. خلیج‌فارس همچنین یک مرکز اصلی برای مهاجران است، اما در سال ۲۰۲۳، بانک جهانی خاطرنشان کرد که کاهش قیمت نفت بر حواله‌های خارجی تأثیر گذاشته است. خروج حواله به شرق آسیا و اقیانوسیه، به‌استثنای چین، در سال گذشته به ۸۵ میلیارد دلار افزایش یافت. چین به‌تنهایی ۵۰ میلیارد دلار دریافت کرد درحالی‌که وجوه ارسالی به جنوب آسیا با ۵٫۲ درصد رشد به ۱۸۶ میلیارد دلار رسید.

 ۲.۹ درصد

اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرد انتظار می‌رود اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ نرخ رشد ثابت ۲.۹ درصدی را حفظ کند. رشد قوی در آمریکا و عملکرد بهتر از حد انتظار در منطقه یورو در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴، ناشی از افزایش درآمد واقعی و بهبود گردشگری، به این چشم‌انداز باثبات کمک کرده است. این سازمان افزود علیرغم چالش‌هایی که در ژاپن وجود دارد، انتظار می‌رود که ژاپن در نیمه دوم سال، بهبود اقتصادی مجددی را ثبت کند. درعین‌حال، اقتصادهای غیر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه مانند هند و چین همچنان شاهد رشد قابل‌توجهی هستند که با حمایت دولت تقویت می‌شود. این سازمان همچنین می‌گوید با نگاهی به آینده، انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی آمریکا، منطقه یورو و انگلیس براساس روند تورم و شرایط اقتصادی، سیاست‌های پولی تسهیل‌کننده‌تری اتخاذ کنند.

۲۳٫۹۹ میلیارد

نظرسنجی اداره ملی آمار نروژ نشان داد که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های نفت و گاز نروژ امسال به رکوردی برسد و در سال ۲۰۲۵ در سطوح بالایی باقی بماند، که ناشی از پیشرفت‌های مداوم میدان‌های نفتی و افزایش نرخ تورم است. نروژ در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از پیشرفت‌های میدانی جدید را تحریم کرد زیرا شرکت‌ها از معافیت‌های مالیاتی دوران همه‌گیری برای پروژه‌های زودبازده استفاده کردند که این بخشی از استراتژی آن‌ها برای افزایش تولید نفت و گاز برای دهه‌های آینده بود. بخش نقت و گاز، بزرگ‌ترین بخش تجاری این کشور، اکنون انتظار دارد در سال ۲۰۲۴ رکورد ۲۵۷ میلیارد کرون نروژی برابر ۲۳٫۹۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند که در مقایسه با برآورد ۲۴۶٫۹ میلیارد کرونی در ماه می بسیار بیشتر و بالاتر از بالاترین رکورد قبلی یعنی ۲۲۴ میلیارد کرون در سال ۲۰۱۴ است. برآوردهای اولیه برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز در سال ۲۰۲۵ در مقایسه با پیش‌بینی ۲۱۵٫۸ میلیارد کرون در ماه می، ۲۴۰ میلیارد کرون بود. مرکز آمار نروژ در بیانیه‌ای گفت که اکنون هزینه‌های بسیار بالاتری نسبت به برآورد قبلی اپراتورها برای برخی از پروژه‌های توسعه میدان‌ها نفتی گزارش‌شده است.

۷۰ درصد

تحقیقات مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد از نیروی کار جهان در اثر گرمای شدید در معرض خطر مرگ یا آسیب جدی هستند. پژوهش‌‌های مجمع پیش‌بینی می‌کند که موج گرما تا سال ۲۰۵۰ جان ۱.۶ میلیون نفر را بگیرد و نهاد کارگری سازمان ملل خواستار سیاست‌های جدید برای محافظت از کارگران در برابر تهدیدهای گرمایی است. سازمان ملل‌ متحد اعلام کرد که ۲.۴ میلیارد نفر در معرض خطر امواج گرمای شدید هستند که عمدتاً ناشی از بحران تغییرات اقلیمی ناشی از مصرف سوخت فسیلی است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار همکاری بین‌المللی برای کاهش این خطرات است. او در جولای ۲۰۲۴ گفت که جهان باید با چالش افزایش دما مقابله کند و خواستار اقدام برای مراقبت از قشر آسیب‌پذیر،  حفاظت از کارگران،  استفاده از داده‌ها و علم برای افزایش انعطاف‌پذیری و  کاهش دمای کره زمین تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد با جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدید پذیر شده است.

۱۰٫۲ درصد

روند کاهش سرمایه‌گذاری در بخش املاک در چین به امری مداوم تبدیل‌شده است. آمارهای جدید نشان از آن دارند که نرخ سرمایه‌گذاری در این بخش از اقتصاد چین در هفت ماه اول سال جاری، در پی کاهش ۱۰٫۱ درصدی در پنج ماه اول سال، ۱۰٫۲ درصد کاهش‌یافته است، آن‌هم در شرایطی که دولت مجموعه‌ای از اقدامات حمایتی را برای تقویت احساسات بازار آغاز کرده است. داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد که فروش املاک براساس مساحت در ماه‌های ژانویه تا ژوئیه ۱۸٫۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش‌یافته است، درحالی‌که در ژانویه تا ژوئن ۱۹ درصد کاهش داشته است. شروع ساخت‌وسازهای جدید که براساس مساحت زمین اندازه‌گیری می‌شود، پس از کاهش ۲۳٫۷ درصدی در نیمه اول سال، ۲۳٫۲ درصد در سال کاهش‌یافته است. وجوه جمع‌آوری‌شده توسط توسعه‌دهندگان املاک چین پس از کاهش ۲۲٫۶ درصدی در ژانویه تا ژوئن، ۲۱٫۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش‌یافته است.

۲.۹ درصد

اداره آمار کار آمریکا اعلام کرد نرخ تورم سالانه در آمریکا در ماه جولای ۲۰۲۴ به ۲.۹ درصد رسید که پایین‌ترین سطح خود از مارس ۲۰۲۱ را ثبت کرده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده که تغییرات قیمت کالاها و خدمات را از دیدگاه مصرف‌کننده اندازه‌گیری می‌کند، کمتر از تخمین‌های بازار بود که افزایش سه‌درصدی را نشان می‌داد. همچنین در مقایسه با ماه قبل، شاخص قیمت مصرف‌کننده در سطح تعدیل فصلی ۰.۲ درصد افزایش‌یافته است. این رقم همچنین کاهش شدید نسبت به رشد سالانه ۹.۱ درصدی ثبت‌شده در ماه جولای ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد که بالاترین میزان از نوامبر ۱۹۸۱ بوده است. شاخص غذا نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد و نسبت به سال قبل ۲.۲ درصد رشد داشته است. رقم انرژی هم نسبت به ماه ژوئن بدون تغییر باقی ماند و طی ۱۲ ماه ۱.۱ درصد افزایش‌یافته است. تورم اصلی، بدون مواد غذایی و انرژی، افزایش ماهانه ۰.۲ درصد و تورم سالانه ۳.۲ درصد را شاهد بوده است.

موضوعات :
در همین رابطه