سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا از این کشور بهعنوان منطقهای مطمئن و بهدوراز تأثیرات تحریمهای ظالمانه برای کشورمان نام برد و گفت: کشت فراسرزمینی، زمینهای برای توسعه همکاریهای اقتصادی ایران و سریلانکا خواهد شد.
محمدنبی حسنیپور در سمینار بررسی فرصتها و ظرفیتهای تجاری ایران و سریلانکا که در محل اتاق اهواز برگزار شد، اظهار کرد: کشت فراسرزمینی طرحی برای تأمین محصولات اساسی است که کشور سریلانکا ظرفیت مطلوبی در این زمینه محسوب میشود.
وی ادامه داد: این کشور از منابع آبی مناسب برخوردار است و علاوه بر این نیز ازنظر جغرافیایی برای کشت محصولات موردنیاز داخلی ظرفیت مطلوبی دارد.
سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا یادآور شد: نیروی کار ارزان یکی دیگر از مزیتهای کشور سریلانکا است که باید مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گیرد.
حسنی پور یکی از مهمترین فرصتهای بکر برای فعالان اقتصادی ایران در بازار سریلانکا را موضوع صادرات مجدد کالا عنوان کرد و گفت: فعالان اقتصادی کشورمان میتوانند با سرمایهگذاری در زیرساختهای موردنیاز، زمینه مطلوبی را برای فرآوری کالا و صادرات مجدد به دیگر کشورها فراهم کنند.
وی یادآور شد: سریلانکا در بخش تجارت دریایی از مزیتهای خوبی برخوردار است که علاوه بر تسریع در فعالیتهای بازرگانی، هزینه صادرات را کاهش میدهد.
سریلانکا دروازه تجاری ایران به بازار ۲ میلیارد نفری شبهقاره هند است
مدیرکل دفتر شبهقاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه سریلانکا ازجمله کشورهای مستعد در حوزه توسعه تجارت خارجی برای ایران محسوب میشود، گفت: این کشور میتواند سکو و دروازهای برای تقویت فعالیتهای بازرگانی بخش خصوصی ایران در بازار دو میلیارد نفری کشورهای شبهقاره هند باشد.
هادی طالبیان مقدم در سمینار بررسی فرصتها و ظرفیتهای تجاری ایران و سریلانکا که در اتاق اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ سرجمع تجارت ایران با این کشور ۱۱۷ میلیون دلار بود که به نظر میرسد امکان رشد مبادلات بین دو طرف فراهم است.
وی یکی از مزیتهای تجارت ایران با سریلانکا را صادرات خدمات فنی و مهندسی عنوان و اظهار کرد: در دهههای گذشته جمهوری اسلامی پروژههای موفق و خوبی را در این کشور اجرا کرده است که ازجمله آنها میتوان به ساخت سد و نیروگاه «اومایا» توسط مهندسان ایرانی اشاره کرد.
مدیرکل دفتر شبهقاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت از روند روبه رشد تجارت ایران با کشور سریلانکا در سال ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: بخش خصوصی ایران میتواند از ظرفیتهای سریلانکا برای توسعه فعالیتهای تجاری با کشورهای شبهقاره هند بیشازپیش بهرهمند شود.
وی عنوان کرد: شبهقاره هند دو میلیارد نفر جمعیت دارد که دربرگیرنده ۹ کشور هند، پاکستان، بنگلادش، افغانستان، سریلانکا، نپال، مالدیو، بوتان و میانمار است. سریلانکا محدودیتی برای مبادلات تجاری با ایران ندارد و از این کشور میتوان برای انجام صادرات مجدد کالاهای ایرانی استفاده کرد.
طالبیان اضافه کرد: یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت سریلانکا بنادر این کشور است که در این بخش مزیتهای بسیار مطلوبی برای فعالان اقتصادی و تجار وجود دارد.
مدیرکل دفتر شبهقاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: ایران و سریلانکا با توجه به ظرفیت و فرصتهای جغرافیایی میتوانند در حوزه اقتصادی مکمل یکدیگر باشند. بنابراین توجه به مزیتهای این کشور در توسعه مبادلات تجاری ضروری است.
وی با اشاره به اینکه سفارت جمهوری اسلامی در سریلانکا در حوزه معرفی فرصتهای تجاری و بازرگانی فعالیت مطلوبی دارد، ادامه داد: اتاق اهواز نیز بهعنوان یکی از پیشگامان توسعه روابط تجاری با سریلانکا نقش تأثیرگذاری در این حوزه دارد و امیدواریم از فرصتهای تجاری سریلانکا بهمنظور رشد اقتصادی کشور استفاده شود.
طالبیان یادآور شد: بررسیهای انجامشده نشان میدهد که تجار استان خوزستان ارتباطات خوبی با کشور سریلانکا دارند و امیدواریم با اشتراکگذاری تجارب به دست آمده، این روابط تقویت شود.
مدیرکل دفتر شبهقاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت با اشاره به کشت نیشکر و چغندر در استان خوزستان افزود: پنجمین محصول وارداتی به سریلانکا قند تولید شده از نیشکر است.
وی یادآور شد: با توجه به شرایط آب و هوایی و همچنین وجود منابع آبی مطلوب در سریلانکا، توجه به کشت فرامرزی محصولات کشاورزی مختلف در سریلانکا نیز میتواند یکی از فرصتهای اقتصادی برای اعضای بخش خصوصی ایران باشد.
طالبیان از سریلانکا بهعنوان یک کشور واردکننده بیان کرد و افزود: نفت، کالاهای مصرفی، تجهیزات و ماشینآلات کشاورزی و خودرو، اقلامی هستند که بهصورت عمده به سریلانکا وارد میشوند.
مدیرکل دفتر شبهقاره هند (آسیای جنوبی) سازمان توسعه تجارت همچنین عمده واردات سریلانکا را از کشورهای هند، چین، امارات، سنگاپور، مالزی، آمریکا، روسیه، اندونزی، عمان و پاکستان عنوان و اظهار کرد: ایران شصت و سومین کشور است که کالاهای آن به سریلانکا وارد میشود.
طالبیان بیان کرد: قند حاصل از نیشکر، روغن و فرآوردههای نفتی، داروهای مختلف، زغالسنگ، گندم، هیدروکربنهای گازی و مایه، پارچه، شیر و خامه از دیگر محصولات وارداتی به کشور سریلانکا هستند.
وی خاطرنشان کرد: کشاورزی مهمترین ویژگی این کشور است و همین موضوع باعث شده تا به حوزههای زیرساختی کمتر توجه شود و سریلانکا برای شرکتهای فعال در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی، بازار مطلوبی محسوب شود.
اتاق اهواز به دنبال تسهیل و توسعه تجارت خارجی از خوزستان است
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: به دنبال تسهیل و توسعه تجارت خارجی از استان خوزستان هستیم که در این راستا، معرفی فرصتهای تجاری با کشور سریلانکا در دستور کار قرار گرفت.
عیسی نعامی در ادامه سمینار بررسی فرصتها و ظرفیتهای تجاری ایران و سریلانکا اظهار کرد: اعضای اتاق اهواز از ظرفیت قابل توجهی در توسعه بازارهای تجاری کشور برخوردار هستند.
وی ادامه داد: با توجه به وجود چنین ظرفیتی در خوزستان، تسهیل و توسعه تجارت خارجی از استان بهعنوان یک اولویت در دستور کار اتاق اهواز است.
عضو هیات رئیسه اتاق اهواز با اشاره به اینکه آشنایی با نیازها و ظرفیت تجاری و بازرگانی کشورهای مقصد صادرات کالا از استان خوزستان ضروری است، گفت: به این منظور تاکنون سمینارهای بررسی ظرفیتهای تجاری با کشورهای عمان، بلاروس، آفریقا، عراق و کویت برگزار شده است.
نعامی بیان کرد: همچنین سمینار آشنایی با فرصتها و ظرفیتهای تجاری ایران و سریلانکا نیز در همین راستا برگزار شده است که قطعاً به توسعه مبادلات و روابط اقتصادی کشور منجر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه استان خوزستان در زمینه تولید نفت و محصولات پتروشیمی، کشاورزی، فولاد و شیلات از برجستگی و ویژگی خاصی برخوردار است، گفت: موقعیت جغرافیایی این استان و برخورداری از بنادر، دسترسی مناسبی را برای تجار و بازرگانان به کشورهای هدف صادراتی ایجاد کرده است.
عضو هیات رئیسه اتاق اهواز خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری این سمینار بتواند در تشویق و ترغیب فعالان اقتصادی کشور برای حضور در بازارهای تجاری جدید تاثیرگذار باشد.
زمینه توسعه مبادلات تجاری از خوزستان به شبهقاره هند فراهم است
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه زمینه توسعه مبادلات تجاری از خوزستان با شبهقاره هند فراهم است، گفت: حمایت از فعالان اقتصادی برای ورود به بازارهای جدید تجاری ضروری است.
مهرداد موسوی دراین سمینار اظهار کرد: کشورهای شبهقاره هند را باید بهعنوان بازاری برای صادرات کالاهای ایرانی همواره مورد توجه قرار داد.
وی ادامه داد: سریلانکا دروازه ورودی ایران به این کشورها محسوب میشود و از شرایط سیاسی مطلوب در ارتباط با کشورمان نیز برخوردار است.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اقدام اتاق اهواز برای توسعه بازارهای هدف تجاری کشور گفت: قطعاً عملیاتی شدن برنامهریزیها در این راستا به توانمندی هرچه بیشتر بخش خصوصی و همچنین رشد اقتصادی کشور منجر خواهد شد.
موسوی بیان کرد: سازمان توسعه تجارت نقش تأثیرگذاری در عملیاتی شدن برنامهریزیهای انجام شده دارد و در این زمینه باید همکاریهای بیشتری را شاهد باشیم.
افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی با سریلانکا
مهرزاد لیموچی، رییس کمیته مشترک ایران و سریلانکا در بخش دیگری از این رویداد، ساخت سد و نیروگاه اومایا را الگویی موفق از توانمندی جمهوری اسلامی در صادرات خدمات فنی و مهندسی دانست.
وی ادامه داد: این طرح عمرانی مهم که مورد توجه سازمان ملل قرار گرفت توسط مهندسان ایرانی اجرا و به بهرهبرداری رسید.
لیموچی بیان کرد: اجرای موفق طرح ساخت سد و نیروگاه اومایا زمینهای برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به کشور سریلانکا شده است.
وی همچنین با اشاره به همکاری اتاق اهواز در توسعه و تسهیل تجارت کشورمان با سریلانکا یادآور شد: حضور توانمند ایران در بازار این کشور زمینهساز توسعه مبادلات تجاری با کشورهای شبهقاره هند با برخورداری از دو میلیارد نفر جمعیت خواهد شد.