معجزه بازیکن سازی در منچسترسیتی انگلیس

پرخرج‌ترین باشگاه فوتبال جهان چگونه کم‌خرج‌ترین شد؟

باشگاه فوتبال منچسترسیتی انگلیس که روزی پرخرج‌ترین باشگاه فوتبال جهان در فصل و نقل و انتقالات بود، برای پایداری مالی، با کاهش شدید هزینه‌های جذب بازیکن، به افزایش سرمایه‌گذاری برای بازیکن‌سازی رو آورده است.
تاریخ: 19 شهریور 1403
شناسه: 70844

در حالی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال انگلیس در فصل نقل و انتقالات تابستانی نزدیک به 2.3 میلیارد یورو برای خرید بازیکن هزینه کرده‌اند که باشگاه منچسترسیتی، قهرمان لیگ جزیره و یکی از ثروتمندترین و پرخرج‌ترین باشگاه‌های فوتبال جهان، تابستان امسال فقط 25 میلیون یورو برای خرید بازیکن جدید هزینه کرده است.

به گزارش فاینشنال تایمز، صرفه‌جویی در پنجره تابستانی جدیدترین نشانه تلاش چند ساله سیتی برای انجام هزینه‌های پایدار برای خرید بازیکن است تا این تصویر که سیتی پرخرج‌ترین باشگاه لیگ برتر انگلیس است را تغییر دهد.

سیتی طی 11 فصل و در بازه زمانی 2019-2008، 1.69 میلیارد یورو برای خرید بازیکن هزینه کرد که بیشتر از تمام رقبای خود در لیگ برتر فوتبال انگلیس است. با این حال اخیراً، منچسترسیتی و مالک آن، سیتی فوتبال گروپ به دنبال این است که بدون نیاز به خریدهای بزرگ، تسلط خود را بر فوتبال انگلیس حفظ کند.

سیتی علیرغم ثبت خرج خالص کمتری نسبت به رقبای اصلی، قدرت خود برای تکرار عنوان قهرمانی در لیگ برتر انگلیس حفظ کرده است و سیتزن‌ها در فصل 2024-2023 برای چهارمین بار متوالی قهرمان لیگ برتر انگلیس شدند.

منچسترسیتی به دنبال ثبات مالی پایدار

فران سوریانو، مدیر اجرایی گروه فوتبال سیتی، در صحبت با فایننشال تایمز، اذعان کرد که این باشگاه در پنجره نقل و انتقالات تابستانی 116 میلیون یورو سود خالص داشته است. سیتی در نقل و انتقالات تابستانی 141 میلیون یورو درآمد کسب کرده که 75 میلیون یورو را این تیم به خاطر موافقت با جدایی جولیان آلوارز و پیوستن این بازیکن به تیم فوتبال اتلتیکو مادرید به دست آورد.

سوریانو گفت: «وضعیت مالی ما بسیار پایدار است زیرا وضعیت فوتبال ما بسیار با ثبات است.پیشنهاد خوبی برای جذب آلوارز دریافت کردیم و سود فوق العاده‌ای داشتیم اما روی آن حساب نمی‌کردیم. هدف منچسترسیتی برد و پایداری مالی است. اینطور نیست که هر سال سود فوق‌العاده‌ای کسب کنید. ما باید فرض کنیم که این فراز و نشیب دارد.»

به گفته سوریانو، موقعیت قوی باشگاه در لیگ برتر انگلیس با هدایت پپ گواردیولا سبب شده این تیم روند صعودی پایداری را در کسب نتایج و جام‌های قهرمانی داشته باشد تا رویکرد سیتی که عادت به ایجاد هزینه‌های کلان در بازار نقل و انتقالات دارد، تغییر کند.

سوریانو گفت: «یک عنصر ثبات وجود دارد که به ما کمک زیادی می‌کند. تیم‌های دیگر هر دو سال یک بار مربی را عوض می‌کنند و این مسئله سبب می‌شود تیم با توجه به تفکرات مختلفی که سرمربیان جدید دارند، هر فصل در نقل و انتقالات، بازیکنان زیادی را جذب کنند.»

البته در پس زمینه کاهش هزینه‌های تیم فوتبال منچسترسیتی، ادامه نبرد حقوقی این باشگاه با سازمان لیگ برتر فوتبال انگلیس بر سر 100 اتهام مالی علیه این تیم نیز پنهان است.

سازمان لیگ برتر فوتبال انگلیس، سیتی را به عدم ارائه اطلاعات دقیق در مورد امور مالی و پرداخت‌های خود به بازیکنان و مدیران، نقض قوانین سود و پایداری و عدم همکاری با تحقیقات خود متهم کرد. تایمز گزارش داده است که این پرونده به زودی در یک کمیسیون مستقل بررسی خواهد شد.

قهرمان لیگ برتر انگلیس بخشی از شبکه گسترده‌تری از باشگاه‌ها است که زیر چتر گروه فوتبال سیتی فعالیت می‌کنند.. اکثریت این گروه متعلق به شیخ منصور بن زاید آل نهیان، یکی از اعضای میلیاردر خانواده حاکم ابوظبی است که در سال 2008 باشگاه منچسترسیتی را تصاحب کرد و پس از آن هزینه‌های زیادی را در بازار نقل و انتقالات انجام داد. علاوه بر این شرکت آمریکایی سرمایه‌گذاری Silver Lake از آن زمان تاکنون 18 درصد از سهام این شرکت را در اختیار گرفته است.

کاهش هزینه‌های نقل و انتقالات، افزایش هزینه دستمزدها

فعالیت محدود منچسترسیتی در بازار نقل و انتقالات امسال و هزینه‌های اندک با هزینه‌های سخاوتمندانه آن در سایر زمینه‌ها در تضاد است. دستمزد باشگاه در فصل 2023- 2022 نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یافت و به 423 میلیون پوند رسید. این مبلغ با پاداش‌های پرداخت شده به بازیکنان برای کسب سه‌گانه لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا در آن فصل افزایش یافت.

سیتی همچنین هزینه‌های زیادی را برای توسعه فوتبال جوانان انجام داده است، اگرچه این سرمایه‌گذاری‌ها در حال بازدهی است. فیل فودن، یکی از ستاره‌های تیم اصلی این باشگاه است که از آکادمی جوانان باشگاه منچستر سیتی رشد کرد.

 این باشگاه 24 میلیون یورو از طریق فروش بازیکنان آکادمی، در بازار نقل و انتقالات، به دست آورد که شامل سود 18 میلیون یورویی فروش لئام دلپ به ایپسویچ تاون در تابستان امسال است.

خلدون المبارک، مدیر اجرایی صندوق سرمایه‌گذاری ابوظبی مبادله و رئیس گروه فوتبال سیتی، گفت که آکادمی باشگاه در حال پرورش استعدادهای جدید برای تیم اصلی و ایجاد بازده مالی مداوم قابل اعتماد است.

مبارک افزود: «در سال 2014، زمانی که آکادمی فوتبال شهر افتتاح شد، به اشتباه توسط برخی به‌عنوان یک پروژه بیهوده تلقی شد. در واقع، این محصول شش سال برنامه‌ریزی و کار سخت برای ایجاد یک خط تولید بی‌سابقه استعدادهای فوتبال است که پایدار خواهد بود.»

قوانین جدید مالی فوتبال انگلیس سبب تغییر رویکرد سیتی شد؟

با این حال آندره‌آ سارتوری، بنیانگذار موسسه مشاوره فوتبال بنچمارک، معتقد است که استراتژی سیتی ممکن است منعکس‌کننده فشارهای سخت‌تر محدودیت‌های مخارج برای باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس باشد.

لیگ برتر انگلیس در این فصل در حال آزمایش قوانین جدید برای هزینه باشگاه‌های فوتبال است که هزینه باشگاه برای بازیکنان را محدود می‌کند. این قوانین، کل هزینه‌ها را به 85 درصد از درآمدهای فوتبال، به‌اضافه یا منهای سود خالص یا زیان ناشی از تجارت بازیکن محدود می‌کند.

قوانین بازنگری شده برخلاف قوانین قبلی است که به باشگاه‌ها اجازه می‌داد در طول سه فصل تا 105 میلیون پوند ضرر کنند. همچنین سیتی و سایر باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان اروپا با هدفی مشابه اما سخت‌گیرانه‌تر بر اساس هزینه تنها ۷۰ درصد درآمدهای فوتبال از سال ۲۰۲۵ روبرو خواهند شد.

سارتوری گفت: «مقررات سخت‌گیرانه‌تر و تمایل [سیتی] برای تبدیل‌شدن به یک باشگاه پایدار نیز ممکن است محرک استراتژی سرمایه‌گذاری ورزشی آن‌ها باشد.»

با این حال، افراد نزدیک به منچسترسیتی اصرار داشتند که تغییر قوانین مالی عامل مهمی در ایجاد هزینه کم تابستان امسال در بازار نقل و انتقالات نیست. باشگاه منچسترسیتی سود خالص 80 میلیون پوندی را برای سال منتهی به 30 ژوئن 2023 گزارش کرد که از 41 میلیون پوند سال قبل بیشتر بود. سود 2022-،2023 ناشی از سود 122 میلیون پوندی از فروش بازیکنان بود.

طبق گفته سوریانو، باشگاه‌های فوتبال عموماً در نگرش خود به بازار نقل و انتقالات حرفه‌ای‌تر می‌شوند: «شما امروز دیگر نمی‌توانید بازیکنان گران‌قیمت را خریداری کنید و در عرض چند دقیقه تصمیم بگیرید. این همان چیزی است که یک دهه پیش در فوتبال به‌طور کلی اتفاق می‌افتاد. امروز اما نوع نگاه به جذب بازیکنان، به معنای واقعی به طرز چشمگیری تکامل‌یافته است.»

موضوعات :
در همین رابطه