در نشست اتاق ایران با حضور وزیر پیشنهادی اقتصاد مطرح شد

انتظارات بخش‌خصوصی از وزیر اقتصاد دولت دوازدهم

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، تعدادی از روسای اتاق‌های استانی و کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران انتظارت خود از وزارت اقتصاد را با مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی این وزارتخانه در میان گذاشتند.
تاریخ: 21 مرداد 1396
شناسه: 9703

نشست هم اندیشی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی دارایی با فعالان اقتصادی اتاق ایران در طبقه هشتم برگزار شد.

وزیر پیشنهادی برای تصدی‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی به اتاق ایران آمد و در نشست با فعالان اقتصادی برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را ارائه کرد.

در ابتدای این نشست، رئیس اتاق ایران از علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم به دلیل زحمات فراوان به‌ویژه در اداره شورای گفتگو  و همچنین اثرات قابل قبولی که در تقویت ارتباط فعالان اقتصادی با دولت داشت، تشکر کرد.

غلامحسین شافعی با اشاره به برنامه‌های اعلام‌شده مسعود کرباسیان گفت: آنچه ایشان اعلام کرده‌اند مایه امیدواری فراوان است همچنین با شناختی که از ایشان داریم، می‌دانم که فاصله میان گفتار و کردار ایشان زیاد نیست و می‌توانیم به‌زودی شاهد اجرای برنامه‌هایشان باشیم.

شافعی همچنین با اشاره به سابقه حضور کرباسیان در اتاق ایران هم گفت: دکتر کرباسیان مدتی نایب‌رئیس اتاق ایران بودند و از جنس فعالان اقتصادی هم محسوب می‌شوند. ایشان در جریان مسائل، مشکلات و فعالیت‌های بخش‌خصوصی هستند که این موضوع هم نکته مثبتی برای فعالان اقتصادی است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه، انتظارت و اولویت‌های این بخش را از وزارت اقتصاد بیان کرد.

او تدوین یک برنامه جامع اقتصادی برای کشور را انتظار مهم بخش‌خصوصی از وزارتخانه اقتصاد دانست و گفت: نبود یک برنامه جامع اقتصادی کمبودی است که سال‌های متمادی وجود داشته و تقاضای تدوین برنامه هم به‌طور مرتب تکرار شده است. ما انتظار داریم این موضوع در اولویت قرار گیرد و تدوین بک برنامه جامع از آقای کرباسیان برای اقتصاد ایران به یادگار بماند.

به گفته شافعی، موضوع مهم دیگر بهبود فضای کسب‌وکار و مقررات‌زدایی است. در چهار سال گذشته گمرک ایران در صدر سازمان‌هایی قرار داشت که به‌خوبی به مقوله مقررات‌زدایی پرداخت و به نظر می‌رسد با اعتقادی که ایشان به این مسئله‌ دارند، بتوانیم در مورد مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌وکار شاهد تحرکات جدیدی باشیم.

به باور رئیس اتاق ایران مبنای حرکت‌های آینده برای افزایش سرمایه‌گذاری در کشور، مقررات‌زدایی و اصلاح فرایند صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.

شافعی در ادامه سخنانش طرح تحول نظام بانکی را مورد توجه قرارداد و از آن به درد کهنه تعبیر کرد.

او گفت: آنچه کارشناسان خبره در مورد نظام بانکی می‌گویند این است که حجم اقتصاد ایران نیازمند این‌همه بانک و مؤسسات اعتباری نیست. امیدواریم در طرح تحول نظام بانکی این موضوع موردتوجه قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران افزود: یک سال و نیم است که اعلام می‌شود یکسان‌سازی نرخ ارز می‌خواهد انجام شود اما تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است که امیدواریم عملیاتی شود.

شافعی همچنین گسترده کردن پایه‌های مالیاتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی فراوان در کشور، توجه به عدالت مالیاتی و حذف معافیت‌های مالیاتی را خواستار شد.

او نظام‌بخشی به اعتبارات بانکی، توجه به تحول در نظام برنامه و بودجه کشور، توجه به اقتصاد غیرنفتی و رهایی از اقتصاد نفتی، را از دیگر انتظارت بخش‌خصوصی برشمرد.

رئیس پارلمان بخش‌خصوصی کشور اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 را انتظار مهم دیگر بخش‌خصوصی دانست و گفت: با وجود اینکه رهبری این مورد را انقلابی برای اقتصاد ایران دانسته‌اند اما متأسفانه در طول سال‌های گذشته شاهد اجرای درست این سیاست‌ها نبوده‌ایم و اهداف تعیین‌شده برای این سیاست‌ها محقق نشده است.

شافعی خطاب به کرباسیان گفت: در واگذاری‌های گذشته، مالکیت و نه مدیریت اصل قرار گرفت؛ اما ما امیدواریم در دوره فعالیت شما با توجه به احاطه شما به این موضوعات تحولی در این حوزه به وجود آید.

اقتصاد رقابتی موضوع صحبت‌های بعدی شافعی بود. او گفت: امیدواریم شرایط یکسانی را برای همه فعالان اقتصادی در کشور فراهم کنید. رانت و تبعیض از صحنه اقتصاد کشور از بین برود و برای همه فعالان اقتصادی میدان برابر رقابت ایجاد شود. همچنین فساد که در رگ‌های سازمان‌ها رسوخ کرده، نیازمند اقدامی اساسی است.

رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی تصریح کرد: شما پس از رسیدن به پست وزارت اقتصاد به‌عنوان رییس شورای گفت‌وگو سکان این نهاد اثربخش را خواهید داشت و مطمئن هستیم این شورای باوجود شما متحول خواهد شد.

شافعی با تأکید بر مشورت وزیر آینده از فعالان اقتصادی گفت: امیدواریم شما هسته مشاوره بخش‌خصوصی را در وزارتخانه تشکیل دهید و از نظرات بخش خصوصی سالم استفاده کنید.

رئیس اتاق ایران همچنین افزود: برخی جراید شما را مرد جهانی‌شدن معرفی کرده بودند و ما خیلی امیدواریم این مرد جهانی‌شدن در شرایط جدید تعامل با دنیای خارج در اتصال اقتصاد ایران به اقتصاد بین‌المللی هم تلاش کند.

رئیس اتاق ایران، کرباسیان را یار دیرین فعالان اقتصادی دانست و ابراز امیدواری کرد، اینک که قدم در راه جدیدی گذاشته‌، موفق باشد.

باید طبق برنامه‌ها و اسناد بالادستی عمل کنیم

رئیس‌کل فعلی گمرک ایران و وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی در ابتدای سخنانش برگزاری اولین جلسه بعد از کاندیداتوری برای وزارت اقتصاد با فعالان اقتصادی را نشان از اهمیت این بخش دانست و گفت: سرمایه‌گذاری، بورس و مالیات همه در این بخش خواستگاه دارند.

مسعود کرباسیان افزود: ما در کشور قانون کم نداریم. همچنین یک سری اسناد بالادستی و برنامه‌های چشم‌انداز هستند که باید طبق آن‌ها عمل کنیم. من هم به‌عنوان وزیر اقتصاد آینده اگر بخواهم کاری کنم باید طبق قانون‌ها و برنامه چشم‌انداز عمل کنم و آن‌ها را عملیاتی کنم.

کرباسیان با تأکید بر اقتصاد مقاومتی گفت: امسال سال تولید و اشتغال در اقتصاد مقاومتی تعیین‌شده است که باید برای عملیاتی کردن این سیاست‌ها تلاش کنیم.

 او با اشاره به موفقیت‌های دولت یازدهم در کاهش نرخ تورم گفت: فرایندی چهارساله طی شده و تورم کاهش‌یافته اما استمرار این مورد مهم است و باید سعی کنیم تغییرات خوب استمرار یابند.

کرباسیان که در گمرک توانسته بسیاری از روندهای اخذ مجوز و امور گمرکی را الکترونیکی کند، گفت: اگر در گمرک کاری انجام شد به این دلیل بود که یاد گرفته‌ام، چه مشکلی را باید از جلوی پا بردارم و مسائل را چگونه حل کنم. استفاده از خرد جمعی این مسائل را حل کرد.

کرباسیان در مورد بهبود فضای کسب‌وکار گفت: اگر راجع به بهبود فضای کسب‌وکار صحبت کنیم باید ببینیم چه مشکل حل‌نشده‌ای باقی‌مانده و آن مشکلات را از سر راه برداریم.

او گفت: راجع به کارت بازرگانی تصور من این است که تنها متولی کارت بازرگانی اتاق است.

کرباسیان بر همسویی دولت و بخش‌خصوصی برای حل مشکلات اقتصادی تأکید کرد و گفت: اگر با یکدیگر همسو باشیم مشکلات حل می‌شود. لذا به نظر من برنامه‌ها نوشته‌شده و در بعضی موارد هم به اصلاحیه نیاز دارد. در نهایت با حسن همکاری میان مجلس، دولت و بخش‌خصوصی همه برنامه‌ها قابل انجام است.

کرباسیان همچنین بر هماهنگی خود با سایر وزرا هم تأکید کرد و گفت: شانسی که من دارم این است که با مجموعه دولت هماهنگ هستم.

او همچنین با اشاره به شورای گفت‌وگو افزود: من از شورای گفت‌وگو استقبال می‌کنم و می‌دانم که با این شورا، بسیاری از مسائل را می‌توانیم جلو ببریم و پیگیری کنیم.

کرباسیان گفت: طرح تحول نظام بانکی به‌طور جدی مطرح است و می‌توان این مورد را پیگیری کرد. این طرح قابل پیش بردن است و فرقی هم نمی‌کند چه کسی در دولت آن را مطرح کند.

وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی، همچنین بر آماده بودن شرایط برای انجام برخی تغییرات تأکید کرد و گفت: برای تک‌نرخی شدن ارز، کاهش سود بانکی و صادرات غیرنفتی شرایط باید آماده شود. قرار نیست دوباره به زمانی برگردیم که ارز تک‌نرخی شد و بعد از مدتی دوباره چندنرخی شد. بحثی که وجود دارد این است که باید شرایط را مهیا کنیم و شرایط هم با پشتیبانی بخش‌خصوصی مهیا می‌شود.

کرباسیان همچنین با اشاره به صحبت‌های رئیس اتاق ایران در مورد اجرایی شدن سیاست‌های اصل 44 گفت: سیاست‌های اصل 44 سند بالادستی اقتصاد است. باید اصل 44 را در افزایش بهره‌وری، کارایی و بهبود مدیریت ببینیم نه در قالب رد دیون.

او افزود: رشد اقتصادی باید ناشی از تولید و سرمایه‌گذاری باشد؛ نه از افزایش فروش نفت.

کرباسیان گفت: تقاضای من این است که شما بامطالعه برنامه‌ای که ارائه کرده‌ام، بگویید که برای اجرایی شدن برنامه‌ها چه‌کار بکنیم.

وی گفت: استمرار رشد اقتصادی و کاهش تورم باید هدف ما باشد. توقع جدی من این است که من را از خودتان بدانید و کمک کنید که خدمتگراز خوبی برای مردم باشم و به اهداف تعیین‌شده برسم.

نظرات فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق

در ادامه چند فعال اقتصادی نظرات و خواسته‌های خود را از وزیر پیشنهادی اقتصاد مطرح کردند.

رئیس اتاق سمنان بر هماهنگی وزیر با تیم اقتصادی تأکید کرد و آن را یکی از اولویت‌های مهم دانست.

علی‌اصغر جمعه‌ای همچنین ایجاد امنیت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، قوانین شفاف و اجرای نظام شفاف مالیاتی را خواستار شد.

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران از تدوین برنامه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این کمیسیون خبر داد و گفت: ما آماده‌ایم این برنامه را در اختیار شما قرار دهیم و برای اجرایی کردن این برنامه بتوانیم باهم تعامل داشته باشیم.

محمود تولایی رئیس اتاق کاشان، خواستار تحرک‌بخشی به اقتصاد کشور شد. همچنین در مورد مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: این قانون 4 هدف داشته اما تنها توانسته به هدف درآمدزایی خود برسد. این قانون تا وقتی‌که به زنجیره آخر یعنی توزیع نرسد، ضد تولید است.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران هم در سخنانی عنوان کرد: صحبت من با بدنه دولت است که بعد از گرفتن رأی اعتماد، بخش‌خصوصی را فراموش نکنند. گاهی اوقات دولتی‌ها یادشان می‌رود که بخش مهمی به‌عنوان بخش خصوصی وجود دارد.

احمد پورفلاح همچنین مبارزه جدی با فساد اداری و مالی، جلوگیری از استخدام بر مبنای غیرشایستگی و استفاده از توان ‌بخش‌خصوصی، اجرایی کردن قانون بهبود محیط کسب‌وکار با تکمیل و تدوین آیین‌نامه‌ها، چابک‌سازی و جلوگیری از رشد فزاینده دولت، واگذاری‌ها به بخش‌خصوصی صادق و واقعی، جلوگیری از قاچاق و در نظر گرفتن پست‌های معاونت برای خانم‌ها در وزارت اقتصاد را خواستار شد.

جبار کیانی‌پور، رئیس اتاق یاسوج، هم گفت: امروز شاهدیم علاوه بر اینکه شعارها برای تقویت بخش‌ خصوصی محقق نشده بلکه بخش‌خصوصی ضعیف‌تر شده است که باید به این موضوع توجه شود. کیانی‌پور همچنین از توسعه بازارهای بدهی دولت و روند اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده هم گلایه کرد.

ماشاالله عظیمی، دبیر کل اتاق تعاون هم با اعلام حمایت این اتاق از وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: میزان مشارکت بخش غیردولتی در اقتصاد خیلی زیاد است اما مشارکت این بخش در برنامه‌های وزارت اقتصاد اندک است که لازم است وزیر آینده به این موردتوجه کنند.

سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان توجه بیشتر به گمرک در مرزها را خواستار شد و همچنین با اشاره به سخنان کرباسیان در مورد عملیاتی کردن اسناد و قوانین بالادستی گفت: اگر برنامه‌های تدوین‌شده خوب بود، تا الان پاسخی گرفته بودیم و نتیجه داده بود.

طبیب‌زاده خطاب به کرباسیان گفت: برنامه عملیاتی شما برای رونق تولید چیست؟ همه بانک‌ها مشکل‌ دارند و شما خودتان بهتر می‌دانید. شما مشخصاً برای تأمین مالی پروژه‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ اگر در برنامه‌های شما رشد اقتصادی هشت‌درصدی پیش‌بینی‌شده، این رشد از چه منابعی اتفاق می‌افتد؟ همچنین شما برای رشد فزاینده بدهی‌های دولت چه برنامه‌ای دارید؟

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق ایران و چین گفت: صادرات در شرایط فعلی مظلوم است؛ از شما استدعا می‌کنم جلساتی ماهیانه و مشورتی با تولیدکنندگان و صادرکنندگان داشته باشید تا صادرکنندگان حرف‌های خود را بزنند و مشکلات آن‌ها را بررسی و پیگیری کنید.

علی عوض‌پور، دبیر کل اتاق اصناف هم ضمن اعلام حمایت این اتاق از برنامه‌های کرباسیان بر بهبود فضای کسب‌وکار و مبارزه با قاچاق تأکید کرد.

عبدالحکیم ریگی میرجاوه، رئیس اتاق زاهدان با تأکید بر محروم ‌بودن این استان گفت: قوانین مالیاتی در کشور متمرکز است؛ یعنی همان قوانینی که در مورد فعالان اقتصادی مرکز اجرا می‌شود بر فعالان اقتصادی در مرز هم حکم می‌کند که این مورد باید موردبررسی قرار گیرد.

نایب‌رئیس اتاق ایران هم گفت: ما باید تماس مستقیم، سازنده و سامان‌دهی شده با وزارتخانه داشته باشیم و مسائل مطرح‌شده همواره پیگیری شود.

محمدرضا انصاری تأکید کرد: ما در اتاق ایران باید نشان دهیم که نظر فعالان اقتصادی مهم است و باید این رأی و نظر مثبت فعالان اقتصادی را در مجلس نشان دهیم.

انصاری اعتماد به بخش خصوصی و یکی بودن حرف و عمل کرباسیان را از ویژگی‌های مثبت او دانست و گفت: ایشان پله‌های ترقی را یکی‌یکی بالا آمده‌اند، همچنین از میان بخش خصوصی هستند که همه این‌ها در کنار عمل‌گرایی ایشان برای ما باارزش است.

علاء میرمحمد صادقی، رئیس شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران هم بر حضور کرباسیان در بخش‌خصوصی و لمس مشکلات این بخش تأکید کرد و گفت: به نظر ما یک نفر از هیات نمایندگان ما در هیات دولت رفته و باید کاری کنیم که مجلس به اتاق رأی بالایی بدهد.

تأکید بر مشورت با بخش خصوصی

کرباسیان پس از شنیدن صحبت‌های فعالان اقتصادی گفت: بعضی از این موارد باید به جلسات کارشناسی موکول شود و در جلساتی تخصصی بتوانیم این مسائل را برسی کنیم.

او افزود: به‌عنوان‌مثال کاهش سود بانکی باید خوب بررسی شود؛ این‌گونه نمی‌شود که سودهای بانکی کم شود و پول‌ها جای دیگری برود و در آن بخش تورم ایجاد کند.

به باور کرباسیان تصمیم‌گیری باید در مورد یک سری از مسائل باشد و نه یک مورد. همه جوانب کار باید با هم بررسی شود.

وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت اقتصاد با تأکید بر مشورت با بخش خصوصی گفت: من آمادگی دارم با بخش خصوصی راجع به این موضوعات مشورت کنم و بدانم که در نهایت چه‌کاری باید انجام دهم.

رئیس‌کل فعلی گمرک ایران با اشاره به صحبت‌های رئیس اتاق زاهدان گفت: شش مرز برای تجارت با هندی‌ها بازشده است و همه این‌ها ظرفیت‌هایی است که باید از آن استفاده کرد.

کرباسیان افزود: ما در دولت مسئول ساخت زیرساخت‌ها هستم نه مسئول رقابت با بخش‌خصوصی. به این دلیل من در دوره مسئولیتم در گمرک هم همه تلاشم را برای فعالیت و تقویت بخش خصوصی کرده‌ام.

او با اشاره به سخنان اعضای اتاق در مورد مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: باید همه این موارد بررسی شود و تا بر روی موضوعات به‌خوبی مسلط نشوم، نباید توقع حل مسائل را از بنده داشته باشید.

کرباسیان ضمن تأکید بر مبارزه با فساد هم گفت: باید بر اساس شفافیت و اطلاع‌رسانی، تنظیم مقررات و دولت الکترونیک کار را جلو ببریم.

وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارتخانه اقتصاد در مورد به‌کارگیری بانوان در پست‌های وزارت اقتصاد هم گفت: معتقدم خانم‌ها به شدت ضد فساد هستند و دلسوزی بالایی هم در کارها دارند، تجربه شخصی بنده هم در گمرک این مورد را نشان داد چراکه خانم‌ها از بهترین ناظران ما در گمرک هستند.

رئیس فعلی گمرک ایران در انتها تأکید کرد: خواهش بنده این است که همه موارد را به‌صورت موردی و جزئی به بنده انتقال دهید تا در نهایت این موارد را به‌صورت تخصصی در جلساتی جداگانه بررسی کنیم.

در همین رابطه