رادیو مجازی اتاق ایران: 21 شهریور 1403

هشدار رئیس سابق بانک مرکزی اروپا

اروپا برای جذب رقبای جهانی نیاز به «سرمایه‌گذاری کلان» دارد

ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا، از اتحادیه اروپا خواست تا سیاست‌های صنعتی خود را هماهنگ کند و تصمیمات سریع‌تری در راستای بهبود اقتصادی اتخاذ نماید.

22 شهریور 1403
کد خبر : 70867
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 گزارشی جدید می‌گوید که اگر اروپا قصد دارد اقتصادش را همگام با اقتصاد آمریکا و چین نگه دارد، باید سرمایه‌گذاری عظیمی را آغاز کند. این گزارش که توسط ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا تهیه‌شده است خواستار استقراض مشترک برای افزایش سرمایه‌گذاری ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیارد یورویی برابر ۸۲۹ تا ۸۸۵ میلیارد دلار در سال شد تا اقتصاد اروپا بتواند با استانداردهای زیست‌محیطی بالا را در بحبوحه افزایش ناامنی جهانی و چالش‌های اقتصادی رقابتی نگه دارد.

افزایش سرمایه‌گذاری موردنیاز این گزارش که سال گذشته به سفارش رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، تهیه‌شده است، تقریباً ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا است.

بازی براساس قوانین

دراگی در کنفرانسی خبری در بروکسل حین ارائه گزارش خود گفت که برای اولین بار از زمان جنگ سرد، باید واقعاً از حفظ خود بترسیم و دلیل واکنش یکدست هرگز تا این حد قانع‌کننده نبوده است. دراگی با معرفی طرح اولیه خود برای «استراتژی صنعتی جدید» براساس حدود ۱۷۰ پیشنهاد، گفت که نیازهای سرمایه‌گذاری گسترده است اما اگر اروپا بخواهد در دوران افزایش اصطکاک جهانی اقتصاد سبز و دیجیتال خود را رقابتی‌تر نگه دارد، به «تغییر بنیادین» نیاز دارد. به گفته او اروپا بازترین اقتصاد جهان است، بنابراین وقتی شرکای این قاره طبق قوانین بازی نمی‌کنند، آسیب‌پذیرتر از دیگران خواهد شد.

دراگی با هشدار نسبت به اینکه اروپا در حال ورود به عصر جدیدی است، و با رقابت بیشتر کشورهای خارجی و کاهش دسترسی به بازارهای خارجی مواجه است، زیرا رقبا به‌طور فزاینده موانعی را برای تجارت آزاد ایجاد می‌کنند، به «شکاف گسترده» در رشد اقتصادی اشاره کرد که بین اتحادیه اروپا و آمریکا، عمدتاً به‌واسطه کاهش شدید رشد بهره‌وری در اروپا ایجادشده است.

به گفته او روند رشد برای مدت طولانی در اروپا کند شده است، اما ما آن را نادیده گرفته‌ایم. اکنون دیگر نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اکنون شرایط تغییر کرده است: تجارت جهانی در حال کند شدن است، اقتصاد چین درواقع بسیار کند شده است و دسترسی به بازارهای آن بسیار برای ما دشوارتر شده است و ما تأمین‌کننده اصلی انرژی ارزان خود، روسیه را ازدست‌داده‌ایم.

این گزارش به ضعف اتحادیه اروپا در فناوری‌های نوظهور که باعث رشد اتحادیه در آینده می‌شود، به‌عنوان یک موضوع کلیدی اشاره‌کرده است. دراگی تأکید دارد که اروپا باید به مکانی تبدیل شود که در آن نوآوری شکوفا می‌شود.

شرایط سیاسی

درحالی‌که تعداد کمی می‌توانند چالش‌های ارائه‌شده در گزارش را زیر سؤال ببرند، درخواست اتحادیه اروپا برای صدور بدهی مشترک جدید برای افزایش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری بسیار بحث‌برانگیزتر است. اتحادیه اروپا به‌طور مشترک ۸۰۰ میلیارد یورو برابر 890 میلیارد دلار برای حمایت از اقتصاد کشورهای عضو که به‌شدت از همه‌گیری کووید آسیب‌دیده‌اند وام گرفته است، اما این مفهوم همچنان به‌شدت تفرقه‌انگیز است.

فرانسه بزرگ‌ترین حامی این ایده یعنی دریافت وام مشترک جدید است، اما کشورهای دیگر، ازجمله آلمان و هلند، با آن مخالف هستند، زیرا می‌ترسند مجبور شوند پول بیشتری برای جبران خسارت به کشورهای جنوب اروپا کمک کنند. در پاسخ به این گزارش، دولت هلند گفت که تنها با برخی پیشنهاد‌های اصلاحی موافق است.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان، گفت که وام مشترک مشکلات ساختاری در اتحادیه اروپا را حل نخواهد کرد و تأکید کرد که مشکل اصلی کمبود یارانه نیست، بلکه بوروکراسی و اقتصاد برنامه‌ریزی‌شده است. دراگی با آگاهی از این چالش گفت وام‌های مشترک تنها در صورتی امکان‌پذیر است که شرایط سیاسی و نهادی برآورده شود.

منبع: الجزیره

در همین رابطه