گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از میزان بازدهی بازارهای پول، سرمایه، طلا و ارز

پرسودترین بازار در 90 روز ابتدایی سال را بشناسید

سرمایه‌های سرگردان و سرمایه‌های خانگی که توان ورود به میدان تولید را ندارند، معمولا وارد بازارهای 4 گانه پول، سرمایهف طلا و ارز می شود. در این میان طی سال‌های اخیر سپرده‌گذاری در بانک از جذابیت بالایی برای این‌گونه سپرده‌ها برخوردار بوده است.
تاریخ: 29 خرداد 1396
شناسه: 8913

بررسی بازدهی بازارهای مالی نشان می‌دهد که در میان بازارهای سرمایه، پول، طلا و ارز بیشترین بازدهی مربوط به بازار پول است.

نرخ سود سپرده‌های بانکی حدوداً دو برابر نرخ تورم قرار گرفته تا امکان سایر بازارها امکان رقابت با آن را نداشته باشند. طی 90 روز ابتدایی سال بازار پول حدود 5 درصد به سپرده‌گذاران سود داده است در حالی که سایر بازارها موفق به چنین بازدهی بالایی نشده‌اند.

طی روزهای سپری شده از سال 96 بازار ارز با بازدهی منفی و بازار مسکوکات با نوسانات محدود همراه بوده است به طوری که بازدهی در بازار سکه حدود یک درصد بوده است.

بازار سرمایه که با بازدهی مثبت همراه شده، طی 90 روز ابتدایی امسال به طور میانگین 2.4 درصد سود برای سهامداران همراه داشته است.

سپرده‌گذاری در بانک چقدر سود دارد؟

بازار پول در سال‌های اخیر به بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. کاهش نرخ تورم و همچنین ثبات حاکم در بازار طلا، ارز و مسکن موجب شد تا سرمایه‌ها راهی بانک‌ها شود. در شرایطی که تولید نیز چندان وضعیت مساعدی را در سال‌های گذشته تجربه نکرده است، برخی سرمایه‌های بزرگ نیز در بانک‌ها آرام گرفتند. ن

رخ سود بانکی حدوداً دو برابر نرخ تورم ایستاده است تا جذابیت آن برای سپرده‌گذاران حفظ شود. در شرایط عادی گفته می‌شود که اختلاف 2 تا 4 درصدی میان نرخ تورم و نرخ سود بانکی در اقتصاد منطقی است اما شرایط خاص اقتصاد ایران و کمبود منابع مالی بانک‌ها موجب شده تا رقابت بر سر جذب سپرده در بانک‌ها ادامه داشته باشد و نرخ سود بانکی نیز نسبت به کاهش، مقاومت نشان دهد. هرچند در ماه گذشته برخی اخبار از احتمال کاهش نرخ سود بانکی حکایت داشت اما برخی مقامات بانک مرکزی اعلام کرده‌اند، رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار می‌تواند اولین قدم در راه کاهش نرخ سود بانکی باشد.

نرخ سود رسمی و مصوب شورای پول اعتبار برای یک دوره یک ساله 15 درصد است اما برخی بانک‌ها بخصوص برای سپرده‌گذاران بزرگ از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری نرخ سود 20 درصدی را پیشنهاد می‌دهند. اگر نرخ سود سالانه بانکی 20 درصد در نظر گرفته شود، برای یک دوره 90 روزه از ابتدای فروردین تا 29 خرداد عملاً سود 5درصدی به سپرده‌های بانکی تعلق می‌گیرد که در مقایسه با سایر بازارها وضعیت مناسبی محسوب می‌شود.

 بورس، امیدوارتر از سال گذشته

بازار سرمایه سال جدید را با امیدواری بیشتری نسبت به سال گذشته آغاز کرد. شاخص کل بورس در دو ماه و نیم ابتدایی سال نوسانات امیدبخشی را طی کرد.

افزایش شاخص بورس از محدوده 77 هزار واحد به کانال 80 هزار واحد برای بازاری که سال گذشته را در رکود بسر برده بود، اتفاق بزرگی محسوب می‌شود. در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار سرمایه بیشتر اوج گرفت تا تأثیر این رویداد سیاسی در اقتصاد بیشتر نمایان شود.

روند صعودی بورس تا انتخابات ریاست جمهوری ادامه یافت. بالاترین میزان شاخص نیز در روز 31 اردیبهشت و پس از تعیین نتیجه انتخابات رقم خورد. شاخص در این روز وارد کانال 81 هزار واحد شد. پس از آن البته هیجان انتخاباتی از بورس تخلیه شد تا شاخص اندکی کاهش را تجربه کند. بازدهی بازار سرمایه در 90 روز ابتدایی سال به 2.4درصد رسید که از بازار طلا و ارز وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

درحالی بورس بازار پربازدهی در ماه‌های ابتدایی سال بوده است که سال گذشته با بازدهی منفی 4.8 درصدی مواجه شد تا پیام‌آور زیان باشد. شاخص کل بورس که سال 95 را با 77 هزار و 230 واحد به پایان رسانده بود در سال جدید با 77 هزار و 485 واحد فعالیت خود را آغاز کرد و مسیر صعودی در پیش گفت. در 29 خرداد شاخص کل بورس به 78هزار و 934 واحد رسید.

در همین رابطه