نشست کمیسیون حملونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران با موضوع تعلیق بیمه سبز ایران برگزار شد. رئیس کمیسیون حملونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران در این نشست، به تشریح دلایل تعلیق بیمه سبز ایران، به دلیل بیتدبیری مدیران دولتی پرداخت.
رضا رستمی ، رئیس کمیسیون حملونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران، گفت: براساس عملکرد مدیران دولتی در بیمه مرکزی، بیمه سبز ایران تعلیق شده و بخش خصوصی تاوان این بیاحتیاطیها را میدهد. کمیسیون حملونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران حدود یکسال است که این موضوع را پیگیری میکند و تمام توصیههای COB در این حوزه مورد توجه قرار گرفته ولی هنوز هم کارت سبز ایران رفع تعلیق نشده است.
او ادامه داد: این مسئله باعث خسارتهای زیادی به بخش خصوصی شده است. قبلا رانندگان برای دریافت حق عضویت کارت سبز 300 یورو پرداخت میکردند ولی الان این هزینه بیش از چهار برابر رسیده و اعتبار کارت سبز صادر شده، فصلی است.
بهگفته رستمی همه این مشکلات به زمینگیر شدن صادرات کشور و سیستم حملونقل و لجستیک میانجامد. در چنین شرایطی کشورهای رقیب ما، بازارها را در دست میگیرند و بازگشت دوباره به آن بازار، کار دشواری خواهد بود.
او به ظرفیتهای دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه در این زمینه میتواند رایزنیهایی را انجام دهد.
فاطمه قنبرپور، نایبرئیس کمیسیون حملونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران هم با اشاره به تعلیق کارت سبز ایران و عوامل اثرگذار در این تعلیق گفت: اگرچه عملکرد بیمه مرکزی باعث ایجاد چنین وضعیتی شده ولی در حال حاضر اولویت ما رفع تعلیق بیمه سبز است و برای حل این مسئله، تلاش میکنیم.
در ادامه حسن سلیمانی، مدیر امور حقوقی اتاق ایران درباره دلایل تعیلق کارت سبز ایران و چگونگی رفع تعلیق گفت.
در این نشست یونس مظلومی، مدیرعامل دفتر ایرانی کارت سبز از دلایل حقوقی بهوجود آمدن مشکلات برای بیمه سبز گفت.
مظلومی درباره دلایل تعلیق کارت سبز ایران اظهار کرد: مهمترین عامل این بوده که بیمه مرکزی، نامهها و ایمیلهای ارسال شده از طرف COB را پاسخ نمیداد؛ در مجامع شرکت نمیکردیم و خسارتها هم پرداخت نشده بود. از طرفی باید دفتر ملی مستقل از دولت تشکیل میدایم. البته الان این موارد رفع شده است ولی ایرادهای حقوقی دیگری چون پرداخت مستقیم بانکی مطرح میشود که هنوز این ایرادها رفع نشده است.
او در ادامه با اشاره به مشکلاتی که به واسطه نپیوستن ایران به FATF ایجاد شده است، گفت: ما سعی میکنیم از طریق بانک خاورمیانه، پرداختها را به صورت مستقیم انجام دهیم.
در ادامه به دو نشستی اشاره شد که قرار است در ژنو و بروکسل برگزار شود و قرار شد نماینده وزارت امور خارجه، بخش خصوصی، بانک خاورمیانه و دفتر ایرانی کارت سبز در آن حضور داشته باشند و به صورت مستقیم مذاکرات انجام شود.
در ادامه علیرضا مقدسیان، دفتر ترانزیت سازمان راهداری با تاکید بر اهمیت توجه به اقدام حقوقی گفت: ما باید با تکیه بر ادله حقوقی درخواست خود را مطرح کنیم که نهادی غیردولتی هستیم و COB را متقاعد کنیم تا در جهت رفع تعلیق با ما همکاری کنیم. ما را با مکانیزم حقوقی تعلیق کردهاند و باید با مستندات حقوقی از تعلیق خارج شویم.
علیرضا جیرانی، رایزن نمایندگی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو تصریح کرد که بیمه سبز باید توسط بخش خصوصی پیگیری می شد نه دولت و این یکی از اشتباهات اساسی است.
او از ظرفیت حضور در نشستهای مشترک با COB و اینکه در این زمینه میتوان برای دریافت مجوز از افک اقدام شود.
در این محمدرضا عارفیپور، نماینده بانک خاورمیانه تصریح: بانک خاورمیانه آماده است به صورت مستقیم حق عضویت و پرداخت به COB را انجام دهد. اگرچه بانکها قواعد خاص خود دارند، بانک خارجی تابع هیچ سیاستی نیست ولی اگر متوجه شوند که پول تمیز است این تبادل انجام میشود. از طرفی تبادل مالی دو طرفه است و باید به این مسئله هم توجه شود.
بهگفته عارفی پور در مسیر ارسال بانکی، اگر فرستنده، گیرنده و موضوع انتقال پرداخت مشخص شود، قاعدتا نباید مشکلی باقی مانده باشد.
در ادامه ای نشست اکبر خدایی، رئیس اداره همکاری های تجاری وزارت خارجه هم تصریح کرد: به عنوان راه حل پیشرو، تعامل کارامدتری با دفتر ایرانی بیمه سبز و COB انجام شود. وزارت خارجه هم بحث تعلیق کارت سبز را پیگیری میکند
در بخش پایانی این نشست، جیرانی به اهمیت ملاقات حضوری با نمایندگان COB و دعوت از آنها به ایران تاکید کرد. باید از رفتارهای جزیرهای پرهیز کرده و منسجم عمل کنیم.
بهگفته جیرانی باید روی راهحلها متمرکز شویم و ابعاد حقوقی موضوع کاملا مشخص شود.
در پایان این نشست رئیس کمیسیون حملونقل، تزانزیت و لجستیک اتاق ایران تاکید کرد باید برای شرکت موثر در اجلاس، هم اندیشی و هم فکری کنیم تا بتوانیم در مسیر رفع تعلیق بیمه سبز ایران درست عمل کنیم.