رئیس اتاق بجنورد در نشست با رایزن بازرگانی ایران در تاجیکستان

فعال‌سازی گذرگاه مرزی در استان خراسان‌ شمالی ضروری است

عباس کاظمی، رئیس اتاق بجنورد می‌گوید: استان خراسان شمالی باوجود مرز مشترک با ترکمنستان و ظرفیت‌های قابل‌توجه برای تجارت را همسایگان شمالی، تنها استان مرزی در کشور محسوب می‌شود که از مزایای گذرگاه مرزی محروم است.
تاریخ: 11 شهریور 1403
شناسه: 70797

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد با اشاره به اینکه خراسان ‌شمالی تنها استان مرزی فاقد گذرگاه مرزی در کشور است، گفت: داشتن بازارچه، گمرک و گذرگاه مرزی حق این استان است که تاکنون محقق نشده و پیگیری‌ها دراین‌باره به نتیجه نرسیده است.

عباس کاظمی در نشست آموزشی بایدها و نبایدها تجارت با تاجیکستان که با حضور رایزن بازرگانی ایران در تاجیکستان برگزار شد، افزود: خراسان شمالی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد اما تنها استان کشور است که گذرگاه و بازارچه مرزی ندارد و بر این اساس مردم آن سودی از مرزی بودن نبرده‌اند.

کاظمی با بیان اینکه اولویت استان در ایجاد گذرگاه مرزی برای استان، بازگشایی گذرگاه پرسه سو است، افزود: بازگشایی بازارچه در این منطقه و یا اختصاص گذر مرزی باجگیران به این استان، بستری ارزنده برای توسعه اقتصادی و رونق تولید در این خطه از کشور ایجاد خواهد کرد.

برنامه‌ریزی برای اعزام هیات‌های تجاری

کاظمی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به برنامه‌های اتاق بجنورد برای اعزام و پذیرش هیات‌های بازرگانی، گفت: برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری در حال انجام است و در این زمینه اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری نیز پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: اعزام سه هیات تجاری از استان به کشورهای چین، ترکیه، تاجیکستان و ازبکستان برای نیمه دوم سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

رئیس اتاق بجنورد افزود: سال گذشته، هیات‌هایی از استان خراسان شمالی به کشورهای روسیه و ترکمنستان اعزام و همچنین هیاتی از ترکمنستان در استان پذیرش شد.

ارتقای فرودگاه بجنورد زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصادی استان است

وی نبود پروازهای منظم در فرودگاه بجنورد را از مشکلات برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه اقتصادی این استان عنوان کرد و گفت: برقراری پرواز بین‌المللی بجنورد-نجف ثابت کرد که می‌توان برای انجام این پروازها برنامه‌ریزی و اقدام کرد اما اکنون شمار پروازها در این فرودگاه بسیار اندک است.

وی اظهار کرد: افزایش پروازهای فرودگاه بجنورد و ارتقای این فرودگاه زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصادی استان خواهد بود.

خراسان‌ شمالی ظرفیت خوبی برای بهره‌گیری از بازار کشور تاجیکستان دارد

رایزن بازرگانی ایران در تاجیکستان گفت: بازار تاجیکستان نیازمند محصولات پتروشیمی است که خراسان شمالی ظرفیت خوبی برای بهره‌گیری از این بازار دارد.

محمدعلی امیرفخریان اظهار کرد: بازار کشور تاجیکستان نیازمند تولیداتی همچون محصولات پتروشیمی، فولادی و مقاطع آهنی است و بسیاری از نیازهای ایران همچون نیاز به محصولات آلومینا در آن کشور قابل تأمین است.

وی افزود: کشور تاجیکستان، مردم هم‌زبان با ایران دارد و البته وجود اشتراکات زبانی، فرهنگی و پیشینه تاریخی سبب شده تا برقراری ارتباط تجاری آسان باشد.

امیرفخریان با تأکید بر اینکه رغبت مردم تاجیکستان به مراوده تجاری با ایران زیاد است، گفت: باید از اشتراکات برای تقویت ارتباطات تجاری بهره ببریم، البته در خراسان شمالی ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد این مراودات وجود دارد، بسیاری از نیازهای کشور تاجیکستان به‌وسیله بازرگانان و تولیدکنندگان خراسان شمالی قابل‌رفع است.

وی افزود: این کشور منابع آبی بسیار خوبی دارد بنابراین می‌توان برای انجام کشت های فراسرزمینی و سرمایه‌گذاری در این زمینه برای خراسان شمالی برنامه‌ریزی کرد.

رایزن بازرگانی ایران در تاجیکستان تأکید کرد: تاجیکستان در تابستان برق مازاد دارد و در زمستان دچار کمبود برق است ازاین‌رو تولید برق در آن کشور از اهمیت بالایی برخورد دارد است بر این اساس زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق فراهم است.

وی افزود: بر اساس گزارش‌ها از بانک جهانی، نرخ تورم در تاجیکستان در حال کاهش بوده و فقر در آن کشور کاهش یافته است ازاین‌رو تصویری خوب و روبه رشد از اقتصاد آن کشور قابل ترسیم است.

وی ازجمله اقلام صادراتی کشور تاجیکستان شامل آلومینیوم، پنبه (به‌صورت نخ)، برق، خشکبار، سنگ‌های قیمتی، میوه و سبزیجات و اقلام وارداتی شامل مشتقات نفتی، اکسید آلومینیوم، ماشین‌آلات، مواد غذایی و دارو نام برد.

موضوعات :
در همین رابطه