پس از دریافت دیدگاه‌های مشورتی بخش خصوصی

شیوه‌نامه فنی و اجرایی صدور بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام ابلاغ شد

شیوه‌نامه فنی و اجرایی صدور بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام، موضوع ماده 27 قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها پس از دریافت و اعمال دیدگاه‌های مشورتی بخش خصوصی، تصویب و ابلاغ شد.
تاریخ: 25 شهریور 1404
شناسه: 86970

نظر به اجرای ماده 27 قانون تأمین مالی و زیرساخت‌ها و اعمال برخی از نقطه‌نظرات اصلاحی و پیشنهادی اتاق ایران «شیوه‌نامه فنی و اجرایی صدور بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام در درگاه ملی مجوزهای کشور»، توسط وزیر امور اقتصادی دارایی 23 شهریور 1404 تصویب و به تمامی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

قبل از ابلاغ این شیوه‌نامه و با توجه به نامه وزیر امور اقتصادی و دارایی، مبنی بر درخواست ارائه نظرات کارشناسی و پیشنهادات اصلاحی درباره مفاد پیش‌نویس سند «راهنمای فرایند صدور بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام در درگاه ملی مجوزهای کشور» با همکاری مرکز بهبود کسب‌وکار و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و با جمع‌بندی دیدگاه‌های فعالان اقتصادی و کمیسیون‌های مرتبط، پیشنهادات مربوطه تدوین و به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شد.

به موجب ماده (27) قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها (مصوب 22/12/1402) دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران، موظفند ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، نسبت به تهیه، تصویب و انتشار فهرست بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام در بخش‌های مختلف اقتصادی مربوط به خود، اقدام و با رعایت شرایط رقابتی، آن‌ها را به سرمایه‌گذاران واجد شرایط، واگذار کنند.

بنابراین با توجه به محتوای سند پیش‌نویس ارائه شده و بررسی دقیق‌تر مواد قانونی مرتبط و همچنین فرآیندهای توصیف شده در سند مذکور، پیشنهادات اصلاحی به منظور تکمیل آن و افزایش کارایی، شفافیت و جذابیت فرآیند صدور بسته‌های سرمایه‌گذاری بدون نام در قالب مواردی همچون، 1- تعریف جایگاه بخش خصوصی و اتاق‌های سه‌گانه 2- طراحی سازوکار اطلاع‌رسانی و فراخوان عمومی از بسته‌های مصوب 3- چابک‌سازی، افزایش عدالت اجتماعی و بهبود فرآیند صدور مجوزها با تعریف سقف زمانی مشخص 4- سازوکار ایجاد رقابت سالم، کاهش انحصار و جلوگیری از رانت 5- تخصیص ضمانت اجرایی برای جلوگیری از تأثیر قوانین خلق‌الساعه بر سرمایه‌گذاری 6- طراحی مشوق‌های حمایتی، 7- ایجاد سازوکار نظارت پسینی و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و بسته‌های سرمایه‌گذاری مصوب، 8- شفافیت در طراحی مدل اولویت‌بندی متقاضیان و ارزیابی منتخب دریافت مجوز 9- شرایط پیگیری برای اعتراض 10- ادغام با برنامه‌های ملی مانند آمایش سرزمین برای تمرکز بر مناطق کمتر توسعه‌یافته، ارائه شد.

متن شیوه‌نامه از اینجا در دسترس است.

در همین رابطه