رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار دار

آینده دشواری در انتظار اقتصاد جهانی است

مدیر صندوق بین‌المللی پول در سخنرانی پیش از نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، تصویری هشداردهنده از آینده اقتصاد جهانی ارائه کرد.
تاریخ: 29 مهر 1403
شناسه: 71253

کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین‌المللی پول گفت: پیش‌بینی‌های جدید صندوق بین‌المللی پول حاکی از آینده دشواری برای اقتصاد جهانی است زیرا جهان با رشد ضعیف میان‌مدت، تشدید تنش‌های تجاری و سطوح بالای بدهی مواجه خواهد بود؛ اما هنوز می‌توان کارهای زیادی برای تقویت رشد، کاهش بدهی و ایجاد اقتصاد انعطاف‌پذیرتر انجام داد.

جورجیوا به‌صورت ویژه نسبت به قیمت‌های بالای مداوم که به‌طور نامتناسبی بر قشر فقیر تأثیر می‌گذارد و پتانسیل تشدید درگیری خاورمیانه برای بی‌ثبات کردن اقتصادهای منطقه و بازارهای جهانی کالا هشدار داد.

او همچنین نسبت به افزایش هزینه‌های نظامی که بر بودجه موجود برای سایر اولویت‌ها، ازجمله کمک به کشورهای درحال‌توسعه تأثیر می‌گذارد، ابراز نگرانی کرد.

جورجیوا که دومین دوره ۵ ساله خود را در این ماه آغاز کرد، گفت که افزایش حمایت گرایی و افزایش محدودیت‌های تجاری اقتصاد جهانی را شکسته، رشد تجارت را محدود کرده و روند سرد شدن اقتصادی که درحال‌توسعه سرد شدن بود را سرعت بخشیده است.

او در جریان بحث و گفتگو در مقر صندوق بین‌المللی پول در آستانه نشست بزرگ سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی گفت که فوق‌العاده بدبین نیست، زیرا با توجه به مسیر اقتصاد جهانی، می‌توان بهتر عمل کرد، اما هم‌زمان احتمال عملکرد بد هم وجود دارد. او گفت که تجارت جهانی دیگر قدرت خود را به‌عنوان موتور رشد ازدست‌داده، اما به سمت معکوس حرکت نکرده است. دهه‌ها وابستگی متقابل عاملی تعدیل‌کننده برای افزایش محدودیت‌های تجاری ایجادشده از زمان همه‌گیری کرونا بوده است.

جورجیوا هم‌زمان بر وجود خبرهای خوبی ازجمله عقب‌نشینی تورم جهانی و بازگشت ثبات قیمت اشاره کرد. به گفته او علیرغم شروع کاهش نرخ‌های فدرال رزرو آمریکا در رکود نبوده است و انتظار می‌رود تعداد بیکاران در این کشور نسبتاً پایین بماند.

جورجیوا با اشاره به پیش‌بینی‌های اقتصادی متفاوت برای بازیگران اصلی اقتصاد جهانی گفت که پیش‌بینی‌های ما به ترکیبی دشوار از رشد پایین و بدهی بالا اشاره دارد. به گفته او رشد چین در حال کاهش است درحالی‌که رشد هند شتاب گرفته است.

همچنین به گفته او آمریکا عملکرد خوبی داشته است اما اروپا می‌توانست بهتر عمل کند. رشد کلی برای ریشه‌کن کردن فقر در جهان، ایجاد تعداد مشاغل موردنیاز یا ایجاد درآمدهای مالیاتی موردنیاز برای خدمات‌دهی به بدهی‌های سنگین و سرمایه‌گذاری کافی نخواهد بود.

جورجیوا با اشاره به اینکه یک سناریوی نامطلوب «شدید اما قابل‌قبول» می‌تواند بدهی را ۲۰ درصد بالاتر از پیش‌بینی فعلی قرار دهد، گفت که بدهی عمومی بالا و فزاینده چشم‌انداز را نگران‌کننده‌تر کرده است. این بدان معناست که دولت‌ها با انتخاب‌های دردناکی در مورد محل خرج کردن بودجه‌های گران‌بها روبرو خواهند شد و چالش‌ها در اقتصادهای نوظهور حتی بیشتر خواهد بود.

به گفته او برای تغییر مسیر و تشویق بیشتر به رشد، کشورها باید بدهی خود را کاهش دهند، بافرها را برای شوک بعدی بازسازی کنند، هزینه‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهند. او با اشاره به چالش‌های تجاری مداوم، گرم شدن سریع غیرمنتظره سیاره زمین و رشد سریع فناوری هوش مصنوعی که نیازمند قوانین مقرراتی و اخلاقی جهانی است، گفت که اکنون همکاری جهانی مهم‌تر از هرزمانی است.

موضوعات :
در همین رابطه