31 نکته کلیدی از اظهارات سیف در برنامه نگاه یک

یکسان‌سازی نرخ ارز اوایل دولت دوازدهم عملیاتی می‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی در یک گفت‌وگوی مشروح تلویزیونی ضمن بحث درباره آخرین تحولات اقتصادی و نظام بانکی کشور، درباره نکات مهم این حوزه‌ها نیز اظهارنظر کرد.
تاریخ: 15 مرداد 1396
شناسه: 9595

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی دیشب در  برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما آخرین تحولات اقتصادی و نظام بانکی کشور را تشریح کرد و  توضیحاتی درباره مسائل اصلی این دو حوزه ارائه داد.

- بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، یکسان‌سازی نرخ ارز  اوایل دولت دوازدهم  عملیاتی خواهد شد.

- مؤسسات اعتباری غیرمجاز تعیین تکلیف شده‌اند و دیگر موسسه غیرمجازی که بتواند فعالیت کند، نداریم.

- حکم ریاست کلی بانک مرکزی ۵ ساله است و یک سال دیگر نیز از این زمان باقی‌مانده است اما تصمیم‌گیرنده رئیس‌جمهوری است.

- رشد اقتصادی کشور در سال گذشته ۱۲.۵ درصد و رشد بدون نفت ۳.۳ درصد بوده است؛ اما هدف‌گذاری تحقق رشد ۸ درصد سالانه است و امیدواریم در سال آینده رشد ۸ درصد تثبیت شود.

- در سال گذشته ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به ۲۵ هزار و ۳۰۰ واحد کوچک و متوسط پرداخت کردیم و در سال جاری برنامه‌ریزی شد ۳۰ هزار میلیارد تومان برای واحدهای کوچک و متوسط و پروژه‌های با پیشرفت بالای ۶۰ درصد پرداخت شود.

- حجم تسهیلات در سال ۹۶ افزایش یافته و علاوه بر پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی، ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز با وزارت کار تفاهم شده که می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال شود.

- در سال گذشته ۵۴۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد و برای سال جاری ۶۷۱ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده که ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از آن تزریق جدید است.

- در سال گذشته بالای ۹۰ درصد تسهیلات به هدف خورده و البته ما در آن بخش ۱۰ درصد انحراف نیز حساسیت داریم.

- خرید تضمینی برخی محصولات از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد، اخیراً رئیس‌جمهور درباره تعیین تکلیف مطالبات بانک‌ها دستوراتی داده‌اند که در این زمینه تعیین تکلیف صورت پذیرد.

- صف دریافت وام ازدواج طولانی شده است بر این اساس از بانک‌ها دعوت کردیم که به طرح ضربتی بانک مرکزی بپیوندند که تا پایان شهریورماه امسال دیگر صفی برای دریافت وام ازدواج نداشته باشیم.

- کانال‌های ارتباطی برای شکایت متقاضیان وام ازدواج ایجاد شده و در سامانه مختص وام ازدواج نیز عملکرد همه بانک‌ها مشخص است.

- در پایان سال ۹۵ نرخ تورم به ۹ درصد رسید و اکنون نیز نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه روند نزولی دارد و این نشان می‌دهد که دوباره به دامنه نرخ تورم تک‌رقمی بازمی‌گردیم.

- از ماه آینده مبنای سال پایه آماری بانک مرکزی، سال ۹۵ خواهد بود و این دقت محاسبات را بالا می‌برد.

- نرخ تورم سال جاری نیز در دامنه تک‌رقمی باقی خواهد ماند، در ماه‌های آینده نرخ تورم نزولی خواهد بود و ظرف سه ماه آتی نیز به همین منوال ادامه می‌یابد.

 

- نرخ ارز باید متناسب با نرخ تعدیل شود به‌طوری‌که در سه‌ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تغییرات ۷ تا ۸ درصدی مواجه بودیم بنابراین اجازه داده می‌شود که نرخ دلار خود را با متغیرهای واقعی اقتصاد تعدیل کند.

- مردم تحت هیچ شرایطی فریب نرخ‌های سود بالاتر از سود مصوب شورای پول و اعتبار را نخورند زیرا نرخ سود بالاتر، ریسک بالاتری دارد.

- صندوق ضمانت سپرده‌ها برای مواجهه با بحران‌های اجتماعی در زمان ورشکستگی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تأسیس شده و تمامی مؤسسات مجاز تحت پوشش این صندوق هستند.

- سطح پوشش بیمه‌ای سپرده‌های بانکی توسط صندوق ضمانت سپرده‌ها ۱۰۰ میلیون تومان است؛ درصورتی‌که فردی سپرده بالاتری دارد، باید این سپرده را در بین چند بانک سپرده‌گذاری کند.

- بعد از برچیده شدن مؤسسات غیرمجاز، بانک مرکزی بسته سیاست‌های پولی مناسبی را پیاده خواهد کرد تا به سمت آرامش در بازار پیش برویم.

- در حال حاضر هیچ بانک یا موسسه‌ای نمی‌تواند بیشتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار که همان ۱۵ درصد علی‌الحساب است را به سپرده‌ها بپردازد.

- وضعیت سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج تعیین تکلیف شده و باید بر اساس جدول زمان‌بندی مراجعه و مطالباتشان را دریافت کنند؛ پرداخت سپرده‌های تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و سپس ۲۰۰ میلیون تومان و ۳۰۰ میلیون تومان انجام می‌شود اما سایر موارد باید در دادگاه تصمیم‌گیری شود.

- برخی موسسه ثامن‌الحجج و ثامن را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ موسسه ثامن در ابتدا با نام ثامن‌الائمه فعالیت می‌کرد که با تذکر بانک مرکزی نام خود را اصلاح کرد و اکنون مشکل خاصی ندارد.

 - بانک مهر اقتصاد نیز مشکل خاصی ندارد و قرار است این بانک با مؤسسات ثامن و کوثر تجمیع شود.

- در مورد موسسه فرشتگان با توجه به اینکه تردید داریم که دارایی دارد یا خیر، در حال حاضر ۹۰ درصد اصل پول را پرداخت می‌کنیم و اگر دارایی شناسایی شود در مرحله بعد پرداخت اصل پول را تکمیل خواهیم کرد؛ اما اگر دارای شناسایی نشود نمی‌توانیم پولی پرداخت کنیم.

- اقداماتی در ایران در راستای FATF در حال انجام است که به آنها منعکس خواهد شد  بنابراین پیش‌بینی می‌شود در نشست آتی وضعیت بهتری داشته باشیم؛  البته در FATF  نگاه سیاسی و تخصصی وجود دارد اما نگاه ما تخصصی است.

- دفتری در وزارت امور اقتصاد و دارایی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است که به جمع‌بندی درباره میزان بدهی دولت به سیستم بانکی رسیده‌اند اما رقم اعلام شده از سوی آن‌ها با رقم اعلام شده از سوی سیستم بانکی متفاوت است. دلیل این تفاوت این است که بانک مرکزی برای این بدهی هرساله نرخ سودی در نظر گرفته است که در محاسبات دولت یا این نرخ وجود ندارد یا متفاوت است و همین موضوع باعث تفاوت میزان بدهی دولت از سوی سیستم بانکی و دولت شده است؛ بانک مرکزی میزان بدهی دولت به سیستم بانکی را 145 هزار میلیارد تومان اما دولت 87 هزار میلیارد تومان محاسبه کرد.

- در سال ۹۲ ستادی فرادستگاهی تشکیل شد تا بر معوقات و تسهیلات دانه‌درشت‌ها تمرکز داشته باشد که خوشبختانه شاهد آثار مثبت فعالیت  این ستاد هستیم و در حال حاضر این نتیجه حاصل شده است که بخش اعظمی از معوقات به تعداد محدودی از تسهیلات گیرندگان اختصاص دارد.

- رسیدگی به این پرونده‌ها آغاز شده و جا دارد از تلاش رئیس قوه قضاییه و همکاران در این راه تشکر لازم را داشته باشم.

- در سال‌های تحریم، سیستم بانکی کشور را از استانداردهای جهانی دور شد اما اکنون در تلاش هستند تا این فاصله را کم کنند که خوشبختانه تاکنون فعالیت‌های خوبی برای رسیدن به استانداردهای جهانی داشته‌اند.

- به دلیل لزوم توجه به حفظ انضباط در ارائه تسهیلات و رسیدگی به بازپرداخت تسهیلات خرد و کلان، درباره این پرونده‌ها گزارش‌های لازم به قوه قضاییه ارائه شده است.

 -از آنجا که که ریال هیچ جایی در میان مردم نداشت و تنها در محاسبات آنها مورداستفاده قرار می‌گرفت، تصمیم بر حذف یک صفر گرفته شد که دولت نیز موافقت خود را اعلام کرد و در حال حاضر منتظر طرح این موضوع در مجلس شورای اسلامی هستیم.

در همین رابطه