میلاد امام موسی کاظم علیه‌السلام مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 6 تیرماه 1403

رئیس تاق شیراز در نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس

کارفرمایان و کارگران از عملکرد شورای حل اختلاف شاکی هستند

محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق شیراز می‌گوید: در شورای حل اختلاف کارگری و کارفرمایی استان، مشکلات بزرگی در ابلاغ شکایت‌ها وجود دارد و بعضاً آرایی صادر می‌شود که مشخص نیست ابلاغیه آن به دست کارفرما و کارگر رسیده است یا خیر.

02 تیر 1403
کد خبر : 70200
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: در حال حاضر 6 شورای حل اختلاف در سطح استان فارس وجود دارد که زیر نظر دادگستری اداره نمی‌شوند ازجمله شورای حل اختلاف کارگری و کارفرمایی، شورای حل اختلاف تأمین اجتماعی، شورای حل اختلاف املاک و شورای حل اختلاف مالیاتی که مستقل عمل می‌کنند.

محمدصادق حمیدیان در هشتاد و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، با تأکید بر اینکه معضلات شورای حل اختلاف کارگر و کارفرمایی فراتر از تصور شده است افزود: در رابطه با شورای حل اختلاف کارگری و کارفرمایی، بعضاً کارفرمایان با مراجعه به اداره کار متوجه می‌شوند که آرایی منطبق بر تعدادی ابلاغ صادر شده که مشخص نیست به دست کارفرما و کارگر رسیده است یا خیر.

حمیدیان اظهار کرد: نسبت به سال گذشته مشکلات اندکی بهتر شده است اما موضوع این است که بتوان موارد مربوط به عدم ابلاغ به کارفرما پیشگیری شود تا اختلافات کمتر شود.

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: وزارت کار سامانه جامع روابط کار دارد که دعوت‌نامه‌ها و ابلاغ‌ها از طریق این سامانه باید انجام شود در برخی موارد یا سامانه یا ابلاغ مشکل دارد. اداره کل شیراز از طریق دادگستری و سامانه ثنا اقدام می‌کند و برای اطمینان از اینکه کارگر و کارفرما به‌موقع از ابلاغات مطلع شود، ابلاغ از طریق سامانه ثنا اقدامی خوبی است.

حمیدیان تصریح کرد: تعداد پرونده‌های دستور کار هیات‌ها بیش از 50 درصد کاهش داشته است و شوراهای سازش را در برخی واحدها راه‌اندازی کردید که بسیار اقدام مؤثری است.

وی ادامه داد: متأسفانه تعداد قابل‌توجهی دلال در راهرو ادارات کار هستند که از کارگر و کارفرما هزینه می‌گیرند به‌جای این دلال‌ها شورای سازش برپا کنند.

در ادامه این جلسه وحید خداپرست، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نیز گفت: تعداد بالایی از ابلاغات در سال 1400 به هر دلیلی ابلاغ نشده بود و روال اشتباهی بود و قرارداد ملغی شد و از نیرویی متخصص ابلاغ برای این کار استفاده شد به‌مراتب مشکل حل شد.

وی افزود: مشکل این بود ابلاغیه به کارفرما نمی‌رسید نمی‌توانست در جلسه شرکت کند و غیابا رأی صادر می‌شد و زمانی که برای اجرای احکام اقدام می‌شد کارفرما تازه متوجه می‌شد. ابلاغ توسط مأموران ابلاغ نارضایتی را به حداقل رساند. کارفرمایان و کارگران موظف‌اند در سامانه جامع روابط کار عضو شوند که از ابلاغات خود با خبر شوند اما متأسفانه این سامانه دارای مشکلاتی است.

خداپرست اظهار کرد: اقدامی که انجام دادیم این بود که سامانه روابط کار را در شیراز به سامانه ثنا لینک کردیم و رضایتمندی کارفرمایان بالا رفت. در سال 1400 بیش از 12 هزار پرونده اختلافات کارگری وجود داشت که با اقداماتی که صورت گرفت به 5 هزار پرونده در سال 1402 کاهش پیدا کرد. بیشتر جمعیت کارگری استان متمرکز در کارگاه‌های کوچک و متوسط است و بیشترین مشکل هم در همین کارگاه‌ها است بیش از 70 درصد شکایات مربوط به صنوف است.

وی اضافه کرد: در کارخانه‌های بزرگ کمتر شکایتی در حوزه کارگر و کارفرمایی وجود دارد و اداره کار نمی‌تواند رأی قطعی در خصوص سازش بدهد.

همچنین در ادامه این جلسه حسن شیخ نیا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم گفت: یکی از مشکلات اصلی فضای کسب‌وکار یکی از همین موارد است.

وی ادامه داد: باید عارضه‌یابی فضای کسب‌وکار استان صورت گیرد. بخشی از آن مربوط به مدیریت داخلی استان است. باید برنامه‌ریزی شود که بازار کسب‌وکار استان برای سه سال آینده چگونه است.

مصوبات شورای گفت‌وگوی استان فارس

- با مشارکت اداره کل امور مالیاتی استان ضرایب مالیاتی پایین‌تر از اینتاکد ملاک عمل ممیزین قرار گیرد.

- اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس مکلف شد تا با مشارکت تشکل‌های کارگری – کارفرمایی در یک برنامه یک‌ساله تعداد شکایت‌های پرونده‌های اختلاف کارگر و کارفرما به 50 درصد وضع موجود کاهش و گزارش آن را به این دبیرخانه ارسال کند.

- اتاق شیراز جلسه‌ای با حضور نماینده کارگری و کارفرمایی برگزار و موضوع حل اختلاف از طریق سازش بین کارگر و کارفرما و حضور طرفین قبل از رأی هیات برگزار شود.

موضوعات :
در همین رابطه