رئیس اتاق البرز در نشست با رئیس اتاق خرسون اوکراین

آمادگی انعقاد قرارداد کشت فراسرزمینی با خرسون وجود دارد

در پنجمین سفر رئیس اتاق بازرگانی خرسون اوکراین به استان البرز، رایزنی‌های تجاری و بازرگانی میان هیات اوکراینی با نمایندگان بخش خصوصی البرز در آستانه انعقاد قرارداد رسمی مشارکت و سرمایه‌گذاری قرار گرفت.
تاریخ: 24 اسفند 1395
شناسه: 7602

در پنجمین سفر رئیس اتاق بازرگانی خرسون اوکراین به استان البرز، رایزنی‌های تجاری و بازرگانی میان هیات اوکراینی با نمایندگان بخش خصوصی البرز در آستانه انعقاد قرارداد رسمی مشارکت و سرمایه‌گذاری قرار گرفت.

رئیس اتاق البرز در نشست با هیات اوکراینی گفت: اوکراین بستر بسیار خوبی برای کشت فراسرزمینی دارد چرا که در تمام سال به دلیل روند مطلوب بارندگی‌ها به آبیاری بی‌نیاز است.

رحیم بنامولایی خاطرنشان کرد: با ایجاد کشت فراسرزمینی از سوی استان البرز در اوکراین قیمت تمام‌شده محصولات کاهش جدی خواهد داشت، ازاین‌رو علاوه بر تأمین نیاز بازارهای داخلی می‌توان نسبت به صادرات محصولات اقدام کرد.

وی در ادامه این نشست با اشاره به این نکته که استان البرز در بخش کشاورزی دارای ظرفیت‌های بی‌بدیل است گفت: در این استان تعداد زیادی از تشکل‌ها فعالیت می‌کنند که در صورت برطرف شدن موانع درکشت فرا سرزمینی، آمادگی انعقاد قرارداد با خرسون دارند.

آشنایی و بررسی قوانین و مقررات کشاورزی فرامرزی

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز همچنین در این نشست خواستار آشنایی و بررسی بیشتر قوانین و مقررات کشاورزی فرامرزی اوکراین شد.

سید مجید موسوی افزود: شناسایی موارد قابل سرمایه‌گذاری و معرفی اراضی قابل‌کشت برای سرمایه‌گذاران البرزی دارای اهمیت است. ما خواستار همیاری و همکاری اتاق بازرگانی ایالت خرسون در معرفی افراد با صلاحیت‌های لازم در سرمایه‌گذاری کشت فرا سرزمینی هستیم.

موسوی افزود: در صورت معرفی افراد موردنظر توسط اتاق بازرگانی اوکراین، استان البرز هیات جدید برای بازدید و بررسی مجدد از زمین‌های کشت اعزام خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قابلیت‌های استان خرسون افزود: برخی تولیدکنندگان البرزی علاقه‌مند به خرید برخی از نیازهای کشور ازجمله ذرت، جو و سویا در صورت مناسب بودن قیمت از استان خرسون هستند.

موسوی خاطرنشان کرد: معرفی شرکت‌ها و یا تولیدکنندگان اصلی در زمینه تولید ذرت، جو و سویا مورد تائید اتاق بازرگانی خرسون ضروری است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز، مشکلات در زمینه انتقال پول از استان خرسون به استان البرز و برعکس را ازجمله موانع برای توسعه روابط تجاری بین دو استان عنوان کرد و گفت: این امر برای توسعه روابط تجاری نیازمند بررسی همه‌جانبه است.

مشارکت استان البرز در ایجاد مراکز کشاورزی اوکراین

در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی استان خرسون اوکراین از پذیرش، مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های کشاورزی استان البرز در ایجاد مراکز تخصصی در این حوزه در آن کشور خبر داد.

ویکتوریا استروموا افزود: اوکراین برای توسعه زراعی در پوشش کشاورزی فرامرزی ایران در اوکراین آمادگی دارد و در پروسه اجاره زمین نیز از فعالان کشاورزی استان البرز حمایت می‌کند.

وی افزود: اتاق بازرگانی خرسون اوکراین هم‌اکنون برای شروع فعالیت زراعی البرز در اوکراین آمادگی کامل دارد.

استروموا گفت: اتاق بازرگانی خرسون با در اختیار گذاشتن دو هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل خیز به سرمایه‌گذاران البرزی در تمام پروسه از ثبت شرکت تا رهن و اجاره این زمین‌های کشاورزی از آن‌ها حمایت کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان خرسون اوکراین در ادامه به مشکل انتقال پول بین دو کشور ایران و اوکراین اشاره کرد و گفت: در حال بررسی این مهم هستیم تا در این زمینه به راه‌حل‌های مناسبی برای همکاری بانک‌های ایران و اوکراین دست‌یابیم.

وی خاطرنشان کرد: باید در بررسی‌هایمان مشکل انتقال پول بین دو کشور ایران و اوکراین را بدون واسطه کشورهای ترکیه و دبی برطرف کنیم و این مهم اکنون در دستور کار بانک ملی اوکراین قرارگرفته است.

استروموا در بخش دیگری از سخنانش به تلاش سفیر اوکراین در ایران در خصوص پیگیری برای دسترسی آسان در جهت صدور ویزا بین دو کشور اشاره کرد و گفت: قصد داریم مرکزی را برای ویزا گرفتن در سراسر ایران دایر کنیم تا متقاضیان شهرهای مختلف ایران برای دریافت ویزا مجبور به سفر به تهران نشوند.

روسای اتاق های بازرگانی ایالت خرسون اوکراین و اتاق البرز تفاهم‌نامه‌های قبلی در سفرهای هیات‌های تجاری دو طرف را مطرح و موردبررسی نهایی قراردادند.

در همین رابطه