در نشست فعالان اقتصادی کرمان با اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس

نظارت مجلس بر اجرای قوانین موجود تقویت شود

فعالان اقتصادی استان کرمان با انتقاد از معضلاتی نظیر بخشنامه‌های خلق‌الساعه و آئین‌نامه‌های جدید برای قوانین موجود، از اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس خواستند نظارت برای اجرای قوانین موجود را تقویت کنند.
تاریخ: 30 مهر 1403
شناسه: 71273

نشست فعالان اقتصادی کرمان با رئیس و اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در محل اتاق کرمان برگزار شد. بحث درباره چالش‌های مختلف از تعهدات ارزی تا بخشنامه‌های خلق‌الساعه از محورهای این نشست بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، لازم‌الاجرا شدن برنامه هفتم و آغاز کار مجلس و دولت را فرصت مناسبی برای آغاز نگرش جدید در اقتصاد دانست و افزود: ما در کرمان با تمام توان به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی آماده کار هستیم و امیدواریم همه ما بتوانیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست فعالان اقتصادی کرمان با اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ظرفیت تأمین اطلاعات طرح‌های استان را دارد و اتاق کرمان هم در ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی، تحلیل‌های مبتنی بر واقعیت را انجام می‌دهد. امیدواریم در روزهای پیش رو و در نشست با اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بتوانیم نقطه نظرات کارشناسی و جمع‌بندی شده بخش خصوصی را مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی می‌تواند بر اساس وظیفه قانونی خود بازوی مشورتی کمیسیون برنامه‌وبودجه باشد، اظهار کرد: اتاق کرمان آمادگی دارد هر کجا که لازم است با کارشناسان خود حضور یافته تا نقطه نظرات واقعی بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و قوانین لحاظ شود.

لزوم آشنایی کمیسیون برنامه‌وبودجه با ظرفیت‌های کرمان

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در این نشست تصمیمات کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی را بسیار اثرگذار دانست و گفت: تصمیمات این کمیسیون در کف جامعه، زندگی مردم و شرکت‌ها تأثیرگذار است و می‌تواند گشایش یا گرفتاری ایجاد کند، بنابراین امیدواریم اعضای کمیسیون با ظرفیت‌های استان کرمان بیشتر آشنا شده و این آشنایی در تصمیم‌گیری برای استان کمک‌کننده باشد.

دغدغه‌های فعالان اقتصادی کرمان از تعهدات ارزی تا بخشنامه‌های خلق‌الساعه

در ادامه این نشست فعالان اقتصادی استان کرمان در حوزه‌های مختلف به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند. عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با بیان اینکه در کشور ماشین تولید بخشنامه داریم، گفت: قوانین خوبی در کشور وجود دارد اما این قوانین با بخشنامه‌ها تغییر می‌کند.

عباس جبالبارزی، افزود: مجلس نهاد نظارتی است اما چرا بر این بخشنامه‌ها نظارت نمی‌کند؟ پیشنهاد می‌شود سیستمی طراحی شود تا بر اساس آن آئین‌نامه‌ها ابتدا با قانون تطبیق داده شده و سپس ابلاغ شوند.

وی مسئله بودجه کشور را نیز موردتوجه قرار داد و اظهار کرد: بودجه عمرانی کشور پنج درصد در نظر گرفته شده و باوجود تحریم‌های خارجی آیا با این بودجه می‌توان رشد 8 درصدی را محقق کرد؟ بنابراین یا باید تحریم‌ها حل شده و سرمایه‌گذار خارجی آورد تا بتوانیم به رونق فضای کسب‌وکار دست یابیم و یا باید منابع کشور را استفاده کرد.

جبالبارزی، ایجاد سامانه‌های متعدد برای ارائه گزارش فعالان اقتصادی، انحصار سازمان تأمین اجتماعی، اجرای ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع ترخیص کالا و تأمین آب و گاز شرکت شهرک‌های صنعتی از سوی دولت را موردتوجه قرار داد و خواستار حل این موضوعات شد.

دیگر عضو هیات رئیسه اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست مشکل تعهد ارزی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: کرمان یک استان صادراتی است که از بخش کشاورزی تا سنگ‌آهن و بسیاری از محصولات را صادر می‌کند، بنابراین نرخ ارز و بازگشت آن در زندگی کرمانی‌ها تأثیرگذار است.

آرش علوی، به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اشاره کرد و گفت: در اصلاحیه قانون در سال 1400 نیز تمام موارد بدبینانه، سخت‌گیرانه و عدم انعطاف تبدیل به قانون شده است.

وی با اشاره به ورود شرکت‌های دیگر مانند شرکت‌های خودروسازی به موضوع صادرات محصولات کشاورزی، افزود: ایرادی وجود ندارد که بازیگران جدید وارد این عرصه شوند اما کسی که سودش در محل انحصار و بازار محدود غیررقابتی خودرو است، نمی‌تواند به بازاری ورود کند که سبب ضرر بسیاری می‌شود.

رئیس کمیسیون معدن اتاق کرمان نیز با بیان اینکه بخشنامه‌های خلق‌الساعه، فعالان حوزه‌های کشاورزی و صنعت را درگیر کرده و مردم نمی‌دانند چه باید انجام دهند؟ گفت: درخواست داریم یک سال پای قانون بایستید.

مجید حجت، اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید از حقوق مردم دفاع کنند، بنابراین قوانین و بخشنامه‌ها باید کارشناسی شده و سپس ابلاغ شوند.

شکاف بین ارز یارانه‌ای و ارز آزاد باید کمتر شود

در ادامه نشست، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی، حضور اعضای این کمیسیون در استان‌های مختلف برای تصمیم‌گیری بهتر را مهم دانست و با اشاره به ظرفیت‌ها و محرومیت‌های استان کرمان، گفت: تمام نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه نکات مطرح شده در این نشست را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ می‌کنند.

غلامرضا تاجگردون، با بیان اینکه ایران باوجود همه بحران‌ها، جنگ و تحریم‌ها هنوز قوی و سرپا ایستاده و اقتصاد ایران نقاط قوت نیز دارد، افزود: عمده نکات مطرح شده در ارتباط با ناترازی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... است و در ناترازی‌های زیربنایی، عدم سرمایه‌گذاری و عدم تناسب رشد قیمت‌ها با شرایط اقتصادی نقش داشته است.

وی با بیان اینکه کشور دچار یک چالش جدی است و عامل آن کمبود منابع است، بیان کرد: به‌یک‌باره نمی‌توان شکاف بین نرخ ارز آزاد و ارز دولتی را حذف کنیم، اما باید کمک کرد تا این شکاف کمتر شود زیرا در غیر این صورت ناترازی‌ها بیشتر خواهد شد.

تاجگردون، با اشاره به اینکه هنوز ارز چهار هزار و 200 تومانی در کشور داریم که به تأمین داروهای خاص و برخی اقلام ضروری تخصیص داده می‌شود، اظهار کرد: سهم دولت در بودجه ۱۲ میلیارد دلار ارز است، درحالی‌که مصرف ارز یارانه‌ای کشور برابر با ۱۸ میلیارد دلار است که ۶ میلیارد دلار باقی‌مانده دیگر را بانک مرکزی برای تخصیص ارز کالاها باید از بازار و صادرکنندگان خریداری کند.

در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی به بیان دغدغه‌های خود پرداختند که حل مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی، توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در استان، قوانین بیمه‌ای و ضرورت برگزاری دوره‌هایی برای آموزش بیمه، درآمدهای دولت، حمایت از پارک‌های علم و فناوری، ارتقای توسعه فناوری‌های استان، معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان، کمبود برق، تأمین ارز، تفاوت قیمت تمام شده تولید با قیمت دستوری، معافیت‌های گمرکی برای ماشین‌آلات معدنی و خسارت‌های بخش کشاورزی ازجمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

موضوعات :
در همین رابطه