رادیو مجازی اتاق ایران - 4 مهر 1403

هشدار دوباره جی پی مورگان

بی‌ثباتی ژئوپلیتیک، اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند

یک سال پس‌ازاینکه جی پی مورگان چیس، وضعیت ژئوپلیتیک را به‌عنوان بزرگ‌ترین ریسک برای اقتصاد جهان معرفی کرد، مدیرعامل این شرکت دوباره زنگ خطر را به صدا درآورد و هشدار داد که وضعیت ثبات جهانی رو به وخامت گذاشته است.

06 مهر 1403
کد خبر : 71015
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جیمی دیمون مدیرعامل جی پی مورگان، در طول سفر خود به هند در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هشدار او تماماً ژئوپلیتیکی است که ممکن است وضعیت اقتصاد جهان را تعیین کند.

به گفته دیمون، وضعیت ژئوپلیتیک جهان در حال بدتر شدن است، نه بهتر شدن. احتمال بروز حوادث در تأمین انرژی وجود دارد. مشخص نیست که آیا کشورهای دیگر هم درگیر این موضوع خواهند شد یا نه. در حال حاضر جنگ‌های زیادی هم‌زمان در حال وقوع هستند.

دیمون باور دارد که بی‌ثباتی ژئوپلیتیک بزرگ‌ترین هشدار درباره وضعیت اقتصاد جهانی است. این مصاحبه تقریباً یک سال پس‌ازآن انجام شد که دیمون پس از حمله روسیه به اوکراین، وضعیت ژئوپلیتیک را بزرگ‌ترین خطری که جهان با آن روبرو خواهد بود، خطری بزرگ‌تر از تورم بالا یا رکود اقتصادی آمریکا نامید.

پس از یک دوره طولانی تورم چسبنده، فدرال رزرو چهارشنبه گذشته یک کاهش شدید نرخ را انجام داد که اولین کاهش از ماه مارس ۲۰۲۰ به شمار می‌رود. معامله گران در پی این کاهش شاخص S&P ۵۰۰ را به بالاترین قیمت در روز دوشنبه سوق دادند.

اما دیمون نسبت به اقتصاد آمریکا و سیاست قیمت‌گذاری بازارها ابراز تردید کرد. او گفت که خوش‌بینی او برای طولانی‌مدت است، اما در کوتاه‌مدت، نسبت به دیگرانی که می‌گویند همه‌چیز عالی خواهد بود شک دارم. بازارها طوری قیمت‌گذاری می‌کنند که گویی همه‌چیز عالی خواهد بود. بگذارید من در سمت محتاط این معادله باشم.

موضوعات :
در همین رابطه