تحلیلگران بین المللی بررسی کردند

پیامدهای جهانی کاهش تقاضای نفت در چین

کاهش قیمت جهانی نفت در حال ایجاد مرکز توجهی جدید روی تاثیر نوسانات چین در بازارهای جهانی نفت است و این تمرکز می‌تواند به‌مرور از تغییری اساسی پرده بردارد.
تاریخ: 27 شهریور 1403
شناسه: 70916

چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است و نوسان تقاضا و حتی توقف رشد تقاضا در این کشور منجر به کاهش قیمت‌های جهانی خواهد شد. از سویی دیگر، تشنگی آینده چین برای نفت نیز به تعیین زمان اوج تقاضای کل جهان کمک خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران آژانس بین‌المللی انرژی رکود اخیر چین «حادتر از حد انتظار» بوده است. به همین دلیل است که به گفته آژانس بین‌المللی انرژی رشد مصرف جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کمترین میزان از سال ۲۰۲۰ بوده است. باوجود عرضه جهانی فراوان، قیمت‌ها باوجود خطرات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و اوکراین به پایین‌ترین سطح خود از اواخر سال ۲۰۲۱ کاهش‌یافته است. پل سانکی، تحلیلگر کهنه‌کار نفت، باور دارد که اگر « چین عطسه ‌کند، نفت به‌شدت سرما می‌خورد».

واردات نفت خام چین بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ دو برابر شد و به بیش از 11 میلیون بشکه در روز رسید؛ اما اکنون به نظر می‌آید چندین دهه رشد فزاینده به پایان رسیده است.

به گزارش بلومبرگ از منظر ساختاری، اکنون بعید به نظر می‌رسد که چین دیگر برای بازار نفت و حتی دیگر بازارهای مصرفی غول چندان بزرگی نیست. اقتصاد ضعیف چین برخی از این تغییرات را توضیح می‌دهد. اما آژانس بین‌المللی انرژی فراتر از این تغییرات را می‌بیند.

تحلیلگران آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان می‌کنند که افزایش سریع کاربری خودروهای برقی تقاضای سوخت جاده‌ها را کاهش می‌دهد و هم‌زمان، قطارهای سریع‌السیر سفرهای هوایی داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از سویی دیگر کامیون‌های سنگین به‌طور فزاینده‌ای به استفاده از گاز طبیعی یا باتری رو آورده‌اند.

درواقع مسیر اقتصاد چین این سؤال گسترده‌تر را مطرح می‌کند که چه زمانی رشد تقاضای جهانی متوقف خواهد شد، بحثی که برای بازارها و آب‌وهوا پیامدهای زیادی در پی خواهد داشت.

تحلیلگران آژانس بین‌المللی انرژی باور دارند که عصر جدید اقتصاد چین این دیدگاه آن‌ها را تقویت می‌کند که عطش جهانی نفت سرانجام در این دهه متوقف خواهد شد. به گفته آن‌ها در بسیاری از کشورها عطش نفت متوقف و یا حتی کم خواهد شد.

آرجون مورتی، تحلیلگر بازار نفت، تردید دارد که چین به این زودی‌ها بتواند به اوج تقاضای دائمی خود نزدیک شود، بااین‌حال، به گفته او با توجه به بلوغ جمعیتی و تصویر کلان اقتصادی چین، او احتمال می‌دهد که در سال‌های آینده این کشور قادر نخواهد بود که محرک اصلی تقاضا برای نفت جهانی باشد.

موضوعات :
در همین رابطه