یادداشت رضا پدیدار به مناسبت روز جهانی استاندارد

استاندارد، دیدگاهی مشترک برای زندگی باکیفیت

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و استاندارد اتاق ایران معتقد است: استانداردها، بیانگر دیدگاه مشترک برای جهانی بهتر هستند که تولید کالای با کیفیت و اعتماد مصرف کنندگان را تضمین می‌کنند .
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
تاریخ: 23 مهر 1403
شناسه: 71188

پشت توسعه استانداردها، گروه‌های مشترکی از کارشناسان صنعت در کمیته‌هایی مختلف گرد هم آمده‌اند تا در مورد راهنمایی‌های بنیادین در مورد روش صحیح انجام کارها به توافق برسند و موارد مختلفی را که باید که تمام نیازهای کاربران را پوشش دهد، تایید کنند.

اندیشه تشکیل سازمان بین‌المللی استاندارد در چهاردهم اکتبر 1947 در نشست روسای موسسه‌های استاندارد 25 کشور در لندن شکل گرفت و از سال 1975، 14 اکتبر برابر 23 مهرماه به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نام‌گذاری شد.

به‌بیان‌دیگر روز جهانی استاندارد که در 14 اکتبر در سال برگزار می‌شود درواقع ادای احترام به متخصصان سراسر جهان است که استانداردهای بین‌المللی را توسعه می‌دهند. از طرفی می‌توان گفت که این استانداردها موانع فنی تجارت را از بین می‌برند و زنجیره تأمین را بهبود می‌بخشند.

همچنین رعایت این استانداردها به مصرف‌کنندگان نیز کمک می‌کند تا با اطمینان کالا و خدمات خود را انتخاب کنند. درواقع در روز یادشده، نمایندگانی از 25 کشور در شهر لندن در یک گردهمایی مشترک درباره یک سازمان بین‌المللی متمرکز بر تقویت استانداردهای جهانی بحث و گفت‌وگو کنند که یک سال بعد نتیجه داد و سازمانی بین‌المللی با مسئولیت نظارتی و تسهیل‌کننده استانداردسازی معیارهایی را پیشنهاد کرد تا در تحقق این مهم تضمین‌کننده تولید و ارائه مواد محصولات، فرایندها، خدمات، سیستم‌ها یا افراد برای تأمین اهداف مورد نظرشان مناسب هستند. در تفکر اصلی این مهم می‌توان گفت که اکثر مردم استانداردها را بدیهی می‌دانند؛ اما واقعیت این است که بسیاری از تجربیات روزمره ما بدون آن‌ها نمی‌توانستند اتفاق بیفتد.

از طرفی دولت‌ها از استانداردها برای کمک به تعیین معیار فنی در مقررات استفاده می‌کنند. از آنجایی که آن‌ها توسط طیف وسیعی از کارشناسان توسعه‌یافته‌اند و براساس اجماع ایجادشده‌اند، تعادلی از دیدگاه‌های اصولی مختلف را در خود جای داده و شیوه‌های مورد توافق در صنعت را منعکس می‌کنند. به‌بیان‌دیگر می‌توان گفت که در دنیای کسب‌وکار و صنعت، از استانداردها برای اعتماد به مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود.

استانداردها بخشی از یک سیستم کنترل و تعادل هستند که تضمین می‌کنند تولیدکنندگان به‌طور ایمن کار و کالاهای یا کیفیتی تولید ‌کنند که مردم به آن‌ها اعتماد دارند.

استانداردها به از بین بردن موانع تجارت کمک می‌کنند تا معیار مشخص برای کالاها بین کشورهای مختلف در بازارهای جهانی وجود داشته باشد. در این باره متخصصان در اکثر کشورهای جهان اعتقاد دارند که با وجود نقش حفاظتی استانداردها در همه جنبه‌های زندگی روزانه با بسیاری از ما وجود استانداردها را بدیهی میدانیم و کمتر به چگونه ایجاد آن‌ها فکر می‌کنیم. بنابراین در روز جهانی استاندارد می‌توانید کمی در مورد اینکه چگونه استانداردهای بین‌المللی مختلف موجب بهبود شرایط زندگی شما شده‌اند، فکر کنید و در مورد نحوه تأثیر آن‌ها بر محصولات و خدمات مورد استفاده‌تان بخوانید.

در این زمینه و در روز جهانی استاندارد از سازمان‌های استاندادساز ملی و بین‌المللی حمایت کنید. در سازمان‌های استاندارد، هزاران ذهن درخشان و شخصیت‌های خیره‌کننده به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنند تا خط‌مشی‌هایی را که از ما محافظت می‌کنند، وضع و بازنگری کنند و تکامل دهند. بنابراین خوب است که در این روز به هر نحوی که می‌توانید از آن‌ها حمایت کنید. بزرگداشت این مزیت‌هایی که اشاره شد به‌طور خلاصه عبارت‌اند از:

1- روز جهانی استاندارد، سازندگان استانداردها را تشویق می‌کند.

2- روز جهانی استاندارد، به تنظیم دستورالعمل‌های تجارت بین‌المللی کمک می‌کند.

3- روز جهانی استاندارد، به جهان کمک می‌کند تا فکر کند.

بدین ترتیب می‌توان گفت که استانداردها، بیانگر دیدگاه مشترک، برای جهانی بهتر است. پشت توسعه استانداردها، گروه‌های مشترکی از کارشناسان صنعت در کمیته‌هایی مختلف گرد هم آمده‌اند تا در مورد راهنمایی‌های بنیادین در مورد روش صحیح انجام کارها به توافق برسند، و موارد مختلفی را که باید که تمام نیازهای کاربران را پوشش دهد، تایید کنند.

این افراد همواره تلاش کرده‌اند که در ایجاد هر چیزی، منافع شما را در نظر بگیرند. بنابراین روز جهانی استاندارد، درباره قدردانی از اقدامات مفید و کاربردی انسان است. استانداردهایی که در قلب زندگی مدرن ما قرار دارند و زندگی ایمن امروزی را فراهم کرده‌اند؛ ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود که هر ساله به منظور گرامیداشت این روز بزرگ در فضای علمی، اجرایی و تخصصی، تمام دست‌اندرکاران تولید و توزیع کارها و خدمات به برنامه‌های مشروحه زیر با اعمال تفکر و اندیشه درونی و بیرونی اقدام کنند:

1- انتشار مقالات و گزارش‌هایی درباره اهمیت استاندارها و تأثیر آن‌ها برای صنایع مختلف و زندگی روزمره

2- اعطای جوایز و تقدیرنامه‌ها در توسعه و ترویج استانداردها

3- برگزاری نمایشگاه‌هایی که در آن‌ها محصولات و خدمات استانداردشده به نمایش گذارده شود و به معرفی تکنولوژی‌های جدید و محصولات با کیفیت کمک کند.

4- برگزاری کمپین‌های آگاهی رسانه برای درک اهمیت از استانداردها جهت عموم مردم و به‌ویژه متخصصان امر

5- صدور بیانیه‌ها و پیام‌های رسمی مبنی بر اهمیت استانداردها و همکاری‌های ملی و بین‌المللی.

در خاتمه در روز جهانی استاندارد word standard day از تلاش‌های هزاران نفر از متخصصان در سراسر جهان به‌ویژه کشور عزیزمان ایران که در توسعه و ترویج استانداردهای بین‌المللی مشارکت دارند، تقدیر کرده و قدردان زحمات و تلاش‌های اثربخش و مؤثرشان در تمام صحنه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور باشیم.

در همین رابطه