رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران

صنعت گردشگری راهی برای خروج از اقتصاد تک‌محصولی

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه صنعت گردشگری می‌تواند عاملی برای خروج از اقتصاد تک‌محصولی باشد، گفت: در تلاش هستیم تا دبیرخانه همایش ملی گردشگری ورزشی و دریایی در استان خوزستان راه‌اندازی کنیم.

28 شهریور 1396
کد خبر : 10224
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجلیل از فعالان صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند با حضور رئیس کمیسیون گردشگری، معاون امور استان‌های اتاق ایران و سایر فعالان صنعت گردشگری در منطقه آزاد اروند برگزار شد.

احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه امروزه بیش از یک میلیارد انسان بر روی کره زمین جابه‌جا می‌شوند، از کارکردهای اصلی صنعت گردشگری به درآمدزایی، اشتغال آفرینی، فقرزدایی، عدالت‌گستری و پایداری اشاره کرد و افزود: این مهم بر وضعیت اقتصادی جوامع تأثیر به سزایی دارد و در جهان قریب به 40 میلیون نفر در زمینه گردشگری مشغول به کار هستند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه برای رونق این صنعت همه کشورها نیاز به رویکردهای علمی و تخصصی دارند تا بتوانند بر سیاست‌های کلان تأثیرگذار باشند، اظهار کرد: گردشگری موضوعی وابسته به سیاست است و باید در سیاست‌های کلی کشورها در اولویت قرار گیرد که خوشبختانه در این زمینه از حمایت دولت تدبیر و امید برخوردار هستیم.

اصغری با اشاره به اینکه ایران به تصدیق یونسکو از نظر وجود آثار تاریخی و فرهنگی در میان ۱۰ کشور نخست جهان جا دارد و از منظر جاذبه‌های اکوتوریستی و تنوع اقلیمی نیز جزء 5 کشور برتر دنیاست، گفت: بر همین اساس دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد است که گردشگری، صنعت مناسبی برای جایگزینی نفت است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری برای کشوری مانند ایران که وابستگی شدید به درآمدهای نفتی دارد، می‌تواند به عنوان راهی برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و خروج از اقتصاد تک‌محصولی باشد، تصریح کرد: هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیای اقتصاد ملی است. اقتصاد مقاومتی به کاهش وابستگی‌ها و تکیه‌بر مزیت‌های تولید داخل و خوداتکایی تأکید دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه برای رشد صنعت گردشگری باید زیرساخت‌های این صنعت فراهم گردد تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی به این امر جذب شوند، ادامه داد: می‌توان از تجربه کشورهای موفق در این عرصه نیز استفاده کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس سند بیست‌ساله چشم‌انداز ایران در افق 1404 باید 20 میلیون گردشگر به کشور وارد شوند که برای تحقق آن باید از هم اکنون تلاش شود.

اصغری با اشاره به اینکه مجمع جهانی اقتصاد هر دو سال یکبار گزارشی را با موضوع رقابت‌پذیری صنعت گردشگری و سفر منتشر می‌کند که در آن کشورهای جهان را از منظر شاخص‌های متعددی در این زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند، اظهار کرد: شاخص رقابت‌پذیری سفر و گردشگری بر اساس 4 مؤلفه اصلی توانمندسازی محیط، سیاست‌های گردشگری، زیرساخت‌ها و منابع طبیعی و فرهنگی اندازه‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هریک از این موارد تحت مشخصه‌های جزئی‌تر نیز طبقه‌بندی می‌شوند و در مجموع شاخص‌های رقابت‌پذیری سفر و گردشگری 14 معیار را در بر می‌گیرد، گفت: به نظر می‌رسد کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران و کمیسیون‌های متناظر اتاق‌های سراسر کشور باید علاوه بر اولویت‌ها و مأموریت‌های محوله با همراهی بخش دولتی و فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مذکور، برنامه‌های مفصل‌تر و مؤثرتری داشته باشند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ادامه داد: منابع انسانی و بازار کار، اولویت‌بخشی سفر و گردشگری، منابع طبیعی، ایمنی و امنیت، بهداشت و سلامت و زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌تواند از جمله موضوعات مدنظر در ارائه برنامه‌ها باشد.

اصغری اظهار کرد: از موارد مذکور سهمی از آنها وظایف دولت و حاکمیت است و سهمی دیگر از آنها به عهده بخش خصوصی و تشکل‌های مرتبط است که امیدواریم با برگزاری جلسات منظم و تقسیم کار مناسب و به نوعی با برگزاری این گونه گردهمائی‌های ارزشمند، قدر ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشور خود را بدانیم و در معرفی آنها به گردشگران خارجی و در نهایت سرمایه‌گذاری مشترک در راستای بهبود فضای کسب‌وکار در کشور کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه منطقه اروند به عنوان قطب تجاری و نفتی ایران، از دیرباز سابقه سفر و گردشگری را در بخش‌های تجاری و تفریحی داشته است، افزود: متأسفانه عدم به کارگیری از ظرفیت‌های بالفعل تاریخی و ظرفیت‌های بالقوه مستمر این منطقه، منجر به رکود و ناامیدی در این بخش شده است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران گفت: توسعه گردشگری این منطقه نیازمند حمایت از بخش خصوصی است و بخش خصوصی حمایت نخواهد شد مگر با اصلاح فضاهای کسب‌وکار. بنابراین باید قوانین و مقررات بهره‌برداری و ارائه مجوزهای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری را مورد تجدیدنظر قرار دهیم.

این فعال اقتصادی ضمن تأکید بر اینکه باید برای سرمایه‌گذار بازار سازی کنیم، تصریح کرد: بر این اساس تضمین سرمایه، حمایت از سرمایه، پذیرش بخشی از ریسک سرمایه، مسئولیت نهادهای متولی است.

وی اظهار کرد: باید امکان حضور محصولات باکیفیت تولید شده توسط فعالان گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی در نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع‌دستی که در داخل و خارج برگزار می‌شود در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران خاطرنشان کرد: کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با همکاری و همراهی مسئولان به دنبال راه‌اندازی دبیرخانه همایش ملی گردشگری ورزشی و دریایی در این استان هستند. بنابراین امیدواریم که بتوانیم منشأ تحولی تازه در این منطقه باشیم.

در همین رابطه