دبیر کل اتاق اردبیل خبر داد

احیای جایگاه اردبیل در بارانداز تجاری شمال ایران

دبیر کل اتاق اردبیل گفت: بخش عمده‌ای از تجارت ایران با جمهوری آذربایجان از طریق استان اردبیل انجام می‌شود و ما به‌عنوان شهروندان و مدیران این استان اصلی‌ترین نقش را در روابط ایران و آذربایجان انجام می‌دهیم.
تاریخ: 03 اسفند 1395
شناسه: 7143

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: باید جایگاه استان اردبیل در حوزه تجارت بین‌المللی به‌عنوان بارانداز موردتوجه قرار گرفته تا اردبیل حلقه اتصال روابط مشترک بین ایران و آذربایجان شود.

حسین وثوقی ایرانی در آستانه سفر وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان و هیئت همراه به اردبیل گفت: به دنبال مذاکرات رسمی وزرای ارتباطات ایران و وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان به‌عنوان روسای کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور و با توجه به اینکه در 3 سال گذشته روسای جمهور ایران و آذربایجان هفت بار باهم دیدار داشتند مقرر شد همایش تجاری ایران و آذربایجان در اردبیل برگزار شود.

دبیر کل اتاق اردبیل خاطرنشان کرد: تجار ما در بازار آذربایجان حضور قطعی و همیشگی داشته اند اما ضروری است بازار آذربایجان و مبادلات تجاری ارتقا یابد.

وثوقی ایرانی اضافه کرد: مدیران ما ضمن اینکه سعی می‌کنند جایگاه‌ها تقویت شود نیم‌نگاهی را نیز به بازارهای قفقاز، آسیای میانه و شرق اروپا دارند تا با خروج از صادرات تک‌محصولی به سمت صادرات متنوع حرکت کنند.

وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از تجارت ایران با جمهوری آذربایجان از طریق استان اردبیل انجام می‌شود و ما به‌عنوان شهروندان و مدیران این استان اصلی‌ترین نقش را در روابط ایران و آذربایجان انجام می‌دهیم.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: معتقدیم اردبیل باید در تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری طرف مشورت قرار گیرد.

وثوقی ایرانی بابیان اینکه اردبیلی‌ها شناخت نزدیک‌تر و دقیقی از فضای تبادلات و مبادلات اقتصادی و تجاری با آذربایجان دارند ادامه داد: معتقدم اردبیل حلقه اتصال روابط ایران و آذربایجان محسوب می‌شود که بر این اساس اتاق مشترک ایران و آذربایجان سال قبل تأسیس‌شده است. در ماه‌های اخیر هم شاهد راه‌اندازی دفتر تجاری ایران در جمهوری آذربایجان بودیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سفری در این سطح در تاریخ اردبیل بی‌نظیر است باید به فکر تقویت و توسعه روابط در سایه این سفر باشیم چراکه معتقدیم توسعه در ایران درگرو بین‌المللی شدن روابط با سایر کشورهاست.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: ما به دنبال احیای جایگاه تاریخی اردبیل در تجارت خارجی ایران هستیم تا همچون دوران صفویه و قاجار اردبیل را به نقطه بارانداز و بندر خشک تجارت شمال کشور تبدیل کنیم تا اردبیل را به جایگاه اصلی تجارت برگردانیم.

وثوقی ایرانی گفت: ما برای سال آینده نیز برنامه‌ریزی کردیم تا با دعوت از مقامات و هیئت‌های تجاری حوزه قفقاز همچون ارمنستان، گرجستان و جمهوری‌های خودمختار روسیه همچون داغستان و تاتاری‌تان وارد مذاکرات جدی‌تر در تقویت تبادلات اقتصادی و تجاری شود.

در همین رابطه