رئیس اتاق بجنورد در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان شمالی

قطعی برق از مشکلات اساسی صنایع خراسان‌ شمالی است

عباس کاظمی، رئیس اتاق بجنورد با اشاره به مشکلات قطعی برق صنایع در فصل گرم و جبران نشدن خسارت‌های این موضوع، خواستار پیگیری این موضوع شد.
تاریخ: 06 شهریور 1403
شناسه: 70757

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد، قطعی برق صنایع را از مشکلات اساسی واحدهای تولید و صنایع استان خراسان‌ شمالی اعلام کرد که متأسفانه هرساله در فصل گرم با آن مواجه هستند.

عباس کاظمی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان‌شمالی افزود: صنایع استان از این ناحیه دچار مشکلات مختلفی شدند این در حالی است که هیچ خسارتی نیز به آنان پرداخت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون باید خسارت ناشی از برق به صنایع جبران شود و در این خصوص خواستار پیگیری هستیم.

کاظمی با بیان اینکه ایجاد نیروگاه‌های کوچک راهی برای برون‌رفت از خاموشی برق صنعت و کشاورزی است گفت: بانک‌ها با پرداخت تسهیلات، تولیدکنندگان را در این زمینه کمک کنند.

وی اظهار کرد: صنایع و کشاورزان استان در پیک مصرف برق با مشکلاتی مواجه هستند و استفاده از انرژی تجدیدپذیر راه برون‌رفت از این چالش‌ها است.

کاظمی افزود: ناترازی برق موجب اختلال در چاه‌های آب کشاورزی شده است و بهره‌برداران این بخش در این فصل داغ با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

رفع تعهد ارزی؛ دغدغه‌های مهم صادرکنندگان

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست، گفت: رفع تعهد ارزی از دغدغه‌های مهم صادرکنندگان استان که این روند برای استان‌های کم برخوردار بازنگری شود.

وی اظهار کرد: رفع تعهد ارزی باید حداکثر و سقفی داشته باشد؛ چراکه تعهد ارزی برخی از تجار کشور بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان استان با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که برای رفع آن باید تلاش‌ها مضاعف شود، افزود: شرایط صادرات کالا در بحران اقتصادی کنونی کشور برای استان‌هایی همچون خراسان شمالی باید آسان شود.

صنایع متضرر از خسارت قطع برق

استاندار خراسان شمالی در ادامه سخنانش به قطع برق صنایع در فصل تابستان اشاره کرد و افزود: متأسفانه اکنون برخی از صنایع این استان از ناحیه قطع برق دچار خسارت‌هایی شده‌اند که این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد.

حسین نژاد ادامه داد: اگر واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف و صنایع با قطع برق دچار مشکل شوند صادرات نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

او از تمامی دستگاه‌های مسئول خواست: در کمک به تولیدکنندگان تلاش مضاعف کنند و راهکارهایی برای برون‌رفت ارائه دهند.

وی به مشکلات گمرکی برخی صنایع اشاره کرد و گفت: اکنون برخی از صادرکنندگان در بخش‌هایی ازجمله گمرک با مشکل مواجه هستند که باید این مسائل حل‌وفصل شود.

وی به واردات ماشین‌آلات بخش معدن و سایر حوزه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: روند کسب مجوزها و سایر موارد در این حوزه طولانی و باعث گلایه معدن‌کاران و سایر واحدهای تولیدی شده است.

خروج سهم سیمان خراسان شمالی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز گفت: استان‌های همچون خراسان شمالی به دلیل مشکلات زیرساخت‌ها در فعالیت‌های اقتصادی با سختی و هزینه‌های زیادی مواجه هستند و باید این روند تسهیل شود.

ناصر فخر موحدی به موضوع کارخانه سیمان در خصوص قطع برق و کاهش تولید این محصول اشاره کرد و افزود: باوجود مشکلاتی که این واحد صنعتی دارد اما از سه هزار و ۷۰۰ تن تولید سیمان 1700 تا 2000 تن را به استان خراسان شمالی اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: بعضاً سیمان تولید استان بعد از در اختیار گذاشتن آن از این استان خارج می‌شود که این موضوع باید توسط دستگاه‌های مربوطه پیگیری و سهم سیمان استان از این خطه خارج نشود.

خسارت ناشی از قطعی برق در سال جاری به واحدهای تولیدی و صنایع استان پیگیری می‌شود

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی گفت: خسارت ناشی از قطعی برق در سال جاری به واحدهای تولیدی و صنایع استان پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام علی یوسفی اظهار کرد: صنایع استان بیشتر متوسط و کوچک هستند و اگر مورد حمایت قرار نگیرند با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه خواهند شد.

وی افزود: موانع تولیدکنندگان باید رفع شود تا آنان بتوانند با افزایش تولید به صادرات کمک کنند که این مهم باید در دستور کار تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها قرار گیرد.

حجت‌الاسلام یوسفی تصریح کرد: نگاه مسئولان ملی باید به استان‌های کم برخوردار متفاوت باشد و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی باید مورد حمایت جدی قرار گیرند.

وی بر حمایت از تولیدکنندگان تأکید کرد و افزود: سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف، صادرکنندگان و سایر فعالان اقتصادی باعث رونق کسب‌وکارها و افزایش درآمد استان خواهند شد که اکنون باید مشکلات آنان رفع شود چراکه اگر در کار آنان خلل ایجاد شود به مشکلات استان افزوده خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه