عقب گرد شاخص مدیران خرید در اروپا

فعالیت تجاری منطقه یورو با کاهش غیرمنتظره روبرو شد

نتیجه نظرسنجی شاخص مدیران خرید نشان داد که فعالیت تجاری منطقه یورو در ماه سپتامبر به‌شدت و به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش‌یافته است، زیرا بخش خدمات در این بلوک کم رونق شده و رکود در بخش تولید شتاب گرفته است.
تاریخ: 03 مهر 1403
شناسه: 70999

 گزارش جدید و ناامیدکننده شاخص مدیران خرید منطقه یورو علاوه بر کاهش شدید فعالیت تجاری در این منطقه، نشان می‌دهد که رکود به‌طور گسترده در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، عمیق‌تر شده و فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه پس از تقویت بازی‌های المپیک، در ماه آگوست به انقباض بازگشته است.

هم‌زمان با انتشار این گزارش یورو به‌شدت سقوط کرد و در مسیر بزرگ‌ترین کاهش روزانه خود در برابر دلار در بیش از سه ماه گذشته قرار گرفت. این وضعیت احتمال تسهیل بیشتر سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی اروپا را افزایش داده است.

شاخص اولیه مدیران خرید منطقه یورو که توسط S&P Global گردآوری‌شده است، در این ماه از ۵۱ در آگوست به ۴۸٫۹ سقوط کرد. نظرسنجی رویترز کاهش متوسط ​​به ۵۰٫۵ را پیش‌بینی کرده بود.

برت کولین، اقتصاددان دراین‌باره گفت که همان‌طور که شعله المپیک خاموش شد، خوش‌بینی منطقه یورو هم خاموش شد. افزایش شاخص PMI در ماه آگوست با کاهش شدید در ماه سپتامبر مواجه شد. این موضوع با محو شدن نگرانی‌های مربوط به تورم، نگرانی‌های رشد را در این بلوک افزایش می‌دهد.

تقاضای کلی با سریع‌ترین نرخ در هشت ماه گذشته کاهش‌یافته است. شاخص کسب‌وکار جدید هم از ۴۹٫۱ به ۴۷٫۲ سقوط کرده است. شاخص مدیران خرید خدمات از ۵۲٫۹ به ۵۰٫۵ سقوط کرد که کمتر از همه انتظارات در نظرسنجی رویترز بود که کاهش کمتری را به ۵۲٫۱ پیش‌بینی کرده بود.

بازده اوراق قرضه دولتی منطقه یورو براساس داده‌های جدید کاهش‌یافته و بازده بدهی آلمان بیشترین کاهش را داشته است. اقتصاد آلمان در سه‌ماهه دوم ۰٫۱ درصد کاهش یافت و نظرسنجی روز دوشنبه نشان داد که رکود خود را در سه‌ماهه سوم تمدید کرده است.

رکود معمولاً به‌عنوان دو فصل متوالی انقباض تعریف می‌شود. سیروس د لا روبیا، اقتصاددان ارشد در بانک تجاری هامبورگ، با پیش‌بینی کاهش ۰٫۲ درصدی اقتصاد آلمان در این سه‌ماهه، گفت که به نظر می‌رسد که رکود فنی درراه است.

اندرو کنینگهام اقتصاددان کپیتال اکونومیکس می‌گوید که اتفاق مثبت این است که فشارهای قیمتی در حال کاهش است. این امر برای بانک مرکزی اروپا اطمینان‌بخش خواهد بود و شاید شانس کاهش نرخ بهره سپرده را دوباره در ماه اکتبر افزایش دهد.

در ۱۲ سپتامبر، بانک مرکزی اروپا دوباره نرخ بهره را کاهش داد و با کاهش تورم و کاهش رشد اقتصادی در منطقه یورو، مسیری رو به کاهش را برای هزینه‌های استقراض در ماه‌های آینده در پیش گرفت. اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا هفته گذشته گفت که بانک مرکزی اروپا باید به کاهش تدریجی نرخ بهره ادامه دهد، اما ممکن است در صورت تزلزل اقتصاد، کاهش نرخ بهره را تسریع کند.

بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال کاهش سیاست‌های پولی خود هستند. بانک مرکزی چین روز دوشنبه برای اولین بار پس از چند ماه پول نقد به سیستم بانکی این کشور عرضه کرد درحالی‌که فدرال رزرو آمریکا هفته گذشته مجموعه کاهش نرخ بهره را با کاهش بیش‌ازحد معمول ۵۰ واحد پایه آغاز کرد.

در همین حال، در انگلیس، کسب‌وکارها نیز از کاهش رشد در این ماه خبر دادند که به‌طور بالقوه بانک انگلستان را تشویق می‌کند تا دوباره نرخ‌های بهره را کاهش دهد.

شاخص مدیران خرید که تولید منطقه یورو را پوشش می‌دهد و بیش از دو سال است زیر ۵۰ بوده و ۴۵٫۶ پیش‌بینی‌شده بود، از ۴۵٫۸ به ۴۴٫۸ کاهش‌یافته است. شاخص تولید هم از ۴۵٫۸ به ۴۴٫۵ کاهش‌یافته است. خوش‌بینی کسب‌وکار کاهش‌یافته و نشان می‌دهد که مدیران خرید انتظار یک چرخش قریب‌الوقوع را ندارند، درحالی‌که شاخص تولید آتی کارخانه از ۵۷٫۵ به پایین‌ترین سطح ۱۱ ماهه ۵۲ سقوط کرده است.

در همین رابطه