رئیس اتاق شیراز در نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس

هتل‌های 4 و 5 ستاره استان فارس مشمول معافیت مالیات ارزش‌افزوده شوند

محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق شیراز با تأکید بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری، گفت: معافیت مالیات ارزش‌افزوده که مشمول هتل‌های یک تا سه ستاره شده، به هتل‌های 4 و 5 ستاره هم تعمیم پیدا کند.
تاریخ: 06 شهریور 1403
شناسه: 70759

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز پیرامون مطالبه فعالان بخش خصوصی استان فارس در خصوص اعمال معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده بر هتل‌های ۴ و ۵ ستاره، گفت: در اکثر کشورهای موفق در حوزه گردشگری، دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاری در این بخش معافیت‌های مالیاتی ۱۰۰ درصدی اعمال می‌کند و هرچقدر این معافیت‌ها پررنگ‌تر شوند، تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در این بخش بیشتر خواهد شد؛ چراکه هرچقدر هزینه‌های مالیاتی کمتر شوند، علاوه بـر سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه احداث هتل هتلداران نیز می‌توانند خدمات بهتری به میهمانان ارائه دهند.

محمدصادق حمیدیان در هشتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، افزود: بر اساس قانون هتلداران باید دو نوع مالیات پرداخت کنند؛ مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات بـر درآمد. بر اساس قانون مالیات بر ارزش‌افزوده هتل‌های یک تا سه ستاره و سایر مراکز اقامتی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شدند؛ اما این موضوع به هتل‌های 4 و 5 ستاره تسری نیافت.

حمیدیان اظهار کرد: درواقع مالیات بر ارزش‌افزوده جزو مهم‌ترین مالیات‌هایی است که نه‌تنها رشد قیمتی کالاها و خدمات را در پی دارد، اثرات مختلفی نیز بر عرضه و تقاضا می‌گذارد لیکن معافیت‌های مالیاتی ازجمله معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده هتل‌های ۴ و ۵ ستاره مستقیماً منجر به کاهش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی می‌شود و تقاضای مصرف را در جهت مثبت تحت تأثیر قرار می‌دهد به‌طوری‌که افت تقاضا با این تغییر قیمت، تا حدی جبران خواهد شد؛ ازاین‌رو به عرضه‌کنندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات گردشگری انگیزه بیشتری می‌دهد تا خدمات بیشتری عرضه کنند.

وی اضافه کرد: سازوکار دقیقی برای استفاده از درآمدهای مالیاتی در توسعه زیرساخت‌ها وجود ندارد. در سطح کشور یک تعریف کلی برای توسعه زیرساخت‌های کشور از طریق مالیات‌ها وجود دارد، اما هیچ طبقه‌بندی خاصی وجود ندارد که درآمد مالیاتی گردشگری برای توسعه صنعت سفر هزینه شود یا درآمد پزشکی برای توسعه پزشکی. و وقتی کسب‌وکارهای گردشگری مالیاتی را پرداخت می‌کنند، انتظار می‌رود که این هزینه‌ها صرف توسعه گردشگری در بخش‌های مختلفی شود و یک سازوکار دقیق برای این امر وجود داشته باشد.

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: بازگشت این بودجه‌ها به چرخه گردشگری، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

حمیدیان با بیان اینکه پیشنهاد مشخص ما این است که اصلاح بند «15» بخش خدمات ماده 9 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب 13/10/1403 و اعمال معافیت این بند جهت هتل‌های 4 و 5 ستاره در کشور موردتوجه قرار گیرد، گفت: بخش اقامت و هتل داری به‌ویژه در هتل‌های 4 و 5 ستاره سرمایه‌گذاری بالایی را می‌طلبد و سهم بودجه‌ای زیادی را به خود اختصاص داده است؛ ازاین‌رو اعمال مالیات اثرات قوی و منفی بر جذب گردشگر در این هتل‌ها دارد.

در ادامه این جلسه سیدحسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران فارس نیز اظهار کرد: در خصوص اعمال معافیت ارزش‌افزوده از ابتدا برای تمام هتل‌ها قرار بود اعمال شود اما با توجه به انتخابات مجلس و تغییر و تحولات در مجلس برای هتل‌های 1 الی 3 ستاره اجرایی شد اما هتل‌های 4 و 5 ستاره در عمل مغفول ماند که بنا شد از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تمامی استان‌ها این مسئله مجدد مطالبه و پیگیری شود تا وزارتخانه از طریق دفتر حقوقی مورد را به مجلس ببرد و برای هتل‌های 4 و 5 ستاره نیز این معافیت اعمال شود.

موضوعات :
در همین رابطه